МОС 570 - Действащо предприятие
Отговор, предоставен от
PortalSchetovodstvo.bg
PortalSchetovodstvo.bg
02 Ноем 2016
(В сила за одити на финансови отчети за периоди, започващи на или след 15 декември 2009 г.)
СЪДЪРЖАНИЕ
СЪДЪРЖАНИЕ
Въведение Параграфи
Обхват на настоящия МОС ............................................................................. 1
Предположение за действащо предприятие ................................................ 2
Отговорност за преценка за способността на предприятието да
продължи да функционира като действащо предприятие .......................... 3-7
Дата на влизане в сила ................................................................................... 8
Цели .................................................................................................................. 9
Изисквания
Процедури за оценка на риска и свързани дейности ................................ 10-11
Оценяване на преценката на ръководството ............................................... 12-14
Период след преценката на ръководството ................................................. 15
Допълнителни одитни процедури при установяване на събития или
условия ............................................................................................................ 16
Одитни заключения и издаване на доклад .................................................. 17
Уместна употреба на предположението за действащо предприятие,
но при наличие на съществена несигурност .............................................. 18-20
Неуместна употреба на предположението за действащо предприятие ........ 21
Случаи, в които ръководството не желае да направи преценка или да
разшири нейния обхват ................................................................................... 22
Комуникации с лицата, натоварени с общото управление .......................... 23
Съществено забавяне при одобрението на финансовия отчет .................. 24
Приложение и други пояснения
Предположение за действащо предприятие ................................................... А1
Процедури за оценка на риска и свързани дейности .................................. А2-А6
Оценяване на преценката на ръководството ................................................. А7-А12
Период след преценката на ръководството ................................................... А13-А14
Допълнителни одитни процедури при установяване на събития или
условия ............................................................................................................ А15-А18
Одитни заключения и издаване на доклад ..................................................... А19
Уместна употреба на предположението за действащо предприятие,
но при наличие на съществена несигурност ................................................. А20-А24
Неуместна употреба на предположението за действащо предприятие ......... А25-А26
Случаи, в които ръководството не желае да направи преценка или
разшири нейния обхват .................................................................................... А27
Обхват на настоящия МОС ............................................................................. 1
Предположение за действащо предприятие ................................................ 2
Отговорност за преценка за способността на предприятието да
продължи да функционира като действащо предприятие .......................... 3-7
Дата на влизане в сила ................................................................................... 8
Цели .................................................................................................................. 9
Изисквания
Процедури за оценка на риска и свързани дейности ................................ 10-11
Оценяване на преценката на ръководството ............................................... 12-14
Период след преценката на ръководството ................................................. 15
Допълнителни одитни процедури при установяване на събития или
условия ............................................................................................................ 16
Одитни заключения и издаване на доклад .................................................. 17
Уместна употреба на предположението за действащо предприятие,
но при наличие на съществена несигурност .............................................. 18-20
Неуместна употреба на предположението за действащо предприятие ........ 21
Случаи, в които ръководството не желае да направи преценка или да
разшири нейния обхват ................................................................................... 22
Комуникации с лицата, натоварени с общото управление .......................... 23
Съществено забавяне при одобрението на финансовия отчет .................. 24
Приложение и други пояснения
Предположение за действащо предприятие ................................................... А1
Процедури за оценка на риска и свързани дейности .................................. А2-А6
Оценяване на преценката на ръководството ................................................. А7-А12
Период след преценката на ръководството ................................................... А13-А14
Допълнителни одитни процедури при установяване на събития или
условия ............................................................................................................ А15-А18
Одитни заключения и издаване на доклад ..................................................... А19
Уместна употреба на предположението за действащо предприятие,
но при наличие на съществена несигурност ................................................. А20-А24
Неуместна употреба на предположението за действащо предприятие ......... А25-А26
Случаи, в които ръководството не желае да направи преценка или
разшири нейния обхват .................................................................................... А27
Международен одитен стандарт (МОС) 570 „Действащо предприятие” следва да бъде разглеждан в контекста на МОС 200, „Общи цели на независимия одитор и на осъществяването на одит в съответствие с Международните одитни стандарти”. |
Въведение
Обхват на настоящия МОС
1. Настоящият Международен одитен стандарт (МОС) разглежда отговорностите на одитора при одита на финансовите отчети във връзка с използването от страна на ръководството на предприятието на предположението за действащо предприятие при изготвянето на финансовите отчети.
Предположение за действащо предприятие
2. Съгласно предположението за действащо предприятие, дадено предприятие се разглежда като такова, което се очаква да продължи дейността си в близко бъдеще. Финансовият отчет с общо предназначение се изготвя на базата на предположението за действащо предприятие, освен ако ръководството не възнамерява да ликвидира предприятието или да прекрати дейността му, или когато ръководството на практика няма друга алтернатива, освен да направи това. Финансовият отчет със специално предназначение може да бъде или да не бъде изготвен в съответствие с рамката за финансово отчитане, за която важи предположението за действащо предприятие (например предположението за действащо предприятие не важи за някои финансови отчети, изготвени на данъчна основа в дадени юрисдикции). В случаите когато приложението на предположението за действащо предприятие е подходящо, активите и пасивите се отчитат на база на възможността на предприятието да реализира активите си и погаси пасивите си в хода на обичайната си дейност (виж: параграф А1).
Отговорност за преценка на способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие
3. Някои рамки за финансово отчитане съдържат изрично изискване към ръководството да направи конкретна преценка за способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие, както и стандарти относно въпроси, които следва да бъдат разгледани и оповестявания, които следва да бъдат направени във връзка с предположението за действащото предприятие. Например Международен счетоводен стандарт (МСС) 1 изисква ръководството да направи преценка на способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие[1]. Подробните изисквания по отношение на отговорността на ръководството да направи преценка на способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие и свързаните с това оповестявания също могат да бъдат определени със закон и нормативна разпоредба.
4. В други рамки за финансово отчитане може да не съществува изрично изискване към ръководството да направи конкретна преценка за способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие. Независимо от това, тъй като предположението за действащо предприятие е фундаментален принцип при изготвянето на финансовия отчет, както е посочено в параграф 2, изготвянето на финансовия отчет изисква от ръководството да оцени способността на предприятието да продължи дейността си, дори ако рамката за финансово отчитане не включва изрично изискване за това.
5. Преценката на ръководството за способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие включва оценка, към даден определен момент, относно вътрешноприсъща несигурност за резултатите от бъдещи събития или условия. За тази оценка са уместни следните фактори:
- Степента на несигурност, свързана с резултатта от дадено събитие или условие, се увеличава значително с отдалечаването в бъдещето на това събитие или условие, или резултат. Поради тази причина повечето рамки за финансово отчитане, изискващи изрична оценка от ръководството, конкретизират периода, за който се изисква ръководството да вземе под внимание цялата налична информация.
- Размерът и сложността на предприятието, характерът и състоянието на дейността му, както и степента, в която то се влияе от външни фактори, влияят върху оценката относно резултата от събития или условия.
Всяка преценка относно бъдещето се основава на наличната информация в момента, в който тя се прави. Последващи събития могат да доведат до резултати, които не съответстват на преценките, които са били уместни в момента на изготвянето им.
Отговорности на одитора
6. Отговорност на одитора е да получи достатъчни и уместни одитни доказателства за адекватността на използването от страна на ръководството на предположението за действащо предприятие при изготвянето и представянето на финансовия отчет и да направи заключение дали е налице съществена несигурност по отношение на способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие. Тази отговорност съществува дори в случаите, когато рамката за финансово отчитане, използвана при изготвянето на финансовия отчет, не включва изрично изискване ръководството да направи конкретна оценка за способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие.
7. Въпреки това, както е посочено в МОС 200[2], евентуалните ефекти на вътрешноприсъщите ограничения върху способността на одитора да разкрие съществени отклонения се засилват, когато се разглеждат бъдещи събития или условия, които могат да причинят прекратяване на дейността на предприятието. Одиторът не може да предвиди такива събития или условия. Следователно отсъствието на препратки в одитния доклад към несигурността на предположението за действащо предприятие не може да бъде разглеждано като гаранция за способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие.
Дата на влизане в сила
8. Настоящият МОС е в сила за одити на финансови отчети за периоди, започващи на или след 15 декември 2009.
Цели
9. Целите на одитора са:
(а) да получи достатъчни и уместни одитни доказателства за това, че при изготвянето на финансовия отчет ръководството е използвало правилно предположението за действащо предприятие;
(б) да направи заключение, основано на получените одитни доказателства, дали е налице съществена несигурност по отношение на събития или условия, които могат да породят значителни съмнения относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие; и
(в) да определи последствията за одитния доклад.
Изисквания
Процедури по оценка на риска и свързани дейности
10. При изпълнението на процедури за оценка на риска съгласно изискванията на МОС 315[3], одиторът преценява дали съществуват събития или условия, които могат да породят значителни съмнения относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие. При изпълнение на тези процедури, одиторът установява дали ръководството вече е направило предварителна оценка за способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие (виж: параграф А2‑А5) и:
(а) ако такава преценка е направена одиторът я обсъжда с ръководството и определя дали ръководството е идентифицирало събития или условия, които, самостоятелно или взети заедно, могат да доведат до значителни съмнения по отношение на способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие и ако това е така, плановете на ръководството да се справи с тях; или
(б) ако такава преценка все още не е направена, одиторът обсъжда с ръководството базата за целево използване на предположението за действащо предприятие, и отправя запитване до ръководството дали съществуват събития или условия, които, самостоятелно или взети заедно, могат да породят значителни съмнения относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие.
11. Одиторът запазва повишено внимание по време на целия одит по отношение на наличието на одитни доказателства за събития или условия, които могат да породят значителни съмнения относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие (виж: параграф А6).
Оценяване на преценката на ръководството
12. Одиторът оценява преценката на ръководството относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие (виж: параграф А7‑А9; А11‑А12).
13. По време на оценяване на преценката на ръководството относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие, одиторът разглежда същия период, който е използван от ръководството за неговата преценка, съгласно приложимата рамка за финансово отчитане или съгласно закон, или нормативна разпоредба, в случай че те изискват по-дълъг период. Ако преценката на ръководството относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие обхваща период по-малък от дванадесет месеца от датата на финансовия отчет, както това е дефинирано в МОС 560[4], одиторът изисква ръководството да разшири периода на преценката до минимум дванадесет месеца от тази дата (виж: параграф А10‑А12).
14. При оценяване на преценката на ръководството одиторът взема под внимание дали преценката на ръководството включва цялата съответна информация, която е известна на одитора в резултат на одита.
Периоди извън преценката на ръководството
15. Одиторът отправя запитване към ръководството дали са му известни събития или условия извън периода на извършената от него преценка, които биха могли да породят значителни съмнения относно възможността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие (виж: параграф А13‑А14).
Допълнителни одитни процедури при установяването на събития или условия
16. Ако са установени събития или условия, които могат да породят значителни съмнения относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие, одиторът чрез изпълнението на допълнителни одитни процедури, включително разглеждане на смекчаващи фактори, получава достатъчни и уместни одитни доказателства, за да определи дали съществува или не съществена несигурност. Тези процедури включват (виж: параграф А15):
(а) в случаите, когато ръководството все още не е направило преценка на способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие, да изиска от ръководството да направи такава;
(б) оценяване на плановете на ръководството за бъдещи действия, свързани с преценката му за способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие, относно това дали съществува вероятност тези планове да подобрят положението и дали плановете на ръководството са реализируеми при съществуващите обстоятелства (виж: параграф А16);
(в) в случаите когато има изготвена прогноза за паричните потоци на предприятието и анализът на тази прогноза е значим фактор при разглеждане на бъдещия резултат от събитията или условията в процеса на оценяване на плановете на ръководството за бъдещи действия (виж: параграф А17‑А18):
(i) оценяване надеждността на данните, използвани при изготвянето на прогнозата; и
(ii) определяне дали съществува адекватна подкрепа за предположенията, залегнали в основата на прогнозата;
(г) да прецени дали след датата на преценката на ръководството са получени допълнителни факти или информация;
(д) да изиска писмени изявления от ръководството и, ако е уместно, от лицата, натоварени с общо управление, относно плановете за бъдещи действия на ръководството и тяхната изпълнимост.
Одитни заключения и издаване на доклад
17. Въз основа на получените одитни доказателства, одиторът прави заключение дали по негова преценка е налице съществена несигурност, свързана със събития или условия, които, самостоятелно или взети заедно, могат да породят значителни съмнения относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие. Съществена несигурност е налице, когато обхватът на потенциалното влияние и вероятността за неговата проява е в такава степен, че по преценка на одитора е необходимо да се направят съответни оповестявания относно характера и последиците от несигурността с цел: (виж: параграф А19)
(а) достоверното представяне на финансовия отчет, в случай на рамка за финансово отчитане за достоверно представяне на финансовия отчет; или
(б) финансовите отчети да не бъдат подвеждащи, в случай на рамка за съответствие.
Уместно използване на предположението за действащо предприятие, но при наличие на съществена несигурност
18. Aко одиторът направи заключение, че използването на предположението за действащо предприятие е уместно при съществуващите обстоятелства, но е налице съществена несигурност, одиторът определя дали финансовият отчет:
(а) представя адекватно основните събития или условия, които могат да породят значителни съмнения относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие, както и плановете на ръководството да се справи с тези събития или условия; и
(б) ясно оповестява, че е налице съществена несигурност, свързана със събития или условия, които могат да породят значителни съмнения относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие и следователно, че съществува вероятност то да не е в състояние да реализира активите и да погаси пасивите си в нормалния ход на дейността (виж: параграф А20).
19. Ако във финансовия отчет е направено подходящо оповестяване, одиторът изразява немодифицирано становище и добавя параграф „Обръщане на внимание” в одитния доклад, който да:
(а) подчертае наличието на съществена несигурност, свързана със събитие или условие, което може да породи значителни съмнения относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие; и
(б) обърне внимание на пояснителното приложение към финансовия отчет, в което се оповестяват въпросите, описани в параграф 18 (виж: МОС 706[5] (виж: параграф А21‑А22).
20. Ако във финансовия отчет не е направено подходящо оповестяване, одиторът изразява квалифицирано становище или отказ за изразяване на становище по финансовия отчет, както това е уместно, съгласно МОС 705[6]]. В одитния доклад одиторът посочва, че е налице съществена несигурност, която може да породи значителни съмнения относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие (виж: параграф А23-А24).
Неуместно използване на предположението за действащо предприятие
21. В случаите когато ръководството е изготвило финансовия отчет въз основа на предположението за действащо предприятие, но по мнение на одитора използването от ръководството на предположението за действащо предприятие е неподходящо, одиторът изразява отрицателно одитно становище по финансовия отчет (виж: параграф А25‑А26).
Ръководство, нежелаещо да направи или разшири своята преценка
22. Ако ръководството не желае да направи или разшири преценката си след като одиторът е отправил такова искане, одиторът преценява последствията от това за одитния доклад (виж: параграф А27).
Комуникации с лицата, натоварени с общо управление
23. С изключение на случаите, когато всички лица, натоварени с общото управление, участват в ръководството[7] на предприятието, одиторът информира лицата, натоварени с общо управление, за установени събития или условия, които могат да породят значителни съмнения относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие. Тази комуникация с лицата, натоварени с общо управление включва следното:
(а) дали установените събития или условия представляват съществена несигурност;
(б) дали използването на предположението за действащо предприятие е уместно при изготвянето и представянето на финансовия отчет; и
(в) дали свързаните с това оповестявания във финансовия отчет са адекватни.
Съществено забавяне при одобрението на финансовия отчет
24. Ако има съществено забавяне при одобрението на финансовия отчет от страна на ръководството или лицата, натоварени с общото управление, след датата на баланса, одиторът отправя запитвания относно причините за това забавянето. Ако одиторът смята, че забавянето би могло да е свързано със събития или условия, имащи връзка с оценката за действащо предприятие, одиторът извършва такива допълнителни одитни процедури, каквито са необходими, както това е упоменато в параграф 16, както и преценява ефекта върху одитното заключение относно наличието на съществена несигурност, както това е упоменато в параграф 17.
***
Приложение и други пояснения
Предположение за действащо предприятие (виж: параграф 2)
Въпроси, специфични за предприятия от публичния сектор
А1. Използването от ръководството на предположението за действащо предприятие е от значение и за предприятията от публичния сектор. Например Международен счетоводен стандарт за публичния сектор (МССПС) 1 разглежда въпроса за способността на предприятията от публичния сектор да продължат да функционират като действащи предприятия[8]. Рискове за способността на публичните предприятия да продължат да функционират като действащи предприятия могат да възникнат, но не се ограничават единствено до случаите, когато предприятията функционират с цел генериране на печалба, когато правителството може да намали или оттегли подкрепата си за тях, или в случай на приватизация. Събития или условия, които могат да породят значителни съмнения относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие от публичния сектор, могат да включват ситуации, при които публичното предприятие не разполага с достатъчно финансиране, за да продължи своето съществуване или, когато се вземат политически решения, които оказват влияние върху услугите, предоставяни от публичното предприятие.
Процедури по оценка на риска и свързани дейности
Събития или условия, които могат да породят съмнения относно предположението за действащо предприятие (виж: параграф 10)
А2 По-долу са представени примери за събития или условия, които, самостоятелно или взети заедно, могат да породят значителни съмнения относно предположението за действащо предприятие. Този списък не е изчерпателен и наличието на едно или повече от изброените събития не винаги означава, че съществува съществена несигурност.
Финансови
• Състояние на нетните пасиви или на текущите нетни пасиви.
• Кредити с фиксиран срок за погасяване, чийто падеж наближава, без реалистични шансове за подновяване или изплащане; или твърде голяма зависимост от краткосрочни кредити за финансиране на дългосрочни активи.
• Признаци за оттегляне на финансовата подкрепа от кредитори.
• Oтрицателни парични потоци от основна дейност, посочени във финансови отчети за минал период или в прогнозни финансови отчети.
• Неблагоприятни основни финансови показатели (съотношения).
• Значителни загуби от дейността или съществено влошаване в стойността на активите, използвани за генериране на парични потоци.
• Наличие на просрочени задължения или преустановяване изплащането на дивиденти.
• Невъзможност за своевременно плащане на кредиторите.
• Невъзможност за спазване на условията по договори за заем.
• Промяна на условия по сделки с доставчици - от доставка на кредит към плащане веднага при получаване на доставката.
• Невъзможност за получаване на финансиране за разработка на основен нов продукт или за други задължителни инвестиции.
Оперативни
• Намерения на ръководството да закрие предприятието или да прекрати дейността.
• Загуба на основни ръководни кадри без да бъдат намерени заместници.
• Загуба на основни пазари, ключов(и) клиент(и), франчайзинг, лицензи или основен(ни) доставчик(ци).
• Затруднения с работната ръка.
• Недостиг на важни доставки.
• Поява на изключително успешен конкурент.
Други
• Неспазване на капиталови или други законови изисквания.
• Неприключени съдебни или регулаторни производства срещу предприятието, които ако са успешни, могат да доведат до искове, които е малко вероятно предприятието да е в състояние да удовлетвори.
• Промени в законодателството или правителствената политика, за които се очаква да имат негативен ефект върху предприятието.
• Липса на застраховка или недостатъчно ниво на застраховка срещу бедствия, в случай че настъпят.
Значимостта на подобни събития или условия често може да бъде смекчена от други фактори. Например ефектът от това, че предприятието не е в състояние да изплаща нормално задълженията си, може да бъде компенсиран от плановете на ръководството за поддържане на адекватни парични потоци чрез алтернативни средства, като например продажба на активи, разсрочване на плащания по заеми или получаване на допълнителен капитал. Аналогично загубата на основен доставчик може да бъде смекчена от наличието на подходящ алтернативен източник на доставки.
А3. Процедурите по оценка на риска, изисквани от параграф 10, помагат на одитора да определи дали използването от ръководството на предположение за действащо предприятие е вероятно да бъде важен фактор, както и ефекта му върху планирането на одита. Такива процедури също спомагат за провеждането на навременни дискусии с ръководството, включително обсъждане на плановете на ръководството и разрешаване на всякакви идентифицирани проблеми с предположение за действащо предприятие.
Въпроси, специфични за по-малки предприятия
А4. Размерът на предприятието може да повлияе на способността му да се справи с неблагоприятни условия. Възможно е малките предприятия да са в състояние да реагират бързо на възможности, но да им липсват резерви да поддържат дейността си.
А5. Условията от особено значение за малки предприятия включват риска от това банки и други кредитори да преустановят подкрепата си за предприятието, както и евентуалната загуба на основен доставчик, голям клиент, ключов служител или на правото за извършване на лицензирана дейност, франчайзинг или друго правно споразумение.
Повишено внимание по време на одита относно одитни доказателства за събития или условия (виж: параграф 11)
А6. MОС 315 изисква от одитора да преразгледа одитната оценка за риска и да модифицира планираните одитни процедури по подходящ начин в случаите, когато по време на одита са получени допълнителни одитни доказателства, които се отразяват върху одитната оценка на риска[9]. Ако са идентифицирани събития или условия, които могат да породят значителни съмнения относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие след извършването на одитната оценка на риска, в допълнение към извършването на процедурите съгласно параграф 16, е възможно да се наложи одиторът да преразгледа оценката на риска от съществени отклонения. Наличието на такива събития или условия може също да повлияе върху характера, времето за изпълнение и обхвата на допълнителните одитни процедури в отговор на оценения риск. МОС 330[10] определя изискванията и предоставя насоки по този въпрос.
Оценяване на преценката на ръководството
Преценка и подкрепящ анализ на ръководството и оценка на одитора (виж: параграф 12)
А7. Преценката на ръководството относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие е основна част от анализа на одитора на използването от страна на ръководството на предположението за действащо предприятие.
А8. Одиторът не е отговорен за коригиране на липсата на анализ от страна на ръководството. В някои обстоятелства обаче липсата на подробен анализ от страна на ръководството в подкрепа на неговата преценка не може да попречи на одитора да направи заключение дали използването на предположението за действащо предприятие е използвано уместно в дадените обстоятелства. Например когато предприятието е работило продължително време рентабилно и е имало свободен достъп до финансови ресурси, ръководството може да изготви преценката си без подробен анализ. При такива обстоятелства оценката на одитора относно целесъобразността на преценката на ръководството може да бъде направена без извършването на подробни процедури за оценка, ако останалите одитни процедури са достатъчни за одитора, за да може той да направи заключение дали използването на предположението за действащо предприятие в изготвянето на финансовия отчет е уместно при съществуващите обстоятелства.
А9. При други обстоятелства оценяването на преценката на ръководството относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие, както се изисква от параграф 12, може включва оценка на процеса, използван от ръководството, предположенията, на които преценката е основана, и плановете на ръководството за предприемане на бъдещи действия, както и дали плановете на ръководството са реализируеми при дадените обстоятелства.
Период на преценката на ръководството (виж: параграф 13)
А10. Повечето рамки за финансово отчитане, изрично изискващи преценка на ръководството, определят периода, за който ръководството е задължено да вземе под внимание цялата налична информация[11].
Въпроси, специфични за по-малки предприятия (виж: параграф 12-13)
А11. В много случаи е възможно ръководството на по-малки предприятия да не е изготвило подробна оценка за способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие, а да се осланя на задълбочени познания за бизнеса и очакваните бъдещи перспективи. Независимо от това, в съответствие с изискванията на настоящия МОС, одиторът трябва да оцени преценката на ръководството относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие. За по-малките предприятия може да е подходящо с ръководството да бъдат обсъдени начините на финансиране на предприятието в средносрочен и дългосрочен план, при условие, че твърденията на ръководството се подкрепят от достатъчни документални доказателства и тези твърдения не противоречат на разбирането на одитора за предприятието. Следователно изискванията в параграф 13 одиторът да поиска от ръководството да разшири периода на неговата оценка биха могли да бъдат удовлетворени, например чрез обсъждане, запитване и проверка на подкрепящата документация, като например получени от клиенти поръчки за бъдещи доставки, оценени по отношение на тяхната реализируемост или подкрепени по друг начин.
А12. Често за способността на малките предприятия да продължат да функционират като действащи предприятия е важна непрекъснатата подкрепа на собствениците-управители. Когато едно малко предприятие е финансирано до голяма степен посредством заем от собственика-управител, може да се окаже важно това финансиране да не бъде спряно. Например оцеляването на едно малко предприятие при финансови затруднения може да зависи от това дали неговият собственик-управител не е подчинил заем към предприятието в полза на банки или други кредитори, или собственикът-управител не е подкрепил заем за предприятието като е предоставил за обезпечение свои собствени активи. При такива обстоятелства, одиторът може да получи подходящи документални доказателства за подчиняването на заема на собственика-управител или за обезпечението. Когато едно предприятие е зависимо от допълнителна подкрепа от собственика-управител, одиторът може да оцени способността на собственика-управител да изпълни задълженията си съгласно договореността за подкрепа. В допълнение, одиторът може да изиска писмено потвърждение за условията на тази договореност за подкрепа, както и намеренията и разбирането на собственика-управител за нея.
Период, след преценката на ръководството (виж: параграф 13)
А13. Съгласно параграф 11 от одитора се изисква да следи с повишено внимание за възможността за наличие на събития, планиѲани или не, или на условия, които ще настъпят след периода на преценка на ръководството, и които могат да породят съмнения относно уместността на използването от страна на ръководството на предположението за действащо предприятие при изготвянето на финансовия отчет. Тъй като степента на несигурност, свързана с изхода от дадено събитие или условие, нараства при разглеждането на значително отдалечени в бъдещето събития или условия, индикациите за проблеми с предположението за действащо предприятие трябва да са оценени като съществени преди одитора да обмисли предприемане на допълнителни действия. Ако са идентифицирани подобни събития или условия, одиторът може да изиска от ръководството да оцени евентуалната им значимост за преценката си относно способността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие. В такива случаи се прилагат процедурите, посочени в параграф 16.
А14. Освен отправянето на запитвания към ръководството, одиторът не е задължен да изпълни други одитни процедури за идентифициране на събития или условия, които могат да породят значителни съмнения относно възможността на предприятието да продължи да функционира като действащо предприятие за период, надхвърлящ този, разгледан от ръководството, който както е посочено в параграф 13, следва да бъде минимум дванадесет месеца от датата на финансовия отчет.
Допълнителни одитни процедури в случаи на идентифициране на събития или условия (виж: параграф 16)
А15. Одитни процедури, които са подходящи във връзка с изискванията, описани в па
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF " Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони"!