Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Отчет за приходите и разходите при прилагане на Националните счетоводни стандарти

    проф. д-р Стоян Дурин Отговор, предоставен от
    проф. д-р Стоян Дурин
    Отчетът за приходите и разходите е финансов отчет, където се съпоставят приходите и разходите и се определя финансовия резултат за периода. Формата на отчета за приходите и разходите може да бъде двустранна или едностранна.

    Двустранната форма на отчета за приходите и разходите е представена като разходите са посочени според тяхната същност. Тези разходи са:
    а) Разходи за суровини, материали и външни услуги и в т.ч. суровини и материали и външни услуги
    б) Разходи за персонала и в т.ч. разходи за възнаграждения и разходи за осигуровки
    в) Разходи за амортизация и обезценка на дълготрайни материални активи, нематериални активи и на текущи активи и в т.ч. разходи за амортизация и разходи от обезценка
    г) Други разходи и в т.ч. балансова стойност на продадени активи и провизии
    д) Разходи от обезценка на финансови активи и в т.ч. отрицателна разлика от промяна на валутни курсове
    е) Разходи за лихви и други финансови разходи и в т.ч. разходи, свързани с предприятия от група и отрицателни разлики от операции с финансови активи
    ж) Разходи за данъци от печалбата
    з) Други данъци, алтернативни на корпоративния данък.

    Формален проблем съществува по отношение на „Разходи за данъци от печалбата“. Така както е записът трябва да предполагаме, че тук ще се записва сумата на начисления за периода корпоративен данък върху печалбата. Но като се имат предвид постановките на изискванията за съставяне на счетоводния баланс (т. 16.17 и т. 16.18 от СС 1 Представяне на финансови отчети), то приемаме, че по тази статия ще се записва сумата на разхода за данък. Във всички наши разработки спазваме тази постановка.

    В едностранната форма на отчета за приходите и разходите разходите са представени по функционалната им  същност. По-важните позиции на разходите са:
    а) Себестойност на продажбите
    б) Разходи за продажба
    в) Административни разходи
    г) Данък върху печалбата (корпоративен данък)
    д) Други данъци, алтернативни на корпоративния данък.


    Себестойността на продажбите може да се изчисли на база на следната схема:


     
    Позициите на отчета за приходите и разходите се попълват на база информация от съответните счетоводни сметки. Сумите по позицията „Данък върху печалбата“ (или както ние по съдържание я определяме като разход за данък) се определят на база на счетоводния финансов резултат като се вземат под внимание преобразуването му на данъчен финансов резултат. Счетоводния финансов резултат се преобразува с постоянните данъчни разлики (положителни и отрицателни) и с данъчните временни  разлики (положителни и отрицателни). За целта е редно да се състави следната справка с обобщени примерни данни:

    С П Р А В К А   
    за изчисляване на полагащия се данък и на разхода за данък за годината




     
    Посоченият разход за данък в размер на 45 470 лева следва да се запише на реда „Разходи за данъци от печалбата“ в отчета за приходите и разходите.

    Микропредприятията могат да съставят съкратен отчет за приходите и разходите, който да съдържа най-малко следните статии:
    а) Нетни приходи от продажби
    б) Други приходи
    в) Разходи за суровини, материали и външни услуги
    г) Разходи за персонала
    д) Разходи за амортизации и обезценки
    е) Други разходи
    ж) Разходи за данъци
    з) Финансов резултат (печалба или загуба)

    Малките предприятия могат да съставят съкратен отчет за приходите и разходите като групират в една статия („Брутен финансов резултат“):
    а) когато използват двустранната форма – да обединят статия 1 и статия 2 от раздел А и статия 1, статия 2, статия 3 и статия 4 от раздел Б;
    б) когато използват едностранната форма – да обединят статии 1, 2, 3 и 6. 


    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

     Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF " Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x