Проектът за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата - анализ
Отговор, предоставен от
Елена Илиева
Елена Илиева
11 Юли 2016
От края на месец юни отново излезе на дневен ред проектът за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата, внесен в Народното събрание още през януари 2015 г., след като на 22.06.2016 г. проектът беше разгледан и приет от Комисията по правни въпроси и предстои внасянето му в Пленарна зала за гласуване на първо четене. При внасянето на законопроекта в Народното събрание през миналата година той беше остро критикуван от редица съсловни, синдикални, работодателски и други неправителствени организации и определен като откровено лобистки и създаващ монопол на адвокатското съсловие върху определени дейности, които в момента се практикуват успешно от лица, които не са адвокати, но са тясно специализирани в определени области. Много често въпросните дейности попадат в обхвата на целите и задачите и на голяма част от неправителствените организации. Комисията за защита на конкуренцията в свое решение определя редица от предлаганите в законопроекта правни норми като проблематични и счита, че те могат не само да засегнат по неблагоприятен начин конкурентния процес на пазара на адвокатски услуги, но и да окажат вредно въздействие върху конкуренцията на други пазари. Комисията за защита на конкуренцията е на мнение, че административно наказателната разпоредба, предвидена в чл. 150 от Закона за адвокатурата, е с ограничителен характер и на практика забранява на лицата, които разполагат с необходимите знания и компетентност, да предоставят услугите, изброени в чл. 24, ал. 1 от закона. Не по-малко проблематични от гледна точка на конкуренцията са и административно наказателните разпоредби, според които актовете за нарушения и наказателните постановления ще се издават от адвокати, които са преки конкуренти на лицата без адвокатска правоспособност, предлагащи съответните услуги по чл. 24, ал. 1 от Закона за адвокатурата. Според Комисията за защита на конкуренцията, предложената нова правна уредба на практика би довела до недопустимо оправомощаване на част от предприятията на пазара да наказват по административен ред своите конкуренти за това, че са доставили услуги, чрез които се включват в процеса на пазарната конкуренция.
На първо място следва да отбележим, че законопроектът не съдържа изрична и пряка забрана за упражняване на определени дейности от лица без адвокатска правоспособност. В предлаганото изменение на чл. 24, ал. 1 от Закона за адвокатурата е дефинирано определение на адвокатската професия, която в частност включва и следните дейности по възлагане от клиент:
❐ изготвяне на заявления, искови молби, тъжби, жалби, отговори, молби, спогодби и др.;
❐ устни и писмени консултации, устни и писмени становища по правни въпроси;
❐ справки в съдилища, прокуратури, полиция, арбитражи, съдебни изпълнители, нотариуси, административни органи и получаване на документи от тях;
❐ изготвяне на договори, проекти за нотариални актове и завещания, нотариални покани, пълномощни;
❐ управление на имущество, пазене на описано или дадено в обезпечение имущество;
❐ изготвяне и подаване на книжа за вписване в имотния, търговския и други регистри;
❐ извършване на всякакви други действия, свързани с правно съдействие и защита на свободите, правата и законните интереси на физически и юридически лица.
Проблемна е новата административно наказателна разпоредба на чл. 150, според която лице, което извършва или предлага извършването на адвокатска дейност по чл. 24 (включително и изброените по-горе дейности), без да е вписано в регистъра на адвокатска колегия, се наказва с глоба от 1 000 до 2 000 лева или имуществена санкция от 2 000 до 5 000 лева, ако не подлежи на по-тежко наказание.
В заключение можем да обобщим, че в настоящия им вид текстовете в проектозакона предоставят възможности за прекалено широкото им тълкуване и съответно за необосновано разширяване обхвата на регулираната материя, което би довело до твърде много неясноти по прилагането им и правна несигурност. Предвид високите административни санкции, разпоредбите биха имали ограничителен и негативен ефект върху дейността на широк кръг стопански субекти и особено на малките предприятия и самозаетите физически лица. Като пряк резултат от новите регулации може да се очаква увеличение на разходите за специализирани услуги при техните ползватели, без насреща да е налице гаранция за по-високо качество на получаваните услуги, а от друга страна – ограничение на дейността, а съответно и на приходите на широк кръг лица, предоставящи подобен род услуги.
На първо място следва да отбележим, че законопроектът не съдържа изрична и пряка забрана за упражняване на определени дейности от лица без адвокатска правоспособност. В предлаганото изменение на чл. 24, ал. 1 от Закона за адвокатурата е дефинирано определение на адвокатската професия, която в частност включва и следните дейности по възлагане от клиент:
❐ изготвяне на заявления, искови молби, тъжби, жалби, отговори, молби, спогодби и др.;
❐ устни и писмени консултации, устни и писмени становища по правни въпроси;
❐ справки в съдилища, прокуратури, полиция, арбитражи, съдебни изпълнители, нотариуси, административни органи и получаване на документи от тях;
❐ изготвяне на договори, проекти за нотариални актове и завещания, нотариални покани, пълномощни;
❐ управление на имущество, пазене на описано или дадено в обезпечение имущество;
❐ изготвяне и подаване на книжа за вписване в имотния, търговския и други регистри;
❐ извършване на всякакви други действия, свързани с правно съдействие и защита на свободите, правата и законните интереси на физически и юридически лица.
Проблемна е новата административно наказателна разпоредба на чл. 150, според която лице, което извършва или предлага извършването на адвокатска дейност по чл. 24 (включително и изброените по-горе дейности), без да е вписано в регистъра на адвокатска колегия, се наказва с глоба от 1 000 до 2 000 лева или имуществена санкция от 2 000 до 5 000 лева, ако не подлежи на по-тежко наказание.
Както е видно от цитираните текстове, голяма част от услугите, които проектозаконът дефинира като адвокатска дейност, в момента се извършват и от специалисти в съответната област без адвокатска правоспособност, в доста случаи дори по-ефективно, отколкото ако биха били извършвани от някои адвокати. Прерогатив на счетоводната професия е изготвянето на разнообразна по вид документация, свързана с взаимоотношенията на предприятията и физическите лица с определен кръг административни органи – НАП, НОИ, НСИ и др., която дейност, съгласно предложените промени, би подлежала на административна санкция. Очевидно е, че за изготвянето на специфични документи, засягащи данъчно-осигурителните права и задължения на юридическите и физическите лица, и занапред счетоводителят ще бъде не само необходим, а и по-подходящият избор предвид неговата квалификация, но за да избегне евентуална административна санкция, той ще бъде принуден да се постави в позицията на технически сътрудник на лице с адвокатска правоспособност, като за това ще се дължи и съответното по-високо възнаграждение за цялостната услуга. Същото важи и за справките в административни органи и получаване на документи от тях.
Друг притеснителен момент е дефинирането на устните и писмени консултации и изготвянето на становища по правни въпроси като адвокатска дейност. В закона липсва дефиниция на понятието „правни въпроси”, което позволява неговото доста широко тълкуване. В този си вид, законът би ограничил възможността на счетоводители, одитори, данъчни консултанти и други лица със счетоводно-икономически познания и специализация да извършват консултации по прилагане на данъчното и осигурителното законодателство. Не е тайна, че тези лица като цяло са по-добре запознати с разпоредбите на материалния данъчен закон, отколкото голяма част от адвокатите и в това няма нищо учудващо предвид факта, че тези правни норми регулират изключително финансово-икономически взаимоотношения, което предполага съответните специализирани познания за правилното им разбиране и прилагане. За съжаление, нерядко данъчни консултанти, както и други тесни специалисти в областта, са по-добре запознати и с данъчния процес в сравнение с някои представители на адвокатската гилдия. Адвокатите, които са тясно специализирани в данъчното право, се ангажират предимно с по-сложни данъчни казуси, което оправдано съответства и на по-високото им възнаграждение. Необходимостта да се търси съдействието на тези специалисти за решаване на всеки, дори и на най-елементарния, данъчен или осигурителен казус, който неминуемо възниква в текущата дейност на всяко задължено лице, би довела до съществено увеличаване на цената на консултантската услуга. Подобни проблеми биха възникнали и при оформянето и реализирането на трудово-правните взаимоотношения на фирмите с техните работници и служители, при упражняването на редица специализирани дейности, подлежащи на разрешителен и лицензионен режим и др. Съвсем отделна тема е отражението на задължителното адвокатско посредничество при прилагането на митническото и акцизното законодателство и свързаните с него процедури в ежедневната дейност на фирмите и съответното негативно влияние на това посредничество върху качеството и цената на услугата.
В заключение можем да обобщим, че в настоящия им вид текстовете в проектозакона предоставят възможности за прекалено широкото им тълкуване и съответно за необосновано разширяване обхвата на регулираната материя, което би довело до твърде много неясноти по прилагането им и правна несигурност. Предвид високите административни санкции, разпоредбите биха имали ограничителен и негативен ефект върху дейността на широк кръг стопански субекти и особено на малките предприятия и самозаетите физически лица. Като пряк резултат от новите регулации може да се очаква увеличение на разходите за специализирани услуги при техните ползватели, без насреща да е налице гаранция за по-високо качество на получаваните услуги, а от друга страна – ограничение на дейността, а съответно и на приходите на широк кръг лица, предоставящи подобен род услуги.
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF " Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони"!
Подобни статии от категория Законодателство
27Дек2024
Актуализация на Списъка на стоките с висок фискален риск
от PortalSchetovodstvo.bg
27 Дек 2024
28Окт2024
За предложените промени в ЗКПО, ЗДДФЛ, ЗДДС и ЗАДС
от PortalSchetovodstvo.bg
28 Окт 2024
28Окт2024
Връщат 20 на сто ДДС за хляба, брашното и ресторантите
от PortalSchetovodstvo.bg
28 Окт 2024
08Дек2023
Окончателно се въвеждат ръста на глобите за фалшиво счетоводство и новите изисквания за мултинационални компании
от PortalSchetovodstvo.bg
08 Дек 2023
01Дек2023
Бюджетната комисия отхвърли повечето предложени промени в данъчните закони
от PortalSchetovodstvo.bg
01 Дек 2023
29Ноем2023
Предлагат да отпаднат редица промени в данъчните закони
от PortalSchetovodstvo.bg
29 Ноем 2023