Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Правилник за дейността на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори

    PortalSchetovodstvo.bg Отговор, предоставен от
    PortalSchetovodstvo.bg

    В брой 16 от 17 февруари 2017 г. на Държавен вестник е обнародван:
     
    Правилник за дейността на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори
     
    Глава първа
    ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

    Чл. 1. С този правилник се уреждат статутът и функциите на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори, наричана по-нататък „комисията“.

    Чл. 2. (1) Комисията е специализиран държавен орган за регулиране и надзор върху дейността на лицата по чл. 12, ал. 2 от Закона за независимия финансов одит. Комисията е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София. Председателят на комисията е първостепенен разпоредител с бюджет.
    (2) При осъществяване на дейността си комисията е независима и не може да приема указания от други органи, институции и лица.

    Чл. 3. Комисията осъществява публичен надзор над дейността на регистрираните одитори и на Института на дипломираните експерт-счетоводители (ИДЕС).

    Чл. 4. Комисията осъществява сътрудничеството и обмен на информация с Европейския съюз, с надзорните органи на държавите – членки на Европейския съюз, или на трети държави, имащи правомощията в областта на публичния надзор над регистрираните одитори.
     
    Глава втора
    УСТРОЙСТВО И ДЕЙНОСТ НА  КОМИСИЯТА
    Раздел I
    Състав и правомощия на комисията

    Чл. 5. (1) Комисията е колегиален орган и се състои от председател и от 4 членове. При отсъствие на председателя функциите му се изпълняват от член на комисията, определен от председателя за всеки конкретен случай.
    (2) Председателят и членовете на комисията се избират от Народното събрание.
    (3) Мандатът на комисията е 4 години. Председателят и членовете на комисията не могат да бъдат избирани за повече от два последователни мандата.
    (4) Членовете на комисията, без председателя й, не са в трудово или служебно правоотношение с комисията.
    (5) Дейността на комисията се подпомага от администрация.
    (6) За изпълнение на своите функции комисията може да привлича външни експерти и извънщатни инспектори.

    Чл. 6. (1) Комисията носи крайната отговорност за надзора върху:
    1. придобиването на право да се упражнява дейност като регистриран одитор, регистрирането на одиторите, включително на одиторите от други държави – членки на Европейския съюз, и от трети държави и временното лишаване от право да се упражнява дейност като регистриран одитор;
    2. приемането на стандарти за професионална етика, за вътрешния контрол на качеството в дейността на регистрираните одитори и за извършването на задължителен финансов одит и свързаните с одита услуги;
    3. продължаващото професионално развитие на регистрираните одитори;
    4. системата за гарантиране на качеството на професионалната дейност на регистрираните одитори;
    5. прилагането на принудителни административни мерки и налагането на административни наказания.
    (2) Комисията осъществява надзор чрез:
    1. извършване на инспекции и разследвания;
    2. произнасяне по откази за вписване на регистрираните одитори в регистъра по чл. 20;
    3. прилагане на принудителни административни и други мерки по чл. 89, ал. 2 от Закона за независимия финансов одит (ЗНФО), наричани по нататък „надзорни мерки“;
    4. даване ход на производства за търсене на административнонаказателна отговорност;
    5. извършване на проверки за спазване на нормативните изисквания при упражняваните от ИДЕС функции по чл. 36, ал. 1, т. 1 – 5 и по чл. 85, ал. 3 ЗНФО.

    Чл. 7. Комисията:
    1. приема правилата за извършване на инспекции и разследвания;
    2. приема правилата по чл. 31, ал. 1, т. 12 и по чл. 63 ЗНФО;
    3. приема правила и методически указания за условията и реда за упражняваните от ИДЕС функции по чл. 36, ал. 1, т. 1 – 5 и по чл. 85, ал. 3 ЗНФО;
    4. приема други правила, насоки и методически указания по прилагането на публичния надзор.

    Чл. 8. (1) В изпълнение на своите функции комисията:
    1. упражнява надзорните правомощия по чл. 71, ал. 2, т. 1 – 3 ЗНФО, като може да бъде подпомагана от съответните органи на ИДЕС;
    2. упражнява надзор за законосъобразното и ефективното изпълнение на функциите по чл. 36, ал. 1, т. 1 – 5 ЗНФО, за изпълнението на правилата и методическите указания по чл. 71, ал. 3, т. 2 и 4 ЗНФО, както и за спазване на изискванията за независимост и липса на конфликт на интереси по чл. 54 ЗНФО;
    3. връща за допълнителна или повторна проверка случаите, в които качеството на извършените инспекции за гарантиране на качеството на професионалната дейност на регистриран одитор е незадоволително;
    4. определя член или членове, които да участват в инспекциите за гарантиране на качеството на професионалната дейност на регистриран одитор при повтарящо се неспазване на определени срокове за приключване или при незадоволително качество на инспекциите;
    5. извършва разследвания по своя преценка или при получени сигнали и предложения за предполагаеми нарушения при извършването на задължителен финансов одит и/или предоставянето на свързани с одита услуги; в тези случаи комисията може да бъде подпомагана от съответните органи на ИДЕС; при получаването на сигнали за нарушения при предоставянето на услуги, различни от задължителен финансов одит и/или свързани с одита услуги, комисията може да възложи на ИДЕС извършването на проверки по тях;
    6. извършва постоянно наблюдение на развитието на пазара на предоставяне на услуги във връзка със задължителния одит на финансови отчети на предприятие от обществен интерес, като по-специално оценява:
    а) рисковете, произтичащи от наличието на пропуски, свързани с качеството на дейността на регистрираните одитори, включително систематични пропуски в рамките на одиторска мрежа, които могат да доведат до преустановяване на дейността на всяко одиторско дружество, затрудненията в предоставянето на услуги по задължителен одит в конкретен сектор или за различни сектори, концентрирането на риск от одиторски пропуски и въздействието върху цялостната стабилност на финансовия сектор;
    б) нивата на концентрация на пазара, включително в конкретни сектори;
    в) резултатите от дейността на одитните комитети;
    г) необходимост от приемане на мерки за смекчаване на рисковете, посочени в буква „а“;
    7. уведомява органите на прокуратурата при установяване на данни за извършени престъпления;
    8. осъществява сътрудничеството със съответните органи на Европейския съюз, с компетентните органи на другите държави – членки на Европейския съюз, или на трети държави, отговарящи за задължителния финансов одит;
    9. може да изисква от регистрираните одитори, ИДЕС, одитираните предприятия, одитните комитети и други свързани с тях лица предоставянето в определени от нея срокове на заверени копия на документи, справки и друга информация;
    10. упражнява други правомощия, свързани с отговорностите и функциите по чл. 71.
    (2) При осъществяване на надзора над дейността на Института на дипломираните експерт-счетоводители комисията извършва проверки, включително и на място. Комисията извършва проверки на дейността на ИДЕС за законосъобразното и ефективното упражняване на функциите по чл. 36, ал. 1, т. 1 – 5 и чл. 85, ал. 3 ЗНФО.
    (3) При извършване на проверките определените длъжностни лица от комисията с оглед на възложените им задачи имат право да изискват в определени от тях срокове писмени обяснения, документи, включително заверени копия от документи, данни, сведения и друга информация.
    (4) При проверките по чл. 91 ЗНФО в проверяващия екип не участват контрольори от ИДЕС, като се прилагат съответно разпоредбите на чл. 88 ЗНФО.
    Чл. 9. (1) Проверките по чл. 8, ал. 2 се осъществяват от служители от администрацията на комисията, определени със заповед на председателя.
    (2) Длъжностните лица от администрацията на комисията при изпълнение на служебните си задължения се легитимират със служебна карта и представят решение на комисията или заповед на председателя за извършване на проверката.
    (3) Институтът на дипломираните експерт-счетоводители оказва съдействие на комисията и длъжностните лица от администрацията й, като:
    1. предоставя помещение за извършване на проверката;
    2. определя свой служител за контакти и оказване на съдействие на проверяващите длъжностни лица;
    3. предоставя всички документи, необходими за установяване на факти и обстоятелства, свързани с обхвата на проверката;
    4. при поискване предоставя заверени копия от документи, сведения, справки и друга информация, които имат значение за проверката;
    5. дава писмени обяснения по въпроси, свързани с проверката, при поискване от длъжностното лице, извършващо проверката.
    (4) За всяка извършена проверка се съставя доклад за резултатите в два екземпляра, който се подписва от длъжностните лица на комисията, извършили проверката, и се връчва срещу подпис на представител на ИДЕС. Представителят на ИДЕС има право в срок до 5 работни дни да даде становище по доклада за резултатите.

    Чл. 10. (1) При констатиране на допуснати от ИДЕС нарушения на законовите изисквания при упражняване на функциите по чл. 36, ал. 1, т. 1 – 5 и чл. 85, ал. 3 ЗНФО комисията може да:
    1. разпореди писмено на председателя на ИДЕС да предприеме действия за преустановяване и за отстраняване на нарушенията;
    2. оповести публично чрез интернет страницата си или по друг подходящ начин нарушенията;
    3. отправи писмено предупреждение за временно отнемане на функция или функции по чл. 36, ал. 1, т. 1 – 5 и чл. 85, ал. 3 ЗНФО;
    4. отнеме временно функция или функции по чл. 36, ал. 1, т. 1 – 5 и чл. 85, ал. 3 ЗНФО.
    (2) Мярката по ал. 1, т. 4 се прилага с решение на комисията, след като преди това са били приложени мерките по ал. 1, т. 1 – 3 и нарушенията не са били отстранени или преустановени. В този случай комисията осъществява отнетите функции за срок до три месеца с възможност за еднократно удължаване с още три месеца. Отнемането на делегирани функции се извършва с решение на комисията, прието с мнозинство от 4 гласа.

    Чл. 11. (1) Комисията финансира от своя бюджет участието на инспекторите в проверките за контрол на качеството.
    (2) Членовете на комисията:
    1. получават възнаграждение за участие във всяко заседание, инспекция за гарантиране на качеството и международна проява на комисията в размер 500 лв.; месечното възнаграждение на член на комисията не може да превишава 50 % от основното месечно възнаграждение на председателя;
    2. могат да бъдат награждавани еднократно в рамките на една календарна година с парични и предметни награди в размер до 50 на сто от основната месечна работна заплата на председателя на комисията.

    Чл. 12. Комисията прилага надзорни мерки и налага административни наказания в определените от ЗНФО случаи.

    Чл. 13. (1) При отказ за регистрация решението на управителния съвет може да бъде обжалвано в 14-дневен срок от съобщаването му на заинтересованото лице пред комисията, която се произнася по жалбата в 30-дневен срок от постъпването й. С решението комисията може да потвърди отказа или да го отмени и да разпореди вписване в регистъра. Разпореждането за вписване се изпълнява от ИДЕС в тридневен срок от уведомяването.
    (2) Решението на управителния съвет за налагане на мярка по чл. 40, ал. 3, т. 5 или 6 ЗНФО на регистриран одитор подлежи на обжалване пред комисията в 14-дневен срок от съобщаването му на заинтересованото лице. Комисията в едномесечен срок от получаване на жалбата се произнася с решение, с което потвърждава или отменя решението на управителния съвет на ИДЕС. Решението на комисията подлежи на обжалване пред Административния съд – София-град, по реда на глава десета, раздел I на Административнопроцесуалния кодекс.

    Чл. 14. Комисията публикува на интернет страницата си:
    1. приетите решения;
    2. годишен отчет за дейността по чл. 77, ал. 2 ЗНФО;
    3. годишен план за инспекционната дейност;
    4. всички наложени и влезли в сила административни наказания и надзорни мерки, като се посочва информация за вида и естеството на нарушението и за самоличността на физическото или юридическото лице, по отношение на което същите са наложени.

    Чл. 15. В срок до 31 юли на текущата година комисията внася в Народното събрание отчет за дейността си за предходната професионална година. Отчетът съдържа информация и за:
    1. дейността на комисията по отношение на отговорностите и функциите по чл. 71 ЗНФО;
    2. общите резултати на системата за гарантиране на качеството;
    3. обобщена информация за констатациите и заключенията от инспекциите и разследванията.

    Чл. 16. (1) Председателят на комисията ръководи дейността й и я представлява.
    (2) Председателят на комисията е първо­степенен разпоредител с бюджет.
    (3) Председателят на комисията:
    1. представлява комисията в страната и в чужбина;
    2. свиква и ръководи заседанията на комисията;
    3. издава наказателни постановления в случаите, предвидени в ЗНФО;
    4. организира, ръководи и контролира дейността на администрацията на комисията;
    5. утвърждава длъжностно разписание и поименно разписание на длъжностите на администрацията на комисията и утвърждава длъжностната характеристика на главния секретар и на служителите, които са му непосредствено подчинени;
    6. сключва, изменя и прекратява служебните и трудовите правоотношения на служителите в администрацията на комисията;
    7. определя възнагражденията на служителите от администрацията и реда за тяхното изплащане;
    8. сключва граждански договори;
    9. сключва договори във връзка с дейността на комисията и нейната администрация;
    10. командирова членовете на комисията и служителите от администрацията в страната и в чужбина;
    11. издава заповеди и указания, свързани с дейността на администрацията на комисията.
     (4) Редът за командироване и отчитане на председателя се определя с решение на комисията.

    Чл. 17. (1) За изпълнение на своите функции комисията може да създава на свое подчинение експертни съвети по конкретни задачи.
    (2) Експертен съвет се създава с решение на комисията, в което се определят задачите, съставът и ръководството му.
     
    Раздел II
    Организация на работата на комисията

    Чл. 18. (1) Комисията е постоянно действащ орган.
    (2) Комисията разглежда и решава въпросите от своята компетентност на заседания.
    (3) Заседанията на комисията са редовни и извънредни, като:
    1. комисията заседава редовно най-малко два пъти в месеца по предварително оповестен дневен ред; материалите по дневния ред се раздават на членовете най-късно два дни преди заседанието;
    2. комисията се свиква на извънредно заседание от председателя или по предложение на най-малко двама от членовете;
    3. на заседанията могат да се обсъждат и въпроси, които не са включени в дневния ред, ако никой от присъстващите членове не възрази;
    4. председателят на комисията определя кои служители от администрацията да присъстват на заседанията при разглеждането на определени въпроси.

    Чл. 19. (1) Когато поради обективна невъзможност член на комисията не може да присъства на заседание, същият може да поиска да участва в заседанието дистанционно. Дистанционното участие в заседание се провежда чрез видеоконференция, базирана на интернет технология.
    (2) Членът на комисията, който не може да присъства на заседанието, уведомява писмено за това председателя и прави искане за дистанционно участие чрез видеоконференция.
    (3) Администрацията на комисията осигурява на председателя и на членове на комисията, които присъстват на заседанието, техническите условия за провеждане на видеоконферентната връзка с отсъстващия член.
    (4) Заседанието се открива, след като председателят на комисията се увери, че е налице видео- и аудиовръзка за участие на неприсъстващия член на комисията чрез видеоконференция.
    (5) Неприсъстващият член е длъжен сам да си осигури техническата възможност за участие във видеоконферентната връзка.
    (6) При дистанционно участие в заседание председателят и членовете на комисията имат същите права и задължения, както и при присъствено участие в заседание.

    Чл. 20. (1) Заседанията на комисията се провеждат, ако на тях присъстват председателят и най-малко двама от членовете й. Председателят може да оправомощи член на комисията да председателства заседание в случай на негово отсъствие.
    (2) Отсъствие на член на комисията от заседание е допустимо само ако е:
    1. в служебна командировка;
    2. в отпуск, разрешен по съответния ред;
    3. в отпуск по болест;
    4. налице обективна невъзможност да присъства.
    (3) При неучастие без основателни причини в три и повече заседания на комисията за период от една година председателят на комисията внася в Народното събрание предложение за предсрочно прекратяване мандата на съответния член на комисията.
    (4) Комисията приема решения с явно гласуване и с мнозинство от три гласа. Председателят и членовете на комисията не могат да се въздържат от гласуване.
    (5) Решенията за временно лишаване от правото за извършване на финансов одит, за временно лишаване от правото да се упражнява одиторска дейност по чл. 42, ал. 3 ЗНФО и за временно отнемане на функциите по чл. 36, ал. 1, т. 1 – 5 ЗНФО се приемат с мнозинство от 4 гласа. Тези решения се оповестяват на интернет страницата на комисията, като се посочват начинът и мотивите за гласуване на всеки гласувал.

    Чл. 21. (1) На всяко заседание на комисията се води протокол от определен служител от администрацията. Протоколът се подписва от председателя, присъствалите на заседанието членове на комисията и от водещия протокола. В случаите, когато в заседание председателят или някой от членовете са участвали дистанционно чрез видеоконференция, това се записва изрично в протокола.
    (2) Въз основа на протокола се изготвя препис-извлечение, в което се включват въпроси от дневния ред и приетите по тях решения. Той се подписва от председателя на комисията и определен служител от администрацията.
    (3) Решенията на комисията се съобщават писмено на заинтересованите лица в 7-дневен срок.
     
    Раздел III
    Контрол на качеството на дейността на регистрираните одитори

    Чл. 22. (1) Публичният надзор над регистрираните одитори се осъществява от комисията.
    (2) Надзорът по ал. 1 се осъществява съгласно изискванията на ЗНФО и на Регламент (ЕС) № 537/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 16 април 2014 г. относно специфични изисквания по отношение на задължителния одит в предприятия от обществен интерес и за отмяна на Решение 2005/909/ЕО на Комисията (OB, L 158/77 от 27 май 2014 г.), наричан по-нататък „Регламент (ЕС) № 537/2014“, върху:
    1. професионалната дейност на регистрираните одитори;
    2. дейността на ИДЕС в случаите, посочени в ЗНФО;
    3. дейността на одитните комитети в предприятията от обществен интерес.
    (3) Комисията е компетентният орган за регулирането и надзора над регистрираните одитори в Република България.
    (4) Всички регистрирани одитори и одиторски дружества, които са членове на Института на дипломираните експерт-счетоводители, както и регистрираните одитори и одиторските дружества от държавите – членки на Европейския съюз, или от трети държави, са обект на контрол на качеството на дейността им.
    (5) Инспекциите и разследванията се извършват от инспектори, оправомощени от председателя на комисията.
    (6) При извършване на инспекциите и разследванията се прилагат и изискванията на Регламент (ЕС) № 537/2014.

    Чл. 23. (1) При извършване на инспекция или разследване председателят, членовете и инспекторите на комисията имат право да изискват в определени от тях срокове от:
    1. инспектирания или разследвания регистриран одитор:
    а) документи, заверени копия на документи, сведения, справки и друга информация, които имат значение за извършване на инспекцията или разследването;
    б) писмени обяснения по въпроси, свързани с инспекцията или разследването;
    2. физически и юридически лица, различни от тези по т. 1 – предоставянето на заверени копия на документи, сведения и справки, свързани с инспекцията или разследването;
    3. ИДЕС – представянето на документи, сведения, справки и друга информация, свързана с правомощията на комисията;
    4. одитните комитети по чл. 107 – представянето на заверени копия на документи, справки и друга информация, свързана с правомощията на комисията.
    (2) Инспектираните или разследваните регистрирани одитори са длъжни да оказват съдействие на органите на комисията и не могат да се позовават на изискванията за професионална, банкова или друга защитена от закон тайна.
    (3) Комисията има право, когато е необходимо за целите на инспекция или разследване, да наема външни експерти за извършване на конкретни задачи. Експертите трябва да имат подходящо професионално образование и опит и да отговарят на изискванията на чл. 86, ал. 1, т. 5 ЗНФО.
    (4) При извършване на инспекция или разследване членовете и инспекторите на комисията се легитимират със служебна карта.

    Чл. 24. (1) Системата за гарантиране на качеството се изгражда при спазване на следните принципи:
    1. инспекциите се извършват от лица, които са независими от съответните инспектирани регистрирани одитори;
    2. финансирането на системата за гарантиране на качеството е адекватно, достатъчно и независимо от регистрирани одитори;
    3. осигурени са достатъчни ресурси за извършване на необходимите дейности;
    4. лицата, които извършват инспекции, имат подходящо професионално образование и съответстващ опит в областта на финансовия одит и финансовото отчитане и са преминали обучение за контрол на качеството;
    5. липса на конфликт на интереси между лицата, които извършват инспекции, и регистрирани одитори;
    6. инспекциите са целесъобразни и пропорционални на мащаба и сложността на дейността на инспектирания регистриран одитор.
    (2) Принципите по ал. 1 се прилагат и при извършване на разследвания.
    (3) Конфликт на интереси по ал. 1, т. 5 е налице, когато лицата, които извършват инспекция или разследване:
    1. и инспектираният или разследваният регистриран одитор са били съдружници в предприятие, чийто предмет на дейност е финансов одит;
    2. са извършвали финансови одити на предприятия, чиито финансови отчети са одитирани от инспектирания или разследвания регистриран одитор през предходните три години;
    3. и инспектираният или разследваният регистриран одитор са свързани лица.

    Чл. 25. (1) Системата за гарантиране на качеството на професионалната дейност на регистрираните одитори включва извършването на инспекции за:
    1. спазване изискванията на приложимите одиторски стандарти при извършването на задължителен финансов одит;
    2. съответствие на одиторската документация при извършването на задължителен финансов одит спрямо изискванията на приложимите одиторски стандарти;
    3. спазване на етичните норми и изискванията за независимост на регистрирания одитор при извършването на задължителен финансов одит;
    4. адекватност на времевите и човешките ресурси, използвани за извършване на задължителен финансов одит съобразно обхвата и сложността на поетия ангажимент;
    5. адекватност на одиторските възнаграждения, получени за извършването на задължителен финансов одит;
    6. адекватност на вътрешната система за контрол на качеството, прилагана от регистрирания одитор;
    7. спазване на изискванията на Регламент (ЕС) № 573/2014 от регистрирани одитори, извършващи задължителен финансов одит на финансови отчети на предприятия от обществен интерес;
    8. изпълнение на предписанията по чл. 89, ал. 2, т. 2 ЗНФО.
    (2) Условията и редът за извършването на инспекции се определят с приети от комисията правила.

    Чл. 26. (1) Инспекции се извършват най-малко веднъж на три години въз основа на оценка на риска.
    (2) Инспекциите и разследванията се извършват от екипи, в които участват инспектори от комисията. В екипите може да участват и контрольори от ИДЕС, определени от председателя на комисията.
    (3) При инспекция на одиторско дружество се проверяват одиторски ангажименти по задължителен финансов одит, извършени от всеки един регистриран одитор, осъществявал дейност от името на дружеството.
    (4) При инспекциите и разследванията може да се проверяват и други предоставяни от регистрираните одитори услуги, свързани с одита.
    (5) За извършените инспекции/разследвания се съставя доклад, който се връчва на проверяваните лица, които имат право в 14-дневен срок от връчването да представят възражения. По представените възражения инспекционният екип се произнася със становище.
    (6) При извършването на инспекции се спазват изискванията и на чл. 26 от Регламент (ЕС) № 537/2014.
    (7) Комисията разглежда всеки доклад на заседание в разумен срок от предаването му на председателя заедно със събраните доказателства, с представените възражения и със становището на проверяващия екип по възраженията.

    Чл. 27. (1) Регистрираните одитори, които не извършват задължителен финансов одит на финансови отчети на предприятия от обществен интерес, подлежат на инспекции за гарантиране на качеството поне веднъж на 6 години въз основа на оценка на риска.
    (2) Инспекциите и разследванията по този раздел се извършват по реда на чл. 87 и 88, като се прилагат съответно разпоредбите на чл. 87, ал. 3 – 5 и чл. 89, ал. 1 ЗНФО.
    (3) Лицата, извършващи инспекции съгласно ал. 1, отговарят на изискванията на чл. 86 ЗНФО.
    (4) Комисията може да извършва разследвания за спазване на изискванията по чл. 85, ал. 1 ЗНФО.
    (5) На регистрираните одитори, които не извършват задължителен финансов одит на финансови отчети на предприятия от обществен интерес, се прилагат съответно мерките по чл. 89, ал. 2 ЗНФО.
     
    Раздел IV
    Сътрудничество и обмен на информация с Европейския съюз и с компетентните органи на други държави – членки на Европейския съюз, и на трети държави

    Чл. 28. (1) Комисията си сътрудничи с органите на Европейския съюз и със съответните компетентни органи на другите държави – членки на Европейския съюз, с цел осъществяване на правомощията им в областта на публичния надзор над регистрираните одитори.
    (2) Комисията е компетентният орган за сътрудничество и за получаване и предоставяне на информация на КЕОНО съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) № 537/2014.
    (3) При постъпили искания от страна на компетентните органи на други държави комисията незабавно предприема необходимите действия за събиране на исканата информация. При изпълнението на тази дейност комисията се подпомага от ИДЕС.
    (4) Изискването за професионална тайна не възпрепятства обмена на поверителна информация между комисията и компетентните органи на държавите – членки на Европейския съюз.

    Чл. 29. (1) Когато комисията има основателни съмнения, че на територията на друга държава – членка на Европейския съюз, се извършват действия в нарушение на изискванията на Директива 2006/43/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 17 май 2006 г. относно задължителния одит на годишните счетоводни отчети и консолидираните счетоводни отчети, за изменение на директиви 78/660/ЕИО и 83/349/ЕИО на Съвета и за отмяна на Директива 84/253/ЕИО на Съвета, наричана по-нататък „Директива 2006/43/ЕО“, на Директива 2014/56/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 16 април 2014 г. за изменение на Директива 2006/43/ЕО относно задължителния одит на годишните счетоводни отчети и консолидираните счетоводни отчети (OB, L 158/196 от 27 май 2014 г.), наричана по-нататък „Директива 2014/56/ЕО“, или на Регламент (ЕС) № 537/2014, тя предоставя подробна информация за това на компетентния орган на съответната държава членка.
     (2) Когато комисията е уведомена от компетентния орган на друга държава – членка на Европейския съюз, за нарушение на изискванията на Директива 2006/43/ЕО, Директива 2014/56/ЕО или на Регламент (ЕС) № 537/2014 на територията на Република България, тя предприема необходимите мерки и уведомява компетентния орган на съответната държава членка за резултатите от тях.
    (3) Комисията ежегодно предоставя на Европейския орган за ценни книжа и пазари обобщена информация за приложените надзорни мерки и наложените административни наказания.
    (4) Комисията незабавно информира Европейския орган за ценни книжа и пазари за приложените надзорни мерки по чл. 89, ал. 2, т. 5 – 7 ЗНФО.

    Чл. 30. (1) Комисията извършва разследване по искане на съответния компетентен орган на друга държава – членка на Европейския съюз. В тези случаи комисията може да разреши представители на компетентния орган на държавата членка да участват като наблюдатели в разследването, когато е направено такова искане.
    (2) Комисията може да поиска да се извърши разследване от компетентен орган на друга държава – членка на Европейския съюз, на нейна територия, както и нейни членове да участват като наблюдатели в това разследване.

    Чл. 31. (1) Комисията може да откаже да изпълни искане за информация по чл. 100 или извършване на разследване, или участие на наблюдатели по чл. 101 ЗНФО, когато:
    1. извършването на разследване или предоставянето на информация може да засегне суверенитета, националната сигурност или обществения ред на Република България;
    2. е образувано производство пред органите на съдебната власт в Република България по отношение на същите действия и срещу същите регистрирани одитори, във връзка с които е поискано съдействие;
    3. е налице влязло в сила съдебно решение в Република България по отношение на същите действия и същите регистрирани одитори, във връзка с които е поискано съдействие.
    (2) В случаите по ал. 1 комисията уведомява органа, поискал съдействието.

    Чл. 32. (1) Комисията може да разреши предоставянето на работни документи, свързани с извършването на финансов одит, или на други документи, държани от регистрираните одитори, на компетентните органи на трета държава.
    (2) Комисията може да не приложи чл. 104, ал. 1 ЗНФО и да разреши регистрираните одитори да предоставят работни документи, свързани с извършването на задължителен финансов одит, или други документи, държани от тях, пряко на компетентните органи на трета държава.
    (3) Работните документи се предоставят при спазване изискванията на глава шеста от Закона за защита на личните данни.
    (4) Искането на компетентните органи на третата държава може да бъде отказано при условията на чл. 104, ал. 2, т. 4 ЗНФО.
     
    Глава трета
    АДМИНИСТРАЦИЯ НА КОМИСИЯТА
    Раздел I
    Общи положения

    Чл. 33. (1) Комисията при осъществяване на своите функции и правомощия се подпомага от специализирана и обща администрация, която е организирана в две дирекции, и от служители, пряко подчинени на председателя.
    (2) Дейността на администрацията се осъществява от държавни служители и от лица, работещи по трудово правоотношение. За работещите по трудово правоотношение се прилага чл. 107а от Кодекса на труда. За администрацията на комисията се прилага Законът за администрацията, доколкото не противоречи на ЗНФО.
     (3) Общата численост на администрацията е 28 щатни бройки, разпределени по структурни звена и длъжности съгласно приложението.
    (4) Председателят и служителите на комисията имат право на:
    1. допълнителен платен годишен отпуск за изпълнение на задълженията извън работно време; конкретният размер на отпуска на председателя се определя с решение на комисията, а на служителите – със заповед на председателя;
    2. повишаване на професионалната квалификация и преквалификация за сметка на бюджета на комисията при спазване разпоредбите на чл. 35 от Закона за държавния служител;
    3. представително облекло съгласно Наредбата за служебното положение на държавните служители, приета с ПМС № 34 от 2000 г. (обн., ДВ, бр. 23 от 2000 г.; посл. изм., бр. 27 от 2013 г.), като конкретният размер на средствата се определя от председателя на комисията за всяка календарна година.
    (5) За осъществяване на своята дейност и при необходимост комисията може да привлича външни сътрудници и експерти. Статутът им се определя с решение на комисията.

    Чл. 34. Предварителният финансов контрол се осъществява от служител, определен със заповед на председателя на комисията.

    Чл. 35. Ръководството на администрацията, свързано с непосредственото изпълнение на решенията на комисията, както и информационното, техническото и административното осигуряване на дейността й се осъществяват от главен секретар, който се назначава от председателя на комисията.
     
    Раздел II
    Структура и функции на администрацията

    Чл. 36. (1) Главният секретар осъществява административното ръководство на администрацията, като:
    1. координира и контролира административните звена за точното спазване на нормативните актове, изпълнение решенията на комисията и разпорежданията на председателя;
    2. отговаря за планирането и отчетността при изпълнение на ежегодните цели на администрацията;
    3. организира и контролира съставянето на проекта на бюджета и годишния финансов отчет;
    4. представлява администрацията на комисията пред юридически и физически лица в страната и в чужбина съобразно пълномощията, предоставени му от председателя на комисията;
    5. координира и контролира подготовката на материалите за заседанията на комисията;
    6. ръководи и контролира процедурите по разработване, утвърждаване и изменение на длъжностните характеристики на служителите;
    7. утвърждава длъжностните характеристики на служителите от администрацията с изключение на тези по чл. 16, ал. 3, т. 5;
    8. организира обучението, повишаването на квалификацията и преквалификацията на служителите от администрацията;
    9. изпълнява и други задачи, възложени му от председателя на комисията.
    (2) Главният секретар участва в заседанията на комисията с право на съвещателен глас.
    (3) При отсъствие на главния секретар той се замества от лице, определено със заповед на председателя на комисията.

    Чл. 37. (1) Специализираната администрация подпомага осъществяването на правомощията на комисията.
    (2) Специализираната администрация е организирана в дирекция ,,Надзорна дейност“, като осъществява своята дейност в три основни направления – контрол на качеството на дейността на регистрираните одитори, международно сътрудничество и вътрешен контрол.
    (3) Дирекция ,,Надзорна дейност“:
    1. изготвя проект на годишната програма за инспекционната дейност;
    2. извършва планираните и допълнително възложените инспекции за гарантиране на качеството на дейността на регистрираните одитори;
    3. извършва разследвания по преценка на комисията или по получени сигнали и предложения до комисията;
    4. представя пред комисията доклади за резултатите от извършени инспекции и разследвания, като предлага предприемане на съответните действия и/или налагане на наказания и надзорни мерки;
    5. участва в съвместните проверки/разследвания с представители на надзорните органи на трети страни;
    6. поддържа връзки със системите по надзора над независимия финансов одит в страните – членки на Европейския съюз, и съответните органи към Европейската комисия;
    7. извършва действия във връзка с обмена на информация с компетентните органи за публичен надзор над одиторите и одиторските дружества в другите държави – членки на Европейския съюз, и трети държави;
    8. проучва и популяризира добрата наша и международна практика в надзорната дейност;
    9. извършва подготовката и координира изпълнението на международни проекти;
    10. осъществява действия, свързани с обучението и повишаване квалификацията на служителите от специализираната администрация.
    (4) Директорът на дирекция ,,Надзорна дейност“:
    1. ръководи дирекцията в съответствие с определените в правилника функции; осъществява контрол относно спазване на вътрешнонормативните актове и заповедите на председателя на комисията; разпределя между служителите в дирекцията поставените задачи, контролира и отговаря за тяхното срочно и качествено изпълнение;
    2. участва в заседания на комисията, когато в дневния ред са включени въпроси от компетентността на дирекцията, включително като дава становища;
    3. предлага за повишение, стимулиране, преместване или наказание служителите от дирекцията;
    4. предлага за командироване в страната и в чужбина служителите от дирекцията;
    5. осъществява контрол върху инспекторите по отношение спазването на правилата и процедурите при извършването на инспекции за гарантиране на качеството на дейността на регистрираните одитори;
    6. изготвя становища по предложените за приемане от комисията актове;
    7. изготвя становища във връзка с постъпили възражения от регистрирани одитори срещу констатации и заключения в докладите за резултати от извършени инспекции и разследвания на дейността им;
    8. изпълнява и други задачи, възложени му от председателя и главния секретар на комисията.
    (5) При отсъствие на директора на дирекцията той се замества от лице, определено със заповед на председателя.

    Чл. 38. (1) Общата администрация подпомага технически и организационно дейността на комисията и е организирана в дирекция „Обща администрация“.
    (2) Дирекция „Обща администрация“:
    1. осъществява административно-техническата подготовка на заседанията на комисията; изготвя протоколите от заседанията и препис-извлечения от решенията на комисията; уведомява съответните органи и лица за решенията на комисията в 7-дневен срок от приемането им;
    2. осигурява правното обслужване и процесуалното представителство на комисията;
    3. осъществява цялостното финансово-счетоводно обслужване и материално-техническото снабдяване на комисията, вкл. изпълнява действията по съставянето на проекта на бюджета и изготвянето на годишния финансов отчет;
    4. организира и осъществява деловодната дейност;
    5. осъществява действията, свързани с управление на човешките ресурси, вкл. изготвя актовете и съхранява документите по възникване, изпълнение, изменение и прекратяване на служебните и трудовите правоотношения;
    6. осъществява предварителен контрол за законосъобразност в съответствие с изискванията на Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор;
    7. осъществява връзките с обществеността;
    8. осигурява адекватно информационно и техническо обслужване на дейността на комисията;
    9. осигурява охраната, противопожарната безопасност, реда и чистотата в работните помещения на комисията;
    10. осигурява поддържането и ремонта на помещенията и оборудването.
    (3) Директорът на дирекция ,,Обща администрация“:
    1. ръководи дирекцията в съответствие с определените в правилника функции; осъществява контрол относно спазване на вътрешнонормативните актове и заповедите на председателя на комисията; разпределя между служителите в дирекцията поставените задачи, контролира и отговаря за тяхното срочно и качествено изпълнение;
    2. участва в заседания на комисията, когато в дневния ред са включени въпроси от компетентността на дирекцията, включително като дава становища;
    3. предлага за повишение, стимулиране, преместване или наказание служителите от дирекцията;
    4. предлага за командироване в страната и в чужбина служителите от дирекцията;
    5. изпълнява и други задачи, възложени му от председателя и главния секретар на комисията.
    (4) При отсъствие на директора на дирекцията той се замества от лице, определено със заповед на председателя.

    Чл. 39. Държавният експерт „Методология“ e на пряко подчинение на председателя и осъществява следните дейности:
    1. участва в разработването на методически указания, инструкции, наръчници и други вътрешни актове на комисията във връзка с осъществявания надзор над регистрираните одитори;
    2. осъществява последващ контрол по качеството на дейността на инспекторите в комисията;
    3. изготвя материали и участва в обучението за повишаване на квалификацията на служителите от администрацията, когато се касае за въпроси от неговата компетентност;
    4. изготвя становища във връзка с методологията на инспекционната дейност на комисията;
    5. изготвя становища по предложените за утвърждаване от комисията материали на Института на дипломираните експерт-счетоводители;
    6. изготвя материали за заседания на комисията и участва в тях, включително като дава становища;
    7. изработва проекти на нормативни и вътрешни актове по отношение на инспекционната дейност;
    8. оказва методологична помощ на инспекторите при осъществяване на тяхната дейност.

    Чл. 40. Експертът „Анализ и оценка на риска“ е на пряко подчинение на председателя и изпълнява следните дейности:
    1. планиране и въвеждане на методологичната рамка на цялостния процес по управление на рисковете при извършването на проверки за контрол върху качеството на дейността на регистрираните одитори;
    2. процеси по идентифициране, анализ, оценка и определяне на реакция спрямо установените рискове, които могат да повлияят при извършването на проверки за контрол върху качеството на дейността на регистрираните одитори;
    3. участие в разработването и поддържането на риск-регистър, включващ установените рискове, свързани с проверки за контрол върху качеството на дейността на регистрираните одитори, както и резултатите от техния анализ и оценка;
    4. наблюдение и анализ на пазара на одитни услуги по отношение на системния риск, произтичащ от високата концентрация;
    5. прилагане на иконометрични и статистически модели в практически изследвания, както и използването на софтуерни продукти за иконометричен и статистически анализ.

    Чл. 41. (1) С решение на комисията председателят и членовете могат да бъдат награждавани с отличия и награди.
    (2) За образцово изпълнение на служебните си задължения служителите на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори могат да бъдат награждавани с отличия със заповед на председателя.

    Чл. 42. (1) Председателят и членовете на комисията, както и служителите от нейната администрация са длъжни да пазят професионалната тайна, включително и след напускане на комисията или на нейната администрация.
    (2) Информацията, представляваща професионална тайна, може да бъде използвана от комисията само при изпълнение на нейните функции.
    (3) Информацията, представляваща професионална тайна, може да се разкрива само на органите, предвидени в ЗНФО.
     (4) Информацията за резултатите от инспекции, разследвания и проверки, представляваща професионална тайна, може да бъде обменяна и между комисията и органите на ИДЕС.

    Чл. 43. При упражняването на надзорните си правомощия органите на комисията спазват и изискванията на чл. 26, параграф 5, букви „б“, „в“ и „г“ от Регламент (ЕС) № 537/2014.

    Чл. 44. Комисията и нейните служители при упражняване на надзорните си правомощия не носят отговорност за вреди, освен ако са действали умишлено.

    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ  РАЗПОРЕДБИ

    § 1. Правилникът е приет на основание чл. 71, ал. 3, т. 1 от Закона за независимия финансов одит с Решение № 16 от 31.01.2017 г. на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори.

    § 2. Правилникът отменя Правилника за дейността на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори (обн., ДВ, бр. 55 от 2012 г.; посл. изм. и доп., бр. 98 от 2015 г.).

    Председател:  Ваня Донева

    Приложение  към чл. 33

    Численост на администрацията – 28 щатни бройки, в т.ч.:
    1. председател на комисията;
    2. главен секретар – 1;
    3. дирекция „Надзорна дейност“ – 17, в т.ч. директор на дирекция;
    4. дирекция „Обща администрация“ – 7, в т.ч. директор на дирекция;
    5. държавен експерт „Методология“ – 1;
    6. експерт „Анализ и оценка на риска“ – 1.
     
    източник: dv.parliament.bg

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

     Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF " Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    Подобни статии от категория Законодателство



    14Май2024

    Промени в ЗКПО и ЗДДС

    от PortalSchetovodstvo.bg 14 Май 2024
    x