Осчетоводяване на фактури за комунални услуги, които наемодател не желае да префактурира
Отговор, предоставен от
Христо Досев
Христо Досев
на 02 Авг 2023
Въпрос:
➤ Фирма има сключен договор за наем с ФЛ. Има декларация за четвърто тримесечие за приспадане на авансов данък. Наемът се плаща в брой. Разходи за комунални услуги, поддръжка са за сметка на наемателя. Фактурите за ток и вода са за сметка на наемодателя. Как следва да се осчетоводяват, след като ФЛ не иска да префактурира, а реално от касата са излезли тези пари? Какви са данъчните последици при ремонт, поддръжка от наемателя?
Отговор:
Счетоводно отчетените плащания за електрическа енергия и вода от страна на наемателя по повод ползване на имот по сключен договор за наем следва да се представят като текущ счетоводен разход за периода, през който съответният имот е ползван. Имайки предвид, че за данъчни цели се признават само документално обоснованите разходи, съобразявайки се с изискванията на чл. 10, ал. 1 от ЗКПО, за да може този счетоводен разход да се признае за целите на ЗКПО, той следва да е документално обоснован чрез първичен счетоводен документ по смисъла на Закона за счетоводството, отразяващ вярно стопанската операция.
Според приложимото търговско-правно законодателство в лицето на чл. 232 от Закона за задълженията и договорите, наемателят е длъжен да плаща наемната цена и разходите, свързани с ползването на вещта. Именно такива са разходите за консумативи, като електроенергия, вода, топлоенергия и др.п. Ето защо още по закон е уредено, че тези плащания представляват разход за наемателя на недвижимия имот. При положение че партидите за ползването на електроенергия и вода бяха прехвърлени от наемодателя във Ваша полза, то тогава за тези разходи Вашето предприятие щеше да получи първичен счетоводен документ директно от доставчика на съответната услуга. В противен случай вие следва да се погрижете да получите документ от наемодателя – физическо лице, с което да документирате за счетоводни и за данъчни цели ползваните разходи за електроенергия и вода, свързани с ползването на наетата вещ. Обръщаме внимание на изискването на чл. 10, ал. 2 от ЗКПО, според който счетоводен разход се признава за данъчни цели и когато в първичния счетоводен документ липсва част от изискуемата информация по Закона за счетоводството, при условие че за липсващата информация са налице документи, които я удостоверяват. В тази връзка, за да може Вашето предприятие да ползва тези разходи като данъчно признати такива, следва да разполага с документи, доказващи че това са разходи, свързани с ползването на съответните консумативи по договора за наем. Съгласно чл. 6, ал. 1 от Закона за счетоводството първичният счетоводен документ, адресиран до външен получател, следва да съдържа най-малко следните реквизити: наименование и номер на документа, съдържащ само арабски цифри; дата на издаване; наименование или име, адрес и единен идентификационен код от Търговския регистър или единен идентификационен код по Булстат или единен граждански номер или личен номер на чужденец на издателя и получателя; предмет, натурално и стойностно изражение на стопанската операция. Ето защо за да можете документално да обосновете платените консумативи, наемодателят - физическо лице следва да Ви издаде документ, съдържащ изброените реквизити. Такъв документ може да бъде разписка, фактура, протокол, сметка и др.п. Съветваме Ви към този документ да приложите копие от документите за платените от страна на наемодателя разходи за да се вижда, че възстановявате действителния размер на консумираните от Вас електрическа енергия и вода, свързани с ползваният имот по договора за наем.
Според приложимото търговско-правно законодателство в лицето на чл. 232 от Закона за задълженията и договорите, наемателят е длъжен да плаща наемната цена и разходите, свързани с ползването на вещта. Именно такива са разходите за консумативи, като електроенергия, вода, топлоенергия и др.п. Ето защо още по закон е уредено, че тези плащания представляват разход за наемателя на недвижимия имот. При положение че партидите за ползването на електроенергия и вода бяха прехвърлени от наемодателя във Ваша полза, то тогава за тези разходи Вашето предприятие щеше да получи първичен счетоводен документ директно от доставчика на съответната услуга. В противен случай вие следва да се погрижете да получите документ от наемодателя – физическо лице, с което да документирате за счетоводни и за данъчни цели ползваните разходи за електроенергия и вода, свързани с ползването на наетата вещ. Обръщаме внимание на изискването на чл. 10, ал. 2 от ЗКПО, според който счетоводен разход се признава за данъчни цели и когато в първичния счетоводен документ липсва част от изискуемата информация по Закона за счетоводството, при условие че за липсващата информация са налице документи, които я удостоверяват. В тази връзка, за да може Вашето предприятие да ползва тези разходи като данъчно признати такива, следва да разполага с документи, доказващи че това са разходи, свързани с ползването на съответните консумативи по договора за наем. Съгласно чл. 6, ал. 1 от Закона за счетоводството първичният счетоводен документ, адресиран до външен получател, следва да съдържа най-малко следните реквизити: наименование и номер на документа, съдържащ само арабски цифри; дата на издаване; наименование или име, адрес и единен идентификационен код от Търговския регистър или единен идентификационен код по Булстат или единен граждански номер или личен номер на чужденец на издателя и получателя; предмет, натурално и стойностно изражение на стопанската операция. Ето защо за да можете документално да обосновете платените консумативи, наемодателят - физическо лице следва да Ви издаде документ, съдържащ изброените реквизити. Такъв документ може да бъде разписка, фактура, протокол, сметка и др.п. Съветваме Ви към този документ да приложите копие от документите за платените от страна на наемодателя разходи за да се вижда, че възстановявате действителния размер на консумираните от Вас електрическа енергия и вода, свързани с ползваният имот по договора за наем.
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF " Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони"!
Подобни статии от категория Разходи
10Дек2024
Облагане на разходи за поддръжка на автомобил за транспорт на служители като социални разходи
от Елена Илиева
на 10 Дек 2024
26Ноем2024
Данъчно признаване на разходи за командировка и обучение на едноличен собственик на дружество
от Елена Илиева
на 26 Ноем 2024
18Окт2024
Третиране на разходи във връзка с научна и развойна дейност по създаване на продукт
от Христо Досев
на 18 Окт 2024
14Окт2024
Отразяване на разходи във връзка със създаване на ново дружество, чието създаване в последствие отпада
от проф. д-р Стоян Дурин
на 14 Окт 2024
14Окт2024
Включване на разходи за изграждане на огради, бариери, видеонаблюдение и др. към комплекс от затворен тип
от проф. д-р Стоян Дурин
на 14 Окт 2024