Третиране на разходи за карта за градски транспорт за служител
![Алиция Профирова](https://www.portalschetovodstvo.bg/images/autori/avatar.png)
Алиция Профирова
на 20 Окт 2023
Въпрос:
➤ Фирма, занимаваща се с отдаване под наем на помещения, има назначено на трудов договор лице на длъжност хигиенист. Основната дейност на лицето е да почиства трите обекта на фирмата. За целта фирмата закупува ежемесечно карта за градски транспорт, за да се придвижва служителят между обектите. Как следва да се третира разходът за транспортна карта от гледна точка на ЗКПО и ЗДДФЛ? Следва ли да се ползва данъчен кредит по ЗДДС, след като разходът е свързан с дейността на фирмата и длъжността на служителя?
Отговор:
Ще разгледам данъчното третиране на закупена транспортна карта за служител – хигиенист. Дружеството има няколко обекта и назначеното на тази длъжност лице има задължения съгласно трудовия си договор да почиства всички обекти на фирмата. Следователно, разходът за транспортната карта безспорно е свързан с дейността на дружеството:
От гледна точка на ЗКПО данъчно признати са разходите, свързани с дейността и документирани с документ съгласно изискванията на Закона за счетоводството. Следователно, за покупката следва да има фактура. Моето мнение е, че е добре да има и издадена заповед от ръководителя на дружеството, с която се определя лицето /или лицата/, което има право да получи транспортна карта във връзка с длъжността, която заема.
От гледна точка на ЗДДС право да данъчен кредит възниква, когато данъчно задълженото лице притежава данъчен документ и разходът е свързан дейността на дружеството. Вече уточнихме, че разходът за транспорт между обектите, които следва да бъдат почиствани, е разход свързан дейността. Следователно, дружеството има право на данъчен кредит за тази покупка. Бих искала да обърна внимание, че съгласно чл. 70, ал. 3, т. 3 от ЗДДС, разходът за транспорт за работниците и служителите за придвижване от местоработата до дома и обратно също е с право на данъчен кредит. Тоест дори транспортната карта да не бе свързана с дейността на дружеството, а е за транспорт от дома до местоработата и обратно, покупката щеше да бъде с право на данъчен кредит.
От гледна точка на ЗКПО данъчно признати са разходите, свързани с дейността и документирани с документ съгласно изискванията на Закона за счетоводството. Следователно, за покупката следва да има фактура. Моето мнение е, че е добре да има и издадена заповед от ръководителя на дружеството, с която се определя лицето /или лицата/, което има право да получи транспортна карта във връзка с длъжността, която заема.
От гледна точка на ЗДДС право да данъчен кредит възниква, когато данъчно задълженото лице притежава данъчен документ и разходът е свързан дейността на дружеството. Вече уточнихме, че разходът за транспорт между обектите, които следва да бъдат почиствани, е разход свързан дейността. Следователно, дружеството има право на данъчен кредит за тази покупка. Бих искала да обърна внимание, че съгласно чл. 70, ал. 3, т. 3 от ЗДДС, разходът за транспорт за работниците и служителите за придвижване от местоработата до дома и обратно също е с право на данъчен кредит. Тоест дори транспортната карта да не бе свързана с дейността на дружеството, а е за транспорт от дома до местоработата и обратно, покупката щеше да бъде с право на данъчен кредит.
![](https://www.portalschetovodstvo.bg/images/autori/109-2b0419fbe2.jpg)
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
![15 експертни решения на казуси от счетоводната практика](https://www.portalschetovodstvo.bg/dbimg/files/10-d3fe0dec74.jpg)
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!
Подобни статии от категория Разходи
02Юли2024
Третиране на разходи по командироване на служители във връзка с екскурзия за клиенти
от Елена Илиева
на 02 Юли 2024
06Юни2024
Третиране на разходи за наем на офис за управителните органи на дружество
от Христо Досев
на 06 Юни 2024