Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Признаване на разходи за наем на апартамент за командирован в Белгия работник

    Елена Илиева Отговор, предоставен от
    Елена Илиева
    Въпрос:
    ➤ ЕООД изпраща работник с удостоверение А1 в Белгия. Длъжността е инспектор бояджийски. Заплатата е съобразена с минималната такава в приемащата страна. Фирмата наема апартамент, който работникът ползва за офис и нощувки. Издават се фактура на името на фирмата. Признава ли се за текущ разход или трябва ли да се прави извънсчетоводно преобразуване на резултата, или да се добави към заплатата на работника? Същото питане имам и за транспортните разходи - самолетни билетиот България до Белгия?

    Отговор:
    Счетоводните разходи за пътуване и престой на физически лица се признават за данъчни цели по реда на чл. 33 от ЗКПО. Нормата предвижда три изисквания за данъчното признаване на разходите:
    - лицето да се намира в трудови или извънтрудови правоотношения с предприятието;
    - пътуването и престоят да са извършени във връзка с дейността на предприятието;
    - разходите да са документално обосновани.

    От описаното във въпроса може да се предположи, че първите две изисквания са изпълнени и няма да се спираме в детайли на тях. Ще разгледаме само изискването за документална обоснованост на разходите.

    В конкретния казус в обхвата на чл. 33 ще попаднат само разходите за пътуване. Тъй като нощувките се осъществяват в имот, нает от дружеството, те представляват разходи за наем (разходи за външни услуги) и не попадат в обхвата на чл. 33 от ЗКПО. За документалната обоснованост на този разход е необходимо дружеството да разполага с договор за наем и документи удостоверяващи плащането на самия наем.

    Относно документалната обоснованост на разходите за пътуване е от значение на какво основание лицето е командировано в Белгия и съответно кой е приложимият подзаконов нормативен акт – Наредбата за командировките в чужбина или Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги. За да е налице документална обоснованост на разхода е необходимо да са изпълнени всички условия и да са издадени, съставени и/или подписани всички документи, които се изискват съгласно приложимата наредба.

    Ако дружеството разполага с посочените по-горе документи, т.е. налице е документална обоснованост на разходите по смисъла на чл. 10 от ЗКПО, счетоводните разходи за наем и за пътуване на работника са данъчно признати и с тях не се преобразува счетоводният финансов резултат за данъчни цели. Сумите не представляват трудово възнаграждение за лицето.

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    15 експертни решения на казуси от счетоводната практика

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x