Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Осчетоводяване на приходи и разходи във връзка с финансиране от италианското правителство по програма Еразъм

    д-р Кирил Башикаров Отговор, предоставен от
    д-р Кирил Башикаров
    Експерт
    на 25 Юли 2024Съгласно действащото законодателство!
    Въпрос:
    Фирма А, данъчно задължено лице в България, е одобрена по Европейски проект Еразъм като партньор на фирма Б, данъчно задължено лице в Италия, съгласно подписан договор за сътрудничество и финансиране от италианското правителство по европейски проект „Еразъм", считано от декември 2023г., съгласно който фирмата получава финансиране от италианското правителство с цел развиване в България на европейски онлайн разменни платформи за обучение. Финансирането е в размер на 80900 евро. Първият транш на субсидията фирма А получава през м. декември 2023 г. в размер на 30600 евро. През 2023 г. фирма А няма извършени разходи по този проект. Към м. юни 2024 г., фирма А отчита разходи за услуги по проекта в размер на 52000 евро, но според подписания договор ще получи останалата част от финансирането от италианското правителство едва през 2025 г. след одобрение на свършената работа. Как трябва да се осчетоводят приходите и разходите до момента, и какво ще бъде тяхното данъчно отражение в годишната декларация за 2024 г.?

    Отговор:
    За счетоводното отчитане предприятията в България прилагат Закона за счетоводството и приложимите счетоводни стандарти. В зависимост от избраната счетоводна база, финансиранията се отчитат по реда на СС 20 - Отчитане на правителствени дарения и оповестяване на правителствена помощ, за предприятия, прилагащи Националните счетоводни стандарти (НСС) или по реда на МСС 20 Счетоводно отчитане на безвъзмездни средства, предоставени от държавата, и оповестяване на държавна помощ, за предприятия, избрали като счетоводна база Международните счетоводни стандарти (МСС).

    Във връзка с поставения въпрос и ако приемем, че данъчното задълженото лице в България прилага НСС, за счетоводното отчитане на финансирането са приложими постановките на СС 20. Според стандарта правителствените дарения се отчитат при наличие на достатъчно сигурност, че предприятието получател ще спазва съпътстващите ги условия и даренията ще бъдат получени. Стандартът регламентира признаването на приход от финансиране за:
    - дарения, свързани с амортизируеми активи;
    - дарения, свързани с неамортизируеми активи;
    - дарения, свързани с преотстъпени данъци.

    Представената от Вас хипотеза не е разгледана изрично в СС 20. Съгласно пар. 3.2, буква „б“ от СС 1 – Представяне на финансови отчети за нерешени въпроси в Националните счетоводни стандарти, и с оглед постигане на вярно и честно представяне, предприятията могат да прилагат счетоводна политика в съответствие с Международните счетоводни стандарти. В този случай приложимият международен счетоводен стандарт е МСС 20 Счетоводно отчитане на безвъзмездни средства, предоставени от държавата, и оповестяване на държавна помощ.

    Съгласно пар. 8 от МСС 20 безвъзмездните средства, предоставени от държавата, не се признават, преди да се получи разумна увереност, че предприятието ще изпълни условията, с които те са обвързани, и че помощта ще бъде получена. Получаването на безвъзмездни средства само по себе си не представлява неопровержимо доказателство, че условията, с които те са обвързани, са били или ще бъдат изпълнени. Безвъзмездните средства се признават в печалбата или загубата системно през периодите, през които предприятието признава като разход съответните разходи, за чието компенсиране са предназначени безвъзмездните средства. Така безвъзмездните средства, предоставени от държавата, при признаване на конкретни разходи, се признават в печалбата или загубата през същия период като съответните разходи.

    Безвъзмездните средства, предоставени от държавата, може да станат вземане на предприятието като компенсация за разходи или загуби, понесени през предишен период. Такива безвъзмездни средства се признават в печалбата или загубата за периода, през който те станат получаеми, с оповестяване, което да гарантира, че ефектът им се разбира ясно.

    В тази връзка и при условие, че може да докажете изпълнението на условията на финансирането, предлагаме следните счетоводни записвания:

    1/ За получаването на първия транш на субсидията:
    Дебит с/ка Разплащателна сметка – 30 600 евро
              Кредит с/ка Финансиране на текущата дейност (разчетна сметка)  – 30 600 евро

    2/ За отчитане на разходите за услуги по проекта и признаване на приход от финансиране:

    Вариант 1:
    Дебит с/ка Разходи за външни услуги – 52 000 евро
              Кредит с/ка Задължения към доставчици/Разплащателна сметка – 52 000 евро
     
    Дебит с/ка Финансиране на текущата дейност (разчетна сметка) – 30 600 евро
               Кредит с/ка Приход от финансиране –                                                     30 600 евро
     
    Вариант 2:

    Ако условията на финансиране включват изискване за получаване на изрично одобрение за извършените разходи:
    Дебит с/ка Разходи за бъдещи периоди – 52 000 евро
              Кредит с/ка Задължения към доставчици/Разплащателна сметка – 52 000 евро
     
    След получаване на одобрението, се съставят следните счетоводни статии:
    Дебит с/ка Разходи за външни услуги – 52 000 евро
              Кредит с/ка Разходи за бъдещи периоди  – 52 000 евро
     
    Дебит с/ка Вземания от финансирания –                                             21 400 евро
    Дебит с/ка Финансиране на текущата дейност (разчетна сметка) – 30 600 евро
                Кредит с/ка Приход от финансиране –                                                        52 000 евро
     
    В Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) няма специално данъчно третиране на правителствените дарения, с изключение на разпоредбата за приходи и разходи, отчетени по повод на дарение, свързано с данъчен амортизируем актив. Поради това отчетеният разход за услуги е данъчно признат, а приходът от финансиране следва да бъде обложен по общия ред.
     

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

     Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF " Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x