Отчетност на бюджетните организации - контрагенти по заемни споразумения за кредити/ заеми
Отговор, предоставен от
PortalSchetovodstvo.bg
PortalSchetovodstvo.bg
19 Юли 2018
Още за бюджентни организации:
Коментар по методологически въпрос на МФ на тема: Отчетност на бюджетните организации - контрагенти по заемни споразумения за кредити/заеми, представляващи по своята икономическа същност държавни/общински инвестиционни заеми, предоставени директно на крайни бенефициенти - небюджетни предприятия
В съответствие с т. 7.4.6 от ДДС № 20/2004 г. относно операциите по държавни/общински инвестиционни заеми, отчитането на получените директно от крайния бенефициент (небюджетно предприятие) суми от заеми се отразяват в отчетността на бюджетната организация едновременно като получени външни заеми (входящ касов поток) и предоставени заеми (възмездно финансиране) на местни лица като изходящ касов поток, което на начислена основа се отразява със счетоводната операция: Дт сметка от гр. 53 / Кт сметка от гр. 16. Съответно, директно извършените от крайния бенефициент погашения по тези заеми се отразяват от бюджетната организация като входящ касов поток - получено погашение по предоставените заеми и като изходящ касов поток - изплатено погашение по заеми към съответните кредитори, като на начислена основа се отразява със счетоводната операция: Дт сметка от гр. 16 / Кт сметка от гр. 53. Платените директно от крайния бенефициент лихви и такси по заема се отразяват в отчетността на бюджетната организация като приходи от лихви от местни лица (входящ касов поток) и като разходи за лихви, такси и комисионни по заеми (изходящ касов поток).
Например, кредитор - банка или финансова институция от чужбина съгласно сключено с държавата заемно споразумение/договор за заем предоставя държавен инвестиционен заем (ДИЗ) директно на краен бенефициент - небюджетно предприятие за 30 години, като през първите 10 години крайният бенефициент извършва плащания към кредитора само за годишна лихва и такса ангажимент по заема. В отчетността на съответната бюджетна организация главницата по отпуснатия ДИЗ от чуждестранната финансова институция се отразява едновременно по кредита на сметка 1664 „Дългосрочен заем от банки и финансови институции от чужбина“ и по дебита на сметка 5314 „Предоставени дългосрочни заеми и временна финансова помощ на предприятия“. Дължимите лихви от крайния бенефициент се отразяват на начислена основа по дебита на сметка 5381 “Разчети за лихви по предоставени заеми и временна финансова помощ на предприятия“ и по кредита на сметка 7221 „Приходи от лихви по заеми на нефинансови предприятия“, а дължимите лихви от бюджетната организация към финансовата институция се отразяват на начислена основа по дебита на сметка 6227 „Разходи за лихви по заеми от банки и финансови институции от чужбина“ и по кредита на сметка 1688 „Задължения за лихви по заеми от банки и финансови институции от чужбина“. Тъй като крайният бенефициент извършва директно към финансовата институция плащанията на лихвата и такса ангажимент по заема, въз основа на получената от него информация за извършеното плащане, бюджетната организация отразява в отчетността си на касова основа сумата на платената лихва едновременно като приходи от лихви от местни лица по § 24-10 “Приходи от лихви от предоставени заеми в страната и чужбина“ и като разходи за лихви по § 27-00 “Разходи за лихви по заеми от банки и други финансови институции от чужбина”, а на начислена основа за погасяване на начислените разчети (вземането и задължението) за лихви се съставя счетоводната операция: Дт сметка 1688 / Кт сметка 5381. В примера, тъй като е налице 10-годишен гратисен период, след изтичане на този период, сумата на дължимата част от главницата на дългосрочния заем, съответно вземането от предоставения дългосрочен заем за съответната година, се прехвърля като текущ дял по кредита на сметка 1667 и по дебита на сметка 5318, като при постъпила информация за извършено плащане от страна на бенефициента, в бюджетната организация се съставя операцията: Дт сметка 1667 / Кт сметка 5318.
Предвид факта, че лихвите по дълга (вкл. по гарантирания от държавата и общините дълг) са изключени от обхвата както на „поети ангажименти за разходи“, така и на „нови задължения за разходи“ по смисъла на т. 27 и т. 22 от § 1 на допълнителните разпоредби на Закона за публичните финанси, ангажиментите и произтичащите от тях задължения и плащания за лихви по получени заеми не са обект на отчитане на показателя „поети ангажименти за разходи“. В обхвата на „поетите ангажименти за разходи“ обаче се включват разходите за такси-ангажимент по банкови заеми, които в съответствие с т. 8 от ДДС № 13/2013 г. се третират като ангажименти с незабавна реализация по смисъла на ДДС № 04/2010 г.
източник: minfin.bg
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF " Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони"!
Подобни статии от категория Бюджетно счетоводство
20Авг2018
Отчетност на бюджетните организации при условията на сключени договори с гарантиран резултат (ЕСКО-договори)
от PortalSchetovodstvo.bg
20 Авг 2018
15Авг2018
Отчетност на бюджетните организации при сключени договори за финансов лизинг
от PortalSchetovodstvo.bg
15 Авг 2018
08Авг2018
Отчетност при операции с компенсаторни инструменти в бюджетните организации
от PortalSchetovodstvo.bg
08 Авг 2018
31Юли2018
Годишна инвентаризация и бракуване на нефинансови активи в бюджетните организации
от PortalSchetovodstvo.bg
31 Юли 2018
25Юли2018
Отчетност при прилагането на пар. 15г от ПРЗ на ЗДДС и на пар. 5 от ПЗР на Закона за допълнение на ЗДДС (ДВ, бр. 41 от 2015 г.)
от PortalSchetovodstvo.bg
25 Юли 2018
17Юли2018
Указание на МФ - Определяне срокове за инвентаризация в бюджетните организации
от PortalSchetovodstvo.bg
17 Юли 2018