Регулиране за данъчни цели на счетоводно начислени разходи за амортизация на сграда
Христо Досев
на 30 Септ 2024
Въпрос:
Дружеството ни прилага МСФО. Дружеството ни е продавач в договор за продажба с обратен лизинг. Продало е дълготрайни активи - недвижимо имущество (състоящи се от земя и сграда) - и ги наема на оперативен лизинг (в договора за наем няма никаква опция за покупка на някаква част или цялото наето недвижимо имущество). Третирането според МСФО 15 е както следва:
• Земя – сделката се отчита като продажба и съответно наемане на оперативен лизинг;
• Сграда – сделката не се отчита за продажба, защото срокът на оперативния лизинг до голяма степен изчерпва експлоатационният живот на сградата. Получената сума от продажба на сградата се отчита като финансово задължение.
От земята се формира актив с право на ползване, който се амортизира за счетоводни цели според срока на договора за наем. Сградата не се отписва от активите на дружеството и продължава да се амортизира за счетоводни цели както преди продажбата (не като актив с право на ползване).
Регулират ли се за данъчни цели по чл. 11а от ЗКПО счетоводно начислените разходите за амортизация на сградата (въпросът е само за сградата)? Регулират ли се за данъчни цели по чл. 11а частта от плащанията към наемодателя, които се отнасят за сградата? Например начисленият счетоводен разход за лихва за финансовото задължение да се посочва в увеличение в клетка 11.2 на ГДД, а сумата на разхода за наема да се посочва в намаление в клетка 13.2.
• Земя – сделката се отчита като продажба и съответно наемане на оперативен лизинг;
• Сграда – сделката не се отчита за продажба, защото срокът на оперативния лизинг до голяма степен изчерпва експлоатационният живот на сградата. Получената сума от продажба на сградата се отчита като финансово задължение.
От земята се формира актив с право на ползване, който се амортизира за счетоводни цели според срока на договора за наем. Сградата не се отписва от активите на дружеството и продължава да се амортизира за счетоводни цели както преди продажбата (не като актив с право на ползване).
Регулират ли се за данъчни цели по чл. 11а от ЗКПО счетоводно начислените разходите за амортизация на сградата (въпросът е само за сградата)? Регулират ли се за данъчни цели по чл. 11а частта от плащанията към наемодателя, които се отнасят за сградата? Например начисленият счетоводен разход за лихва за финансовото задължение да се посочва в увеличение в клетка 11.2 на ГДД, а сумата на разхода за наема да се посочва в намаление в клетка 13.2.
Регистрирайте се или влезте в профила си, за да прочетете цялата статия
Регулиране за данъчни цели на счетоводно начислени разходи за амортизация на сграда
Бележка: Пълният текст на статията е достъпен само за регистрирани потребители. Натиснете тук, за да се убедите в полезността на експертните отговори в portalschetovodstvo.bg.
Влизане в акаунта
Защо да се регистрирам?
- експерти на Ваше разоложение 24/7/365
- база данни с новини, отговори, анализи
- на разположение навсякъде, по всяко време, от всяко устройство
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "Счетоводство и данъци: 17 експертни становища"!
Подобни статии от категория ЗКПО
17Апр2025
Счетоводно и данъчно третиране на безвъзмездно учредено право на строеж от ЕТ към собствено дружество
от Бойко Костов
на 17 Апр 2025
05Ноем2024
Признаване за данъчни цели на амортизационни отчисления на закупен недвижим имот във Франция
от Христо Досев
на 05 Ноем 2024
25Юли2024
Осчетоводяване на приходи и разходи във връзка с финансиране от италианското правителство по програма Еразъм
от д-р Кирил Башикаров
на 25 Юли 2024
05Юли2024
Третиране на увеличение на счетоводния финансов резултат за данъчни цели във връзка с разход за обезценка на земя
от д-р Кирил Башикаров
на 05 Юли 2024
26Юни2024
Oтписване на вземания от клиенти преди изтичане на давностен срок
от Христо Досев
на 26 Юни 2024