Отразяване в Интрастат на движение на материали, доставени за изработка на изделие у нас
Отговор, предоставен от
Елена Илиева
Елена Илиева
на 17 Май 2024
Въпрос:
➤ Български доставчик е сключил договор с финландски клиент за изработка на изделие. Основните материали са собственост на клиента. Българският доставчик получава материалите от Румъния – от фирма доставчик на финландския клиент. Документите, които българският доставчик е получил като съпровождащи материалите, са пакинг листи и транспортни документи. Никъде не фигурира стойност на материалите, тъй като те са за сметка на клиента. Готовото изделие, което ще се изработи с тези материали, ще остане в България и ще се монтира в завод на друго българско предприятие, с което финландската фирма има сключен договор. Следва ли движението на материали да се отрази в системата Интрастат от българския доставчик? Ако трябва - коя държава, какъв код и каква стойност следва да се отразят за получаването на материалите?
Отговор:
По принцип движенията на стоки във връзка с договори за обработка и преработка се декларират по системата Интрастат. Съгласно Регламент за изпълнение 2020/1197/ЕС, Приложение V, Раздел 7, т. 2 отчетната единица за статистиката за вътресъюзния внос на стоки е данъчно задълженото лице съгласно определението в дял III от Директива 2006/112/ЕО на Съвета или данъчно незадълженото юридическо лице, което се идентифицира чрез индивидуален идентификационен номер, определен за него по реда на член 214 от посочената директива, в държавата членка на внос,
а) което е декларирало вътресъюзно придобиване на стоки съгласно член 251, буква в) от Директива 2006/112/ЕО на Съвета (т.е. лицето, което е декларирало ВОП в държавата на пристигане на стоката); или при липсата на такова обстоятелство:
б) вносителят съгласно определението в раздел 6.
Видно от текста, когато движението представлява ВОП, задължение за декларирането на движението възниква за лицето, което е придобиващ по ВОП. В останалите случаи, това е лицето, което въвежда стоките в държавата членка на внос или урежда вноса на стоките в държавата членка на внос; или при липсата на такова обстоятелство когато е във владение на стоките, които се внасят в държавата членка на внос (определение за вносител по раздел 6).
Съгласно чл. 13, ал. 4, т. 8 от ЗДДС, не е вътреобщностно придобиване получаването на стоки, изпратени или транспортирани от територията на друга държава членка до територията на страната с цел извършване на оценка или работа по тези стоки, която се осъществява на територията на страната, при условие че след извършване на оценката или работата стоките се връщат на изпращача на територията на другата държава членка.
В конкретния случай стоката се изпраща в България с цел преработка, но след преработката стоката не се връща в държавата членка на изпращача, а остава в България. При тези обстоятелства разпоредбата на чл. 13, ал. 4, т. 8 е неприложима и доставката на стоките представлява ВОП. От описаното във въпроса не може да се направи еднозначно заключение кой е придобиващият по ВОП, но по-вероятно е това да е финландското дружество и съответно то би следвало да декларира движението на стоката, ако има възникнало текущо или годишно задължение за деклариране на поток „Пристигания" по системата Интрастат.
а) което е декларирало вътресъюзно придобиване на стоки съгласно член 251, буква в) от Директива 2006/112/ЕО на Съвета (т.е. лицето, което е декларирало ВОП в държавата на пристигане на стоката); или при липсата на такова обстоятелство:
б) вносителят съгласно определението в раздел 6.
Видно от текста, когато движението представлява ВОП, задължение за декларирането на движението възниква за лицето, което е придобиващ по ВОП. В останалите случаи, това е лицето, което въвежда стоките в държавата членка на внос или урежда вноса на стоките в държавата членка на внос; или при липсата на такова обстоятелство когато е във владение на стоките, които се внасят в държавата членка на внос (определение за вносител по раздел 6).
Съгласно чл. 13, ал. 4, т. 8 от ЗДДС, не е вътреобщностно придобиване получаването на стоки, изпратени или транспортирани от територията на друга държава членка до територията на страната с цел извършване на оценка или работа по тези стоки, която се осъществява на територията на страната, при условие че след извършване на оценката или работата стоките се връщат на изпращача на територията на другата държава членка.
В конкретния случай стоката се изпраща в България с цел преработка, но след преработката стоката не се връща в държавата членка на изпращача, а остава в България. При тези обстоятелства разпоредбата на чл. 13, ал. 4, т. 8 е неприложима и доставката на стоките представлява ВОП. От описаното във въпроса не може да се направи еднозначно заключение кой е придобиващият по ВОП, но по-вероятно е това да е финландското дружество и съответно то би следвало да декларира движението на стоката, ако има възникнало текущо или годишно задължение за деклариране на поток „Пристигания" по системата Интрастат.
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF " Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони"!
Подобни статии от категория Номенклатура и въвеждане в Интрастат
16Март2021
Деклариране в Интрастат на доставки в Германия към швейцарска фирма
от Елена Илиева
на 16 Март 2021
21Дек2020
Включване в система Интрастат по доставка на част от инсталация
от Ели Марова
на 21 Дек 2020
19Окт2017
Код на стока, деклариран в система Интрастат, поток изпращания
от Елена Илиева
на 19 Окт 2017
03Ян2017
Нови допустими диапазони в система Интрастат от 1 декември
от PortalSchetovodstvo.bg
на 03 Ян 2017
12Окт2012
Отразавяне в Интрастат на български транспорт, който се претоварва извън България
от Борис Петров
на 12 Окт 2012