Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Осчетоводяване на разходи по изграждане на помещение с предстоящо отдаване под наем

    д-р Кирил Башикаров Отговор, предоставен от
    д-р Кирил Башикаров
    Експерт
    на 23 Септ 2024Съгласно действащото законодателство!
    Въпрос:
    ➤ Фирма през 2024 г. изгради помещение за отдаване под наем. Помещението е изградено от термо панели върху метална конструкция. Имаме закупени с фактури термо панели, алуминиева дограма, всички други необходими строителни материали за построяването на обекта. Имаме платена услуга по проектиране, строителен надзор и СМР труд и материали. Как да извърша осчетоводяването - кои сметки да използвам, за да заведа изграденото помещение като ДМА в инвентарна книга? Колко % са амортизациите за обекта, който е от термопанел, които трябва да начисля след издаване на разрешение за въвеждане в експлоатация? Все още нямаме разрешение за въвеждане в експлоатация? Не е готово, но предстои да бъде издадено.

    Отговор:
    Направените разходи за изграждане на актива, в т.ч. за закупуване на термо панели, дограма и други строителни материали, както и проектантските услуги, разходите за строителен надзор и за СМР следва да се отчетат счетоводно като разходи за придобиване на дълготрайни активи (напр. с използването на с-ка 613 Разходи за придобиване на ДМА). Когато активът бъде завършен и след издаване на Разрешението за въвеждане в експлоатация, натрупаните разходи (салдото по с-ка 613 Разходи за придобиване на ДМА) формират цената на придобиване на актива (напр. по сметка 203 Сгради). Съгласно СС 4 – Отчитане на амортизациите начисляването на амортизацията започва от месеца, следващ месеца, в който амортизируемият актив е придобит или въведен в употреба. Начислената амортизация се отчита като разход и като коректив за срока на ползване на амортизируемия актив.
     
    За начисляването на разходи за амортизации може да се приложат разпоредбите на чл. 55, ал. 1 и 2 от Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО), съгласно които за категория I - масивни сгради, включително инвестиционни имоти, съоръжения максималната годишна данъчна амортизационна норма е 4%, или 25 години полезен живот. Начисляването на данъчна амортизация започва от началото на месеца, в който данъчният амортизируем актив е въведен в експлоатация или от началото на следващия месец. Датата на въвеждане в експлоатация следва да е документално обоснована.
     
    Във връзка с посоченото предназначение на актива за отдаване под наем, следва да имате предвид изискванията на СС 40 – Отчитане на инвестиционни имоти. Съгласно стандарта инвестиционен имот е имот (земя или сграда, или част от сграда, или и двете), държан (от собственика или от наемателя по финансов лизинг) по-скоро за получаване на приходи от наем или за увеличаване на стойността на капитала, или и за двете, отколкото за използване при производството на продукция или оказването на услуги; доставката на материали, стоки или услуги; за административни цели и за продажба в рамките на икономическата дейност на предприятието.
     
    Цената на придобиване на инвестиционен имот, построен по стопански начин, е неговата цена на придобиване на датата, когато строителството или разработването е завършено. В първоначалната оценка на инвестиционния имот се включват, т.е. не се отчитат отделно, всички трайно прикрепени дълготрайни материални активи, без които инвестиционният имот не би могъл да осъществява предназначението си - например: съоръжения, машини, оборудване и други, като асансьори, климатици, тръбопроводи, шахти, кабели, противопожарни инсталации и т.н.; обзавеждане и инвентар, като мебели, настилки, лампи, печки и т.н.
     

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

     Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF " Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x