Разминаване на амортизационни норми на транспортни средства в САП и ДАП
Отговор, предоставен от
Елена Илиева
Елена Илиева
на 25 Март 2022
Въпрос:
➤ През 2015 год. фирма, извършваща транспортни услуги, закупува транспортни средства: товарни автомобили и ремаркета. При завеждане на ремаркетата в САП същите са посочени с амортизационна норма 25% (по принцип се завеждат с амортизационна норма 10% със срок на използване 10 год., което довежда и до тяхното по-бързо изхабяване за срок от 4 год.). В ДАП същите са посочени с амортизационна норма 10% и съответно полезният живот е 10 год. Към настоящия момент в САП ремаркетата са вече изхабени, а в ДАП продължава да се отчислява амортизация. Възможно ли е ремаркетата да бъдат заведени с различни амортизационни норми в САП и ДАП? Може ли амортизационните норми на едни активи от дадена категория да бъдат различни от другите активи, при положение че полезният срок на годност значително се различава? Какви биха били последствията от това разминаване в САП и ДАП, свързано с тези активи?
Отговор:
Начинът за определяне на амортизациите за счетоводни и данъчни цели е различен. Счетоводните амортизации се определят съгласно изискванията на СС 4, като в общия случай зависят от полезния живот на актива. Данъчните амортизации се определят по реда на ЗКПО и не зависят от счетоводните амортизации. Определят се по усмотрение на данъчно задълженото лице еднократно за годината, като единственото изискване е да не превишават пределно допустимата норма за конкретната категория активи. В този смисъл няма никаква пречка счетоводните и данъчните амортизации да са различни за даден актив. Няма пречка данъчните амортизации да са различни през различните данъчни години, ако не превишават пределно допустимата норма за дадената категория активи (в случая 25% за превозните средства). Няма и никаква пречка нито за счетоводни, нито за данъчни цели отделни активи от една и съща група да се амортизират с различна годишна норма.
В конкретния случай няма никакъв проблем, нито ще има някакви последствия от това, че активите са амортизирани с различна норма за счетоводни и данъчни цели, нито затова, че амортизационната норма се различава от тази, която е възприета за останалите активи от същата група. СС 4 изисква за една и съща група активи да се прилага един и същ метод на амортизация, т.е. линеен или нелинеен, но няма изискване активите от една и съща група да се амортизират с един и същ полезен живот. Обичайно, когато се прилага различна амортизационна норма за данъчни и за счетоводни цели, възникват данъчни временни разлики, за които се признават активи и пасиви по отсрочени данъци по реда на СС 12 „Данъци от печалбата". Пасивите по отсрочени данъци се признават задължително. Активите по отсрочени данъци се признават само когато предприятието прецени, че има достатъчна сигурност, че активът ще бъде възстановен. В конкретния случай е налице ускорена счетоводна амортизация, при която, в общия случай, възниква актив по отсрочен данък и не е грешка, че той не е бил начислен до момента. С уважение: |
Още за амортизации:
|
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF " Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони"!
Подобни статии от категория Амортизации
15Ноем2024
Амортизация на закупен с договор за финансов лизинг автомобил
от Христо Досев
на 15 Ноем 2024
03Септ2024
Начало на начисляване на амортизации за машини, закупени с част европейско финансиране
от Трендафил Василев
на 03 Септ 2024
08Авг2024
Начисляване на данъчна амортизация за апартамент, който още няма да се експлоатира
от Христо Досев
на 08 Авг 2024
18Септ2023
Определяне на амортизация за данъчни цели на резервна част за наета машина
от Алиция Профирова
на 18 Септ 2023