Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Облагане на разходи за поддръжка на автомобил за транспорт на служители като социални разходи

    Елена Илиева Отговор, предоставен от
    Елена Илиева
    Въпрос:
    ➤ Дружество е закупило лек автомобил 6+1 места, за който е ползвало данъчен кредит, защото автомобилът се използва за дейността на фирмата и не отговаря на дефиницията за лек автомобил, визирана в ДР на ЗДДС. Автомобилът се използва за превоз на служители от месторабота до домовете им. Стопанската база на дружеството е в населено място, различно от селищата, в които живеят работниците ок. 10 до 30 км. Освен това с автомобила работниците се извозват директно до нивите, които се обработват - при смяна на един тракторист с друг или при нужда от ремонт на аварирала техника на терен. За изразходеното гориво се ползва данъчен кредит съгласно чл. 70, ал. 3, т. 2 от ЗДДС, тъй като транспортното обслужване се третира от дружеството като социален разход, достъпен за всички служители. Съгласно ЗКПО обаче, когато транспортното обслужване се осъществява с лек автомобил, социалният разход е облагаем с данък по чл. 204 от ЗКПО. Т.е. дружеството ползва данъчен кредит за изразходеното гориво за транспорт, но начислява данък в/у разхода за гориво по ЗКПО. Следва ли разходите за поддръжка на автомобила, технически прегледи, както и амортизацията му да се облагат подобно на социалните разходи в контекста на ЗКПО, предвид това, че автомобилът се използва само за транспорт на служители?

    Отговор:
    Правилно сте се ориентирали, че предоставянето на безплатен транспорт от местоживеенето до местоработата от работодателя на работниците и служителите представлява социален разход, предоставен в натура, който е свободен от облагане с данък върху разходите при условията на чл. 210 от ЗКПО. Съгласно ал. 2 от разпоредбата, освобождаването не се прилага, когато транспортът е осъществен с лек автомобил или по допълнителни автобусни линии и разходът е облагаем с данък по чл. 204, ал. 1, т. 2 от закона.

    Съгласно чл. 212 от ЗКПО, данъчната основа за определяне на данъка върху разходите по чл. 204, ал. 1, т. 2 са начислените социални разходи, предоставени в натура, намалени с приходите, свързани с тези разходи, за календарната година. Съгласно § 1, т. 34. от ДР на ЗКПО „социални разходи, предоставени в натура" са отчетените като разходи социални придобивки по чл. 294 от Кодекса на труда и предоставени по реда и начина, определени от чл. 293 от Кодекса на труда или от ръководството на предприятието.

    Следователно данъчната основа за определяне на данъка върху разходите е пълният размер на счетоводните разходи, които са отчетени за сметка на работодателя във връзка с предоставянето на социалната придобивка.

    Тъй като в случая става въпрос за лек автомобил, който се използва както за предоставянето на социалната придобивка, така и в рамките на дейността, данъчната основа върху разходите би следвало да се определи на същия принцип, на който се определя данъчната основа за облагане с данък върху разходите в натура при смесено ползване на автомобил по чл. 215а, ал. 2 от ЗКПО. За активи, които са данъчни амортизируеми активи, се взема размерът на данъчните, а не на счетоводните амортизации.

    Въз основа на документацията за използването на автомобила (най-често пътни листа, пътна книжка или под.) се изчисляват километрите или часовете за годината, които съответстват на използването на автомобила за предоставяне на социалната придобивка и се разделят на общия пробег или общото време на използване на автомобила за годината. С този коефициент се умножава общият размер на отчетените счетоводни разходи за годината, свързани с автомобила, като вместо размера на счетоводните амортизации се взема размерът на данъчните. Така получената стойност представлява данъчната основа за определяне размера на данъка върху разходите, тъй като явно дружеството не реализира приходи, свързани с тези разходи.
     

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

     Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF " Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x