МОС 580 - Изявления на ръководството
Отговор, предоставен от
PortalSchetovodstvo.bg
PortalSchetovodstvo.bg
03 Ноем 2016
(В сила за одити на финансови отчети за периоди, започващи на или след 15 декември 2009 г.)
СЪДЪРЖАНИЕ
СЪДЪРЖАНИЕ
Въведение Параграфи
Обхват на настоящия МОС ................................................................................... 1-2
Писмените изявления като одитни доказателства .............................................. 3-4
Дата на влизане в сила ........................................................................................... 5
Цели ......................................................................................................................... 6
Определения .......................................................................................................... 7-8
Изисквания
Ръководство, от което се изискват писмени изявления...................................... 9
Писмени изявления за отговорностите на ръководството.................................. 10-12
Други писмени изявления ..................................................................................... 13
Дата на и период(и), обхванат(и) от писмените изявления................................ 14
Форма на писмените изявления ............................................................................ 15
Съмнения относно надеждността на писмените изявления и поискани
писмени изявления, които не са били предоставени.......................................... 16-20
Приложение и други пояснения
Писмените изявления като одитни доказателства............................................... А1
Ръководство, от което се изискват писмени изявления...................................... А2-А6
Писмени изявления за отговорностите на ръководството.................................. А7-А9
Други писмени изявления...................................................................................... А10-А13
Съобщаване на размера на прага на същественост.............................................. А14
Дата на и период(и), обхванат(и) от писмените изявления................................ А15-А18
Форма на писмените изявления............................................................................. А19-А21
Комуникиране с лицата, натоварени с общото управление .............................. А22
Съмнения относно надеждността на писмените изявления и поискани
писмени изявления, които не са предоставени ................................................... А23-А27
Приложение 1: Списък на МОС, съдържащи изисквания за писмени изявления
Приложение 2: Пример за Представително писмо от ръководството
Обхват на настоящия МОС ................................................................................... 1-2
Писмените изявления като одитни доказателства .............................................. 3-4
Дата на влизане в сила ........................................................................................... 5
Цели ......................................................................................................................... 6
Определения .......................................................................................................... 7-8
Изисквания
Ръководство, от което се изискват писмени изявления...................................... 9
Писмени изявления за отговорностите на ръководството.................................. 10-12
Други писмени изявления ..................................................................................... 13
Дата на и период(и), обхванат(и) от писмените изявления................................ 14
Форма на писмените изявления ............................................................................ 15
Съмнения относно надеждността на писмените изявления и поискани
писмени изявления, които не са били предоставени.......................................... 16-20
Приложение и други пояснения
Писмените изявления като одитни доказателства............................................... А1
Ръководство, от което се изискват писмени изявления...................................... А2-А6
Писмени изявления за отговорностите на ръководството.................................. А7-А9
Други писмени изявления...................................................................................... А10-А13
Съобщаване на размера на прага на същественост.............................................. А14
Дата на и период(и), обхванат(и) от писмените изявления................................ А15-А18
Форма на писмените изявления............................................................................. А19-А21
Комуникиране с лицата, натоварени с общото управление .............................. А22
Съмнения относно надеждността на писмените изявления и поискани
писмени изявления, които не са предоставени ................................................... А23-А27
Приложение 1: Списък на МОС, съдържащи изисквания за писмени изявления
Приложение 2: Пример за Представително писмо от ръководството
Международен одитен стандарт (МОС) 580 „Писмени изявления” следва да бъде разглеждан в контекста на МОС 200 , „Общи цели на независимия одитор и на осъществяването на одит в съответствие с Международните одитни стандарти”. |
Въведение
Обхват на настоящия МОС
1. Настоящият Международен одитен стандарт (МОС) разглежда отговорността на одитора да получи писмени изявления от ръководството и, когато е уместно, от лицата, натоварени с общото управление при одита на финансовия отчет.
2. Приложение 1 изброява останалите МОС, които съдържат специфични изисквания по отношение на писмените изявления. Специфичните изявления към писмените изявления на другите МОС не ограничават приложението на този МОС.
Писмените изявления като одитни доказателства
3. Одитно доказателство е информацията, използвана от одитора при достигането до заключенията, върху които се базира одитното становище[1]. Писмените изявления са необходима информация, от която одиторът се нуждае във връзка с одита на финансовия отчет. Съответно, подобно на отговорите на запитванията, писмените изявления са одитни доказателства. (виж параграф А1)
4. Въпреки, че писмените изявления предоставят необходимите одитни доказателства, сами по себе си те не осигуряват достатъчни и необходими одитни доказателства, за който и да е от въпросите, за които се отнасят. Нещо повече, фактът, че ръководството е предоставило надеждни писмени изявления не засяга характера, нито обхвата на другите одитни доказателства, които одиторът получава за изпълнението на отговорностите на ръководството или за конкретни твърдения за вярност.
Дата на влизане в сила
5. Настоящият МОС е в сила за одити на финансови отчети за периоди, започващи на или след 15 декември 2009.
Цели
6. Целите на одитора са:
(а) да получи писмени изявления от ръководството и, когато е уместно, от лицата, натоварени с общото управление, че те считат че са изпълнили своите отговорности за изготвянето на финансовия отчет и за пълнотата на информацията, предоставена на одитора.
(б) да подкрепи другите одитни доказателства, имащи отношение към финансовия отчет или конкретни твърдения за вярност чрез писмените изявления, ако това се счита за необходимо от одитора или ако се изисква от други МОС; и
(в) да отговори по подходящ начин на писмените изявления, предоставени от ръководството и, когато е уместно, от лицата, натоварени с общото управление или ако ръководството или, когато е уместно, лицата, натоварени с общото управление не са предоставили писмените изявления, поискани от одитора.
Определения
7. За целите на МОС терминът по-долу има значението, посочено срещу него:
Писмено изявление – писмена декларация от ръководството, предоставена на одитора в потвърждение на определени въпроси или в подкрепа на други одитни доказателства. Писмените изявления в този смисъл не включват финансовия отчет, твърденията за вярност в него или подкрепящите книжа и документи.
8. За целите на този МОС препратките към „ръководство” следва да се разбират като препратки към „ръководството и, когато е уместно, лицата, натоварени с общото управление”. Нещо повече, в случая на рамка за достоверно представяне, ръководството носи отговорност за изготвянето и достоверното представяне на финансовия отчет в съответствие с приложимата рамка за финансово отчитане; или за изготвянето на финансов отчет, който дава вярна и честна представа в съответствие с приложимата рамка за финансово отчитане.
Изисквания
Ръководство, от което се изискват писмени изявления
9. Одиторът изисква писмени изявления от ръководството, което носи съответните отговорности за финансовия отчет и разполага с познания по съответните въпроси. (виж параграфи А2-А6)
Писмени изявления за отговорностите на ръководството
Изготвяне на финансов отчет
10. Одиторът изисква от ръководството да предостави писмено изявление, че то е изпълнило своите задължения за изготвянето на финансовия отчет в съответствие с приложимата рамка за финансово отчитане, включително неговото честно представяне, когато това е подходящо, както е посочено в условията на одитния ангажимент[2] . (виж параграфи А7-А9, А14, А22)
Предоставена информация и пълнота на сделките
11. Одиторът изисква от ръководството да предостави писмено изявление
за това, че:
(а) е предоставило на одитора цялата съответна информация и достъпа, така както е договорено в условията на одитния ангажимент[3]; и
(б) че всички сделки са били документирани и отразени във финансовия отчет. (виж параграфи А7-А9, А14, А22)
Описание на отговорностите на ръководството в писмените изявления
12. Отговорностите на ръководството се описват в писмените изявления, изискани по реда на параграфи 10 и 11 по начина, по който тези отговорности са описани в условията на одитния ангажимент.
Други писмени изявления
13. Други МОС изискват от одитора да поиска писмени изявления. Ако в допълнение към тези поискани изявления одиторът установи, че е необходимо да получи едно или повече писмени изявления в подкрепа на други одитни доказателства, съшествени за финансовия отчет, или за едно или повече конкретни твърдения за вярност във финансовия отчет, одиторът изисква тези други писмени изявления. (виж параграфи А10-А13, А14, А22)
Дата и период(и), обхванат от писмените изявления
14. Датата на писмените изявления е колкото е възможно по-близо до, но не и след, датата на одитния доклад по финансовия отчет. Писмените изявления се отнасят до всички финансови отчети и период(и), посочени в одитния доклад. (виж параграфи А15-А18)
Форма на писмените изявления
15. Писмените изявления са във формата на представително писмо от ръководството, адресирано до одитора. Ако закон или друга нормативна разпоредба изискват от ръководството да прави писмени публични изявления за своите отговорности и ако одиторът определи, че тези изявления осигуряват някои или всички от изявленията, изисквани по реда на параграфи 10 или 11, съответните въпроси, обхванати в тези изявления, не трябва да бъдат включвани в представителното писмо от ръководството.(виж параграфи А19-А21
Съмнения относно надеждността на писмените изявления и поискани писмени изявления, които не са били предоставени
Съмнения относно надеждността на писмените изявления
16. Ако одиторът има опасения относно компетентността, почтеността, етичните ценности или прилежността на ръководството, или за неговата ангажираност или прилагане на горепосочените, одиторът определя ефекта, който тези опасения могат да окажат върху надеждността на изявленията (устни или писмени) и одитните доказателства като цяло. (виж параграфи А24-А25)
17. В частност, ако писмените изявления не съответстват на останалите одитни доказателства, одиторът изпълнява одитни процедури, за да се опита да разреши въпроса. Ако въпросът остане неразрешен, одиторът преосмисля оценката на компетентността, почтеността, етичните ценности или прилежността на ръководството, или неговата ангажираност или строгото прилагане на горепосочените, и определя ефекта, който това може да окаже върху надеждността на изявленията (устни или писмени) и одитните доказателства като цяло. (виж параграф А23)
18. Ако одиторът заключи, че писмените изявления не са надеждни, той предприема подходящи действия, включително определя възможния ефект върху становището в одитния доклад в съответствие с МОС 705[4], като отчете изискванията на параграф 20 от този МОС.
Поискани писмени изявления, които не са предоставени
19. Ако ръководството не предостави едно или повече от поисканите писмени доказателства, одиторът :
(а) обсъжда въпроса с ръководството;
(б) преоценява почтеността на ръководството и оценява ефекта, който това може да окаже върху надеждността на изявленията (устни или писмени) и одитните доказателства като цяло;
(в) предприема подходящи действия, включително определя възможния ефект върху становището в одитния доклад в съответствие с МОС 705, като отчита изискванията на параграф 20 от този МОС.
Писмени изявления относно отговорностите на ръководството
20. Одиторът отказва изразяването на становище по финансовия отчет в съответствие с МОС 705, ако:
(а) одиторът заключи, че има съществени съмнения относно почтеността на ръководството, като например че писмените изявления, изисквани по реда на параграфи 10 и 11, не са надеждни; или
(б) ръководството не предостави писмените изявления, изисквани по реда на параграфи 10 и 11. (виж параграфи А26-А27)
***
Приложение и други пояснения
Писмените изявления като одитни доказателства (виж параграф 3)
А1. Писмените изявления са важен източник на одитни доказателства. Ако ръководството промени или не предостави поисканите писмени доказателства, това може да насочи одитора към възможността за съществуването на един или повече съществени проблеми. Нещо повече, в повечето случаи искането за писмени, а не за устни изявления може да накара ръководството да разгледа тези въпроси по-строго, като по този начин повиши качеството на изявленията.
Ръководство, от което се изискват писмени изявления (виж параграф 9)
А2. Писмените изявления се изискват от лицата, които отговарят за изготвянето и представянето на финансовия отчет. Тези лица могат да са различни в зависимост от управленската структура на предприятието и съответния закон или нормативна разпоредба; ръководството обаче (а не лицата, натоварени с общо управление) често е отговорната страна. Следователно писмените изявления могат да бъдат поискани от главния изпълнителен директор и главния финансов директор на предприятието, или други лица с равностойни функции в предприятията, които не използват тези наименования на длъжностите. В някои обстоятелства обаче други лица, като например лицата, натоварени с общо управление, също носят отговорност за изготвянето и представянето на финансовия отчет.
А3. Поради отговорността за изготвянето и представянето на финансовия отчет и неговите отговорности за изпълнението на дейността на предприятието, от ръководството би се очаквало да разполага с достатъчно познания за процеса, който предприятието следва при изготвянето и представянето на финансовия отчет и твърденията за вярност в него, върху които да се базират писмените изявления.
А4. В някои случаи обаче ръководството може да реши да отправи запитвания до други лица, които участват в изготвянето и представянето на финансовия отчет и твърденията за вярност в него, включително лица, които разполагат със специализирани познания, свързани с въпросите, за които са били поискани писмените изявления. Тези лица могат да бъдат:
- актюерът, който отговаря за определените чрез актюерски методи счетоводни оценки;
- инженерите, членове на персонала, които могат да носят отговорност и да притежават специализирани познания за оценка на екологичните отговорности;
- вътрешният юрист, който може да предостави информация от съществено значение за разпоредбите за правните искове.
А5. В някои случаи ръководството може да включи в писмените изявления определена формулировка, в смисъл че изявленията са направени „доколкото му е известно”. За одитора е разумно да приеме тази формулировка, ако той е удовлетворен, че изявленията са били направени от лица със съответните отговорности и познания по въпросите, включени в писмените изявления.
А6. За да подкрепи необходимостта ръководството да прави информирани изявления, одиторът може да поиска от ръководството да включи в писмените изявления потвърждение, че то е отправило такива запитвания, каквито е счело за подходящи, за да може да бъде в състояние да направи поисканите писмени изявления. Обикновено тези запитвания не са свързани с изискване да се следва формален вътрешен процес, извън този вече установен от предприятието.
Писмени изявления за отговорностите на ръководството (виж параграфи 10‑11)
А7. Одитните доказателства, получени в хода на одита, че ръководството е изпълнило своите отговорности, посочени в параграфи 10 и 11 не са достатъчни без получаване на потвърждение от ръководството, че то смята че е изпълнило тези отговорности. Това е така защото одиторът не е в състояние да прецени сам, на базата на други одитни доказателства, дали ръководството е изготвило и представило финансовия отчет, и е предоставило информация на одитора на базата на договореното потвърждаване и разбиране за неговите отговорности. Например одиторът не би могъл да заключи, че ръководството е предоставило на одитора цялата съответна информация, договорена съгласно условията на одитния ангажимент, без да го пита дали тази информация е била предоставена и да получи потвърждение за това,.
А8. Писмените изявления, изисквани по реда на параграфи 10 и 11, се базират на договореното потвърждение и разбиране на ръководството за неговите отговорности от гледна точка на одитния ангажимент, като се изисква потвърждение, че то ги е изпълнило. Също така одиторът може да поиска от ръководството да препотвърди, че то приема и разбира тези си отговорности в писмените изявления. Това е често срещано в определени юрисдикции, но при всички случаи може да бъде особено уместно, когато:
- лицата, които са подписали условията на одитния ангажимент от името на предприятието, вече не носят съответните отговорности;
- условията на одитния ангажимент са изготвени в предходна година;
- има някаква индикация, че ръководството неправилно разбира тези отговорности; или
- промени в обстоятелствата правят това целесъобразно.
В съответствие с изискванията на МОС 210[5], такова препотвърждаване на приемането и разбирането на тези отговорности от страна на ръководството не може да включва формулировката „доколкото е известно” на ръководството (както е описано в параграф А5 от този МОС).
Въпроси, специфични за предприятия в публичния сектор
А9. Мандатите за одити на финансови отчети на организации от публичния сектор могат да бъдат по-широки от тези за останалите предприятия. В резултат на това предварителното условие, свързано с отговорностите на ръководството, на базата на което се провежда одитът на финансовия отчет на организация от публичния сектор, може да доведе до необходимостта от допълнителни писмени изявления. Те могат да включват писмени изявления, потвърждаващи че сделките и събитията са извършени в съответствие със закона, нормативни разпоредби или други актове.
Други писмени изявления (виж параграф 13)
Допълнителни писмени изявления за финансовия отчет
А10. В допълнение към писмените изявления, които се изискват в съответствие с параграф 10, одиторът може да сметне за необходимо да поиска други писмени изявления за финансовия отчет. Такива писмени изявления могат да допълват, но не са част от писмените изявления, изисквани по реда на параграф 10. Те могат да включват изявления за следното:
- дали изборът и прилагането на счетоводните политики са подходящи; и
- дали въпроси като посочените по-долу, независимо дали са уместни съгласно приложимата рамка за финансово отчитане, са били признати, оценени, представени или оповестени в съответствие с тази рамка:
o планове или намерения, които могат да засегнат балансовата стойност или класификацията на активите и пасивите;
o задължения както действителни, така и условни;
o собственост или контрол върху активи, запазени права или тежести върху активи, и активи, заложени като обезпечение; и
o аспекти на законите, нормативните разпоредби и договорните споразумения, които могат да засегнат финансовия отчет, в
ключително несъответствие с тях.
Допълнителни писмени изявления за информацията, предоставена на одитора
А11. В допълнение към писменото изявление, изисквано по реда на параграф 11, одиторът може да сметне за необходимо да поиска от ръководството да предостави писмено изявление, че то е съобщило на одитора за всички недостатъци на вътрешния контрол, за които ръководството знае.
Писмени изявления за конкретни твърдения за вярност
А12. Когато получава доказателства за или оценява преценки и намерения, одиторът може да вземе под внимание един или повече от следните фактори:
- предишна история на предприятието при изпълнението на обявените от него намерения;
- причини за предприятието да избере конкретен курс на действие;
- способност на предприятието да осъществява конкретен курс на действие;
- наличието или липсата на някаква друга информация, която би могла да бъде получена в хода на одита, която може да не съответства на преценката или намерението на ръководството.
А13. В допълнение, одиторът може да сметне за необходимо да поиска от ръководството да предостави писмени изявления за конкретни твърдения за вярност във финансовия отчет; в частност в подкрепа на разбирането, което одиторът е получил от други одитни доказателства за преценката или намерението на ръководството във връзка с конкретно твърдение за вярност или неговата пълнота. Например ако намерението на ръководството е важно за базата за оценка на инвестициите, може да не е възможно да се получат достатъчни и уместни одитни доказателства без писмено изявление от ръководството за неговите намерения. Въпреки че такива писмени изявления осигуряват необходимите одитни доказателства, сами по себе си те не предоставят достатъчни и уместни одитни доказателства за това твърдение за вярност.
Съобщаване на размера на прага (виж параграфи 10-11, 13)
А14. МОС 450 изисква от одитора да обобщи отклоненията, установени в хода на одита, с изключение на тези, които са очевидно незначителни[6]. Одиторът може да определи праг на същественост, над който отклоненията не могат да се считат за очевидно незначителни. По същия начин одиторът може да сметне за необходимо да уведоми ръководството за прилагането на праг на същественост за целите на поисканите писмени изявления.
Дата и период(и), обхванат(и) от писмените изявления (виж параграф 14)
А15. Тъй като писмените изявления са необходими одитни доказателства, становището на одитора не може да бъде изразено на дата, която е преди датата на писмените изявления и не може да се постави дата на одитния доклад, която е преди датата на писмените изявления. Нещо повече, тъй като одиторът се занимава със събития, които са възникнали до датата на одитния доклад, които могат да наложат корекция или оповестяване във финансовия отчет, датата на писмените изявления трябва да бъде от практическа гледна точка колкото е възможно по-близка до датата на одитния доклад по финансовия отчет, но не и след нея..
А16. В някои случаи за одитора може да е подходящо да получи писмено изявление за конкретно твърдение за вярност във финансовия отчет в хода на одита. Когато случаят е такъв може да се окаже необходимо да се поиска актуализирано писмено изявление.
А17. Писмените изявления са за всички периоди, упоменати в одитния доклад, тъй като ръководството трябва да препотвърди, че направените преди това писмени изявления, във връзка с предходни периоди, остават уместни. Одиторът и ръководството може да се договорят за формата на писмено изявление, което актуализира писмените изявления, направени във връзка с предходни периоди, като посочва дали в тези писмени изявления има някакви промени и ако да, какви са те.
А18. Могат да възникнат ситуации, при които сегашното ръководство не е присъствало по време на всички периоди, упоменати в одитния доклад. Тези лица може да твърдят, че те не са в състояние да предоставят някои или всички писмени изявления, тъй като не са били на длъжност по време на периода. Този факт обаче не намалява отговорностите на тези лица по отношение на финансовия отчет като цяло. Съответно изискването за одитора да поиска от тях писмени изявления, които обхващат целия съответен период(и), остава в сила.
Форма на писмените изявления (виж параграф 15)
А19. Писмените изявления трябва да бъдат включени в представително писмо, адресирано до одитора. В някои юрисдикции обаче ръководството може да бъде задължено по закон или друга нормативна разпоредба да прави писмени публични декларации, свързани с неговите отговорности. Въпреки че тази декларация представлява изявление пред потребителите на финансовия отчет или съответните органи, одиторът може да определи, че тя е подходяща форма на писмено изявление във връзка с някои или всички изявления, изисквани по реда на параграф 10 или 11. В резултат от това съответните въпроси, обхванати в тази декларация, не трябва да бъдат включвани в представителното писмо на ръководството. Факторите, които могат да засегнат определението на одитора, включват:
- дали декларацията съдържа потвърждение за изпълнението на отговорностите, посочени в параграфи 10 и 11;
- дали декларацията е била предоставена на или одобрена от лицата, от които одиторът изисква съответните писмени изявления;
- дали копие на декларацията е било предоставено на одитора колкото е възможно по-близо от практическа гледна точка до, но не след датата на одитния доклад върху финансовия отчет (виж параграф 14).
А20. Официална декларация за спазването на законите и другите нормативни разпоредби, или за одобряването на финансовия отчет, не би съдържала достатъчна информация, за да може одиторът да бъде удовлетворен, че всички необходими изявления са били направени съзнателно. Изразяването на отговорностите на ръководството в закон или нормативна разпоредба също не може да бъде заместител на поисканите писмени изявления.
А21. Приложение 2 съдържа примерен образец на представително писмо на ръководството.
Комуникиране с лицата, натоварени с общото управление (виж параграфи 10-11, 13)
А22. МОС 260 изисква от одитора да комуникира с лицата, натоварени с общото управление, писмените изявления, които одиторът е поискал от ръководството[7].
Съмнения относно надеждността на писмените изявления и поискани писмени изявления, които не са предоставени
Съмнения относно надеждността на писмените изявления (виж параграфи 16‑17)
А23. В случай на установени несъответствия между едно или повече писмени изявления и одитните доказателства, получени от друг източник, одиторът може да прецени дали оценката на риска остава подходяща и ако не, да промени оценката на риска и да определи характера, времето и обхвата на другите одитни процедури в отговор на оценените рискове.
А24. Опасенията относно компетентността, почтеността, етичните ценности или старание на ръководството, или за неговата ангажираност към, или прилагане на, горепосочените, могат да накарат одитора да заключи, че рискът за невярно представяне на финансовия отчет от ръководството е такъв, че одитът не може да бъде проведен. В такъв случай одиторът може да обмисли оттеглянето си от ангажимента, когато оттеглянето е възможно съгласно приложимия закон или нормативна разпоредба, освен ако лицата, натоварени с общото управление, не са предприели подходящи корективни мерки. Тези мерки обаче може да не бъдат достатъчни, за да позволят на одитора да издаде немодифицирано одитно становище.
А25. МОС 230 изисква от одитора да документира съществени въпроси, възникнали по време на одита, заключенията, до които е достигнал във връзка с тях, и съществените професионални преценки, направени при достигането до тези заключения[8]. Одиторът може да е идентифицирал съществени въпроси, свързани с компетентността, почтеността, етичните ценности или старание на ръководството, или за неговата ангажираност към, или прилагане на горепосочените, но да е заключил, че независимо от това писмените изявления са надеждни. В този случай този съществен въпрос се документира в съответствие с МОС 230 .
Писмени изявления за отговорностите на ръководството (виж параграф 20)
А26. Както е обяснено в параграф А7, одиторът не е в състояние да прецени самостоятелно, на базата на други одитни доказателства, дали ръководството е изпълнило своите отговорности съгласно параграфи 10 и 11. Следователно, ако както е описано в параграф 20(а) одиторът заключи, че писмените изявления по тези въпроси не са надеждни, или ако ръководството не предостави такива писмени изявления, одиторът не е в състояние да получи достатъчни и уместни одитни доказателства. Възможните ефекти върху финансовия отчет на тази неспособност не са свързани с конкретни елементи, сметки или позиции във финансовия отчет и поради това са всеобхватни. МОС 705 изисква от одитора при такива обстоятелства да откаже изразяването на становище по финансовия отчет[9].
А27. Писмено изявление, което е било променено спрямо това, което е било поискано от одитора, не означава непременно, че ръководството не е представило писмено изявление. Основната причина обаче за тази промяна може да се отрази върху становището в одитния доклад. Например:
- писменото изявление за изпълнението от страна на ръководството на неговата отговорност за изготвянето и представянето на финансовия отчет може да посочва, че ръководството вярва, освен в случаите на съществено неспазване на конкретно изискване на приложимата рамка за финансово отчитане, че финансовият отчет е изготвен и представен в съответствие с тази рамка. Изискването в параграф 20 не се прилага, тъй като одиторът е заключил, че ръководството е предоставило надеждни писмени изявления. Одиторът обаче е задължен да разгледа ефекта от неспазването върху становището в одитния доклад, в съответствие с МОС 705;
- писменото изявление за отговорността на ръководството да предостави на одитора цялата уместна информация, договорена в условията на одитния ангажимент, може да посочва, че ръководството вярва че освен информацията, унищожена в пожар, то е предоставило на одитора тази информация. Изискването в параграф 20 не се прилага, тъй като одиторът е заключил, че ръководството е предоставило надеждни писмени изявления. Одиторът обаче е задължен да разгледа ефекта от всеобхватността на унищожената в пожара информация върху финансовия отчет и ефектите от това върху становището в одитния доклад, в съответствие с МОС 705 .
Приложение 1
(виж параграф 2)
Списък на МОС, съдържащи изисквания за писмени изявления
Това приложение посочва параграфи в други МОС в сила за одити на финансови отчети за периоди, които започват на или след 15 декември 2009 г., които изискват конкретни писмени изявления по даден въпрос. Списъкът не замества вземането под внимание на изискванията и свързаните с това приложения и други пояснения в МОС.
МОС 240 "Отговорност на одитора относно измами при одита на финансовите отчети" – параграф 39
МОС 250 "Съобразяване със закони и други нормативни разпоредби при одита на финансовите отчети " – параграф 16
МОС 450 "Оценка на отклонения, идентифицирани по време на одита" – параграф 14
МОС 501 „Одитни доказателства – конкретни съображения по подбрани въпроси” – параграф 12
МОС 540 "Одит на приблизителни счетоводни оценки, включително приблизителни счетоводни оценки по справедлива стойност, и свързани оповестявания" – параграф 22
МОС 550 „Свързани лица” – параграф 26
МОС 560 "Последващи събития" – параграф 9
МОС 570 „Действащо предприятие” – параграф 16(д)
МОС 710 „Сравнителна информация – съответстващи данни и сравнителни финансови отчети” – параграф 9.
Приложение 2
(виж параграф А21)
Примерен образец на Представително писмо
Примерният образец на писмо по-долу съдържа писмени изявления, които се изискват от този и от други МОС в сила за одити на финансови отчети за периоди, които започват на или след 15 декември 2009 г . В този примерен образец е допуснато, че приложимата рамка за финансово отчитане са Международните стандарти за финансово отчитане; че изискването на МОС 570[10] за получаване на писмени изявления не е уместно; и че няма изключения спрямо поисканите писмени изявления. Ако има изключения изявленията трябва да бъдат променени, за да отразят изключенията.
(бланка на предприятието)
(До одитора) (Дата)
Настоящото представително писмо се предоставя във връзка с Вашия одит на финансовия отчет на дружество АБВ за годината, завършваща на 31 декември 20ХХ година[11], с цел изразяване на становище дали финансовият отчет представя достоверно, във всички съществени аспекти (или дава вярна и честна представа) в съответствие с приложимата рамка за финансово отчитане.
Ние потвърждаваме, че (доколкото ни е известно, след като сме отправили такива запитвания, каквито сме сметнали за необходими, за да се осведомим по подходящ начин):
Финансов отчет
- Ние сме изпълнили нашите отговорности, както са посочени в условията на одитния ангажимент от [впишете датата] за изготвянето на финансовия отчет, в съответствие с Международните стандарти за финансово отчитане; в частност, финансовият отчет е представен достоверно (или дава вярна и честна представа
- Съществените предположения, използвани от нас при изготвянето на счетоводните приблизителни оценки, включително тези, оценявани по справедлива стойност, са разумни. (МОС 540)
- Взаимоотношенията и сделките със свързани лица са били осчетоводени и оповестени по подходящ начин, в съответствие с изискванията на Международните стандарти за финансово отчитане. (МОС 550)
- Всички събития след датата на финансовия отчет, и за които Международните стандарти за финансово отчитане изискват корекция или оповестяване, са били коригирани или оповестени. (МОС 560)
- Ефектите на некоригираните отклонения са несъществени, както поотделно, така и в съвкупност, за финансовия отчет като цяло. Списък с некоригираните отклонения е приложен към представителното писмо на ръководството. (МОС 450)
- [Всякакви други въпроси, които одиторът може да счита за уместни (виж параграф А12 от този МОС).]
Предоставена информация
- Ние Ви предоставихме:
o достъп до цялата информация, която ни е известна и която е съществена за изготвянето на финансовия отчет, като например записи, документация и други
o допълнителната информация, която поискахте от нас за целите на одита; и
o неограничен достъп до лицата в предприятието, от които вие установихте, че е необходимо да получите одитни доказателства
- Всички сделки са вписани в счетоводните регистри и отразени във финансовия отчет.
- Ние оповестихме пред Вас резултатите от нашата оценка на риска, че финансовият отчет може да съдържа съществени отклонения в резултат на измама. (МОС 240)
- Ние оповестихме пред Вас цялата информация, свързана с измама или със съмнение за измама, която ни е известна и която касае предприятието, и включва:
o ръководството;
o служители, които изпълняват съществена роля във вътрешния контрол; или
o други, когато измамата би могла да окаже съществено влияние върху финансовия отчет. (МОС 240)
- Ние оповестихме пред Вас цялата информация, свързана с твърдения за измама, или съмнения за измама, която засяга финансовия отчет на предприятието, съобщена от служители, бивши служители, анализатори, регулаторни органи или други лица. (МОС 240)
- Ние оповестихме пред Вас всички известни примери на неспазване или съмнения за неспазване на закони и други нормативни разпоредби, чиито ефекти трябва да бъдат взети под внимание при изготвянето на финансовия отчет. (МОС 250)
- Ние оповестихме пред Вас самоличността на свързаните лица на предприятието и всички взаимоотношения и сделки със свързани лица, които са ни известни. (МОС 550)
- [Всякакви други въпроси, които одиторът може да счита за необходими (виж параграф А11 от този МОС).]
________________________________________________________________
Ръководство Ръководство
[1] МОС 500, „Одитни доказателства”, параграф 5 (в).
[2] МОС 210 "Договаряне на условията на одиторските ангажименти", параграф 6(б)(i).
[3] Пак там, параграф 6(б)(ii).
[4] МОС 705 "Модификации в становището, изразено в доклада на независимия одитор".
[5] МОС 210 , параграф 6(б).
[6] МОС 450 "Оценка на отклонения, идентифицирани по време на одита", параграф 5.
[7] МОС 260 "Комуникация на одитни въпроси с лицата, натоварени с общо управление", параграф 16(в)(ii).
[8] МОС 230 „Одитна документация”, параграфи 8(в) и 10.
[9] МОС 705 , параграф 9.
[10] МОС 570 „Действащо предприятие”.
[11] Когато одиторът изготвя доклад за повече от един период, той посочва датата така, че писмото да се отнася до всички периоди, обхванати в одитния доклад.
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF " Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони"!