МОС 560 - Последващи събития
Отговор, предоставен от
PortalSchetovodstvo.bg
PortalSchetovodstvo.bg
01 Ноем 2016
(В сила за одити на финансови отчети за периоди, започващи на или след 15 декември 2009 г.)
СЪДЪРЖАНИЕ
СЪДЪРЖАНИЕ
Въведение Параграфи
Обхват на настоящия МОС ................................................................................... 1
Последващи събития ............................................................................................. 2
Дата на влизане в сила ......................................................................................... 3
Цели ........................................................................................................................... 4
Определения .......................................................................................................... 5
Изисквания
Събития, настъпили между датата на финансовия отчет и датата
на одитния доклад .................................................................................................. 6-9
Факти, които са станали известни на одитора след датата на одитния
доклад, но преди датата на издаване на финансовия отчет ...................... 10-13
Факти, които са станали известни на одитора след издаването
на финансовия отчет .............................................................................................. 14-17
Приложение и други пояснения
Обхват на настоящия МОС ................................................................................... А1
Определения ........................................................................................................... А2-А5
Събития, настъпили между датата на финансовия отчет и датата
на одитния доклад ................................................................................................ А6-А10
Факти, които са станали известни на одитора след датата на одитния
доклад, но преди датата на издаване на финансовия отчет .................... А11-А16
Факти, които са станали известни на одитора след издаването
на финансовия отчет ........................................................................................... А17-А18
Международен одитен стандарт (МОС) 560 „Последващи събития” трябва да бъде разглеждан във връзка с МОС 200 „Общи цели на независимия одитор и на осъществяването на одит в съответствие с Международните одитни стандарти”. |
Въведение
Обхват на настоящия МОС
1. Настоящият Международен одитен стандарт (МОС) разглежда отговорностите на одитора, свързани с последващи събития в одита на финансовия отчет (Виж параграф А1)
Последващи събития
2. Финансовият отчет може да бъде повлиян от събития, настъпили след датата на финансовия отчет. Много рамки за финансово отчитане обръщат специално внимание на такива събития[1]. Такива рамки за финансово отчитане обикновено определят два типа събития:
(а) такива, които предоставят доказателства за условията, които са съществували към датата на финансовия отчет; и
(б) такива, които предоставят доказателства за условията, възникнали след датата на финансовия отчет.
В МОС 700 се пояснява, че от датата на одитния доклад на ползвателите става ясно, че одиторът е взел предвид събития и операции, които са му станали известни и са настъпили до тази дата[2].
Дата на влизане в сила
3. Настоящият МОС е в сила за одити на финансови отчети за периоди, започващи на или след 15 декември 2009 г.
Цели
4. Целите на одитора са:
(а) да получи достатъчни и уместни одитни доказателства за това дали събития, настъпващи между датата на финансовия отчет и датата на одитния доклад, които изискват корекция или оповестяване в него, са адекватно отразени в този финансов отчет съгласно приложимата рамка за финансово отчитане; и
(б) да реагира по подходящ начин на факти, които са му станали известни след датата на одитния доклад, и които биха довели до промяна в одитния доклад, ако са били сведени до знанието на одитора преди датата на одитния доклад.
Определения
5. За целите на МОС, следните термини имат значението, което им е дадено по-долу:
(а) „Дата на финансовия отчет” – крайната дата на последния период, обхванат от финансовия отчет;
(б) „Дата на одобряване на финансовия отчет” – Датата, на която всички отчети, които са включени във финансовия отчет, включително съпътстващите пояснителни приложения, са били изготвени, и лицата, притежаващи съответните правомощия, са потвърдили, че те са поели отговорност за този финансов отчет (виж параграф А2);
(в) „Дата на одитния доклад” – датата, която одиторът поставя на доклада по финансовия отчет, в съответствие с МОС 700 (виж параграф А3);
(г) „Дата на издаване на финансовия отчет” – Датата, на която одитният доклад и одитираният финансов отчет са предоставени на разположение на трети лица. (виж параграф А4-А5);
(д) „Последващи събития” - Събития, настъпили между датата на финансовия отчет и датата на одитния доклад, и факти, които са станали известни на одитора след датата на одитния доклад.
Изисквания
Събития, настъпили между датата на финансовия отчет и датата на одитния доклад
6. Одиторът извършва одитни процедури, разработени за получаване на достатъчни и уместни одитни доказателства, че всички събития между датата на финансовия отчет и датата на одитния доклад, които изискват корекция на финансовия отчет или оповестяване в него, са били идентифицирани. От одитора обаче не се очаква да извършва допълнителни одитни процедури по отношение на въпроси, за които преди това приложени одитни процедури са осигурили удовлетворителни заключения (виж параграф А6).
7. Одиторът извършва процедурите, изисквани от параграф 6, така че те да обхванат периода от датата на финансовия отчет до датата на одитния доклад или възможно най-близо до нея. Одиторът взема под внимание оценката на одитния риск при определянето на характера и обхвата на тези одитни процедури, които ще включват следното (виж параграф А7-А8):
(а) получаване на разбиране за процедури, въведени от ръководството, за да гарантира, че последващите събития са установени;
(б) отправяне на запитвания към ръководството и, където е подходящо, към лицата, натоварени с общото управление, за това дали са настъпили последващи събития, които биха могли да повлияят на финансовия отчет (виж параграф А9);
(в) запознаване с протоколи, ако има такива, от заседанията на собствениците на предприятието, ръководството и лицата, натоварени с общото управление, които са били проведени след датата на финансовия отчет и отправяне на запитвания по въпроси, обсъждани на всички подобни заседания, за които протоколи все още не са на разположение (Виж параграф А10);
(г) запознаване с най-новия междинен финансов отчет на предприятието, ако има такъв.
8. Ако в резултат от процедурите, извършени в съответствие с параграфи 6 и 7, одиторът установи събития, изискващи корекция на или оповестяване във финансовия отчет, одиторът определя дали всяко такова събитие е подходящо отразено във финансовия отчет съгласно приложимата рамка за финансово отчитане
Писмени изявления
9. Одиторът изисква от ръководството и, където е подходящо, от лицата, натоварени с общото управление, да предоставят писмени изявления в съответствие с МОС 580[3], че за всички събития, настъпили след датата на финансовия отчет, за които приложимата рамка за финансово отчитане изисква корекция или оповестяване, са направени съответните корекции или оповестявания.
Факти, които са станали известни на одитора след датата на одитния доклад, но преди датата на издаване на финансовия отчет
10. Одиторът няма задължението да извършва каквито и да е одитни процедури по отношение на финансовия отчет след датата на одитния доклад. Ако обаче след датата на одитния доклад, но преди датата на издаване на финансовия отчет, на одитора стане известен факт, който би довел до изменение на одитния доклад, ако е бил известен на одитора преди датата на одитния доклад, одиторът: (виж: параграф 11):
(а) обсъжда въпроса с ръководството и, където е уместно, с лицата, натоварени с общото управление;
(б) определя дали е необходима промяна във финансовия отчет и, в случай че това е така,
(в) отправя запитвания към ръководството относно това как ръководството смята да адресира този въпрос във финансовия отчет.
11. В случаите, когато ръководството промени финансовия отчет, одиторът:
(а) извършва необходимите при конкретните обстоятелства одитни процедури на промените в отчета;
(б) освен в случаите, за които са в сила условията в параграф 12, одиторът :
(i) разширява одитните процедури, посочени в параграфи 6 и 7, до датата на новия одитни доклад; и
ii) предоставя нов одитен доклад по изменения финансов отчет. Новият одитен доклад не носи дата, по-ранна от датата на одобрението на изменения финансов отчет.
12. Когато законодателството, нормативните актове или рамката за финансово отчитане не забраняват на ръководството да ограничи промяна на финансовия отчет до ефекта на последващо събитие или събития, пораждащи промяната, и когато не се забранява на лицата, отговорни за одобрението на финансовия отчет, да се ограничат до одобрението само на направената промяна, на одитора е позволено да ограничи одитните процедури върху последващи събития в съответствие с параграф 11 (б) (i) до направената промяна. В такива случаи одиторът или:
(а) променя одитния доклад за включване на допълнителна дата, ограничаваща се до направената промяна, като посочи, че одитните процедури върху последващи събития са ограничени единствено до изменението на финансовия отчет, описано в съответната пояснителна бележка към финансовия отчет (виж параграф А12); или
(б) предоставя нов или изменен одитен доклад, включващ параграф за „обръщане на внимание” [4] или параграф „други въпроси”, в който пояснява, че одитните процедури по събития след дата на баланса са ограничени само върху измененията във финансовия отчет, описани в съответното приложение на финансовия отчет.
13. В някои юрисдикции ръководството не е задължено по закон, нормативен акт или от рамката за финансово отчитане да издаде изменен финансов отчет, следователно одиторът не е задължен да издаде изменен или нов одитен доклад. Обаче ако ръководството не измени финансовия отчет в обстоятелства, при които одиторът счита, че той трябва да бъде променен, тогава (виж параграф А13-А14):
(а) ако одитният доклад все още не е бил предоставен на предприятието, одиторът модифицира становището съгласно изискванията на МОС 705[5] и тогава предоставя одитния доклад; или
(б) ако одитният доклад вече е бил предоставен на предприятието, одиторът уведомява ръководството и, (освен ако всички лица, натоварени с общото управление не участват в ръководството на предприятието) лицата, натоварени с общото управление, да не публикуват финансовия отчет на трети лица преди да са направени необходимите промени. Ако независимо от това финансовият отчет бъде издаден впоследствие без необходимите промени, одиторът предприема подходящи действия, за да не се довери на одитния доклад (виж параграф А15-А16).
Факти, които са станали известни на одитора след издаването на финансовия отчет
14. След издаването на финансовия отчет одиторът не е задължен да изпълнява одитни процедури относно този финансов отчет. Обаче ако след датата на издаване на финансовия отчет на одитора стане известен факт, който, ако му е бил известен преди датата на одитния доклад, би станал причина одиторът да промени одитния доклад, одиторът:
(а) обсъжда този въпрос с ръководството и, където е подходящо, с лицата, натоварени с общото управление;
(б) определя дали финансовият отчет трябва да бъде променен; и в случай че е необходимо
(в) отправя запитвания към ръководството относно това как ръководството смята да адресира този въпрос във финансовия отчет.
15. Ако ръководството измени финансовия отчет, одиторът (виж параграф А17):
(а) извършва одитните процедури, необходими при дадените обстоятелства по отношение на изменението;
(б) извършва преглед на предприетите от ръководството стъпки, за да гарантира, че всеки, който е получил първоначално издадения финансов отчет заедно с одитното становище по него, е информиран за ситуацията;
(в) освен в случаите, когато са налице обстоятелствата, описани в параграф 12, одиторът:
(i) разширява одитните процедури, посочени в параграфи 6 и 7 до датата на новия одитен доклад и издава новия одитен доклад с дата не по-рано от датата на одобрение на изменения финансов отчет; и
(ii) предоставя нов одитен доклад по изменения финансов отчет.
(г) когато са приложими обстоятелствата, описани в параграф 12, променя одитния доклад или предоставя нов одитен доклад съгласно изискванията на параграф 12.
16. Одиторът включва в новия или изменения одитен доклад параграф „обръщане на внимание” или параграф „други въпроси”, препращащ към съответното приложение във финансовия отчет, което разглежда в по-големи детайли причината за промяната в първоначално издадения финансов отчет и към предходния доклад, издаден от одитора.
17. Ако ръководството не предприеме необходимите стъпки да гарантира, че всеки, получил първоначално издадения финансов отчет, е информиран за ситуацията, и не промени финансовия отчет при обстоятелства, при които одиторът счита, че трябва да бъде променен, одиторът информира ръководството и, лицата, натоварени с общото управление, освен ако всички от последните не са членове на ръководството на предприятието[6], че ще предприеме действия да не се разчита изцяло на одитния доклад. Ако независимо от това ръководството и лицата, натоварени с общото управление не предприемат необходимите стъпки, одиторът предприема необходимите действия да не се разчита изцяло на одитния доклад (виж параграф А18).
***
Приложениe и други пояснения
Обхват на настоящия МОС (виж Параграф 1)
А1. Когато одитираният финансов отчет е включен в други документи, следващи датата на издаване на финансовия отчет, одиторът може да има допълнителна отговорност по отношение на последващи събития, които той може да се наложи да разгледа, като например законови или нормативни изисквания, свързани с публичното предлагане на ценни книжа в юрисдикциите, в които се предлагат тези ценни книжа. Например от одитора може да се изиска да извърши допълнителни одитни процедури до датата на финалната оферта на ценните книжа. Тези процедури може да включват извършването на процедурите, упоменати в параграфи 6 и 7 до датата или към датата на влизане в сила на финалната оферта на предлагането и запознаване с финалната оферта, за да се прецени дали другата информация за финалната оферта е последователна с финансовата информация, с която се асоциира името на одитора.[7]
Определения
Дата на одобряване на финансовия отчет (виж параграф 5(б))
А2. В някои юрисдикции, закон или друг нормативен акт определя лицата или органите (например ръководството или лицата, натоварени с общото управление), които носят отговорност за заключението, че са изготвени всички отчети, включени във финансовия отчет, включително свързаните с това приложения и посочват необходимия процес на одобрение. В други юрисдикции процесът на одобрение не е предвиден в закон или друг нормативен акт и предприятието следва собствени процедури по изготвяне и финализиране на финансовия отчет с оглед на ръководните и управленските си структури. В някои юрисдикции се изисква окончателно одобрение на финансовите отчети от акционерите. В тези юрисдикции окончателното одобрение от акционерите не е необходимо за одитора да направи заключение, че са получени достатъчни и уместни одитни доказателства, въз основа на които да изрази одитно становище по финансовия отчет. Датата на одобряване на финансовия отчет за целите на МОС е по-ранната дата от датата, на която лицата с правомощия установят, че са изготвени всички отчети, включени във финансовия отчет, в това число свързаните с това приложения, и че тези лица са потвърдили, че поемат отговорност за финансовия отчет.
Дата на одитния доклад (виж параграф 5 (в))
А3. Одитният доклад не може да носи дата по-ранна от датата, на която одиторът е получил достатъчни и уместни доказателства, върху които да базира становището си по финансовия отчет включително доказателства, че са изготвени всички отчети, включени във финансовия отчет, включително свързаните с това приложения на предприятието и че лицата с правомощия са потвърдили, че са поели отговорността за него.[8] Следователно датата на одитния доклад не може да е по-ранна от датата на одобряване на финансовия отчет, както е дефинирано в параграф 5(б). По административни причини е възможно да изтече определен период от време между датата на одитния доклад, както той е дефиниран съгласно параграф 5(в) и датата на предоставяне на одитния доклад на предприятието.
Дата на издаване на финансовия отчет (виж параграф 5(г))
А4. Датата на издаване на финансовия отчет обикновено зависи от нормативната среда, в която функционира предприятието. В някои случаи датата на издаване на финансовия отчет може да бъде датата на подаване на финансовия отчет в регулаторните органи. Тъй като одитирани финансови отчети не могат да бъдат издадени без одитен доклад, датата на издаване на одитирания финансов отчет трябва да бъде не само същата или по-късна от датата на одитния доклад, но и същата или по-късна от датата на предоставяне на одитния доклад на предприятието.
Въпроси, специфични за предприятия от публичния сектор
А5. За предприятията от публичния сектор, датата на издаване на финансовия отчет може да бъде датата, на която финансовият отчет и одитният доклад по него са предоставени на законодателя или са оповестени публично.
Събития, настъпили между датата на финансовия отчет и датата на одитния доклад (виж параграф 6-9)
А6. В зависимост от оценката на риска на одитора, одитните процедури, изисквани съгласно параграф 6, може да включват процедури, необходими за получаване на достатъчни и уместни одитни доказателства, включващи преглед или тестване на счетоводни документи или транзакции, осъществени между датата на финансовия отчет и датата на одитния доклад. Одитните процедури, изисквани съгласно параграфи 6 и 7, са в допълнение към процедурите, които одиторът може да извърши за други цели, но които въпреки това могат да предоставят доказателства за последващи събития (например получаване на одитни доказателства за салдата по сметки към датата на финансовия отчет, като например процедури към определена дата или процедурите във връзка с получени последващи плащания по вземания).
А7. В тази връзка параграф 7 определя някои процедури, които одиторът следва да извърши в съответствие с параграф 6. Процедурите за последващи събития, които одиторът изпълнява може обаче да зависят от наличната информация и в частност, от степента на завършеност на счетоводната документация след датата на финансовия отчет. В случаите, когато счетоводната документация не е осъвременена и съответно не са изготвени междинни финансови отчети (за вътрешно ползване или за ползване от външни лица), или не са изготвени протоколи от заседания на ръководството или лицата, натоварени с общо управление, съответните одитни процедури могат да включват преглед на наличната счетоводна документация, включително банкови извлечения. Параграф А8 представя примери за някои допълнителни въпроси, които могат да бъдат разгледани от одитора в хода на тези проучващи запитвания.
А8. В допълнение към одитните процедури, изисквани в съответствие с параграф 7, одиторът може да счете за необходимо и подходящо:
- да се запознае с последните налични бюджети на предприятието, прогнози за паричните потоци и други свързани доклади на ръководството за периоди след датата на финансовия отчет;
- да отправи проучващи запитвания или да разшири обхвата на предходните устни или писмени проучващи запитвания към правния консултант на предприятието относно съдебни процеси и искове; или
- да прецени дали са необходими писмени изявления относно конкретни последващи събития в подкрепа на други одитни доказателства и следователно да получи достатъчни и уместни одитни доказателства.
Проучващо запитване (виж параграф 7(б))
А9. Когато отправя проучващи запитвания към ръководството или, където е уместно, към лицата, натоварени с общото управление, за това дали са възникнали последващи събития, които биха могли да окажат влияние върху финансовия отчет, одиторът може да отправи проучващи запитвания относно настоящия статут на статии, които са били осчетоводени на базата на предварителни или неокончателни данни, и може да отправи конкретни проучващи запитвания по следните въпроси:
- дали са били поети нови ангажименти, привлечени средства или гаранции;
- дали са осъществени или се планират продажби или придобивания на активи;
- дали са извършвани увеличения на капитала или са емитирани нови дългови инструменти, като например емисия на нови акции или облигации, или са осъществени или се планират споразумения за сливане или ликвидация;
- дали активи са иззети от държавата или са били унищожени например от пожар или наводнение;
- дали има развитие по отношение на условни задължения;
- дали са извършени или се обмисля извършването на някакви необичайни счетоводни корекции;
- дали са възникнали или е вероятно да възникнат събития, които да поставят под въпрос адекватността на използваната във финансовия отчет счетоводна политика, какъвто би бил случаят например ако такива събития поставят под въпрос валидността на принципа за действащо предприятие;
- дали са възникнали събития, които са съществени по отношение на приблизителните счетоводни оценки или провизиите, заделени във финансовия отчет;
- дали са възникнали събития, които поставят под въпрос възвращаемостта на активи.
Запознаване с протоколи (виж параграф 7(в))
Въпроси, специфични за предприятия от публичния сектор
А10. По отношение на публичния сектор, одиторът може да се запознае с официалната документация от свързани заседания на законодателя и да отправи проучващи запитвания по въпроси, разгледани на заседания, за които официалната документация не е налична към момента.
Факти, които са станали известни на одитора след датата на одитния доклад, но преди датата на издаване на финансовия отчет
Отговорност на ръководството към одитора (виж параграф 10)
А11. Както е обяснено в МОС 210 условията на одитния ангажимент включват съгласието на ръководството да информира одитора относно факти, които могат да окажат влияние върху финансовия отчет и които му станат известни в периода от датата на одитния доклад до датата на издаване на финансовия отчет[9].
Двойно датиране (виж параграф 12(а))
А12. Когато са в сила обстоятелствата, описани в параграф 12(а), и одиторът измени одитния доклад за включване на допълнителна дата, ограничена до това изменение, датата на одитния доклад по финансовия отчет, издаден преди последващото изменение на финансовия отчет от ръководството, остава непроменена, тъй като тази дата информира читателя за това в кой момент е приключила одитната работа по финансовия отчет. Въпреки това в одитния доклад се включва допълнителна дата, с която ползвателите се информират, че одитните процедури, свързани с тази дата, са ограничени до последващото изменение на финансовия отчет. По-долу е представен пример за поставяне на такава допълнителна дата:
„(Дата на одитния доклад), с изключение на пояснителна бележка У, която е към (датата на приключване на одитните процедури по изменението, описано в пояснителна бележка У).”
Непроменен от страна на ръководството финансов отчет (виж параграф 13)
А13. В някои юрисдикции, ръководството не е задължено по закон, нормативен акт или от рамка за финансово отчитане, да издаде изменен финансов отчет. Такъв е често случаят когато непосредственото издаване на финансов отчет за следващия период е неизбежно, при условие че този финансов отчет включва адекватни оповестявания.
Въпроси, специфични за предприятията от публичния сектор
А14. В публичния сектор действията, предприети в съответствие с параграф 13, в случаите когато ръководството не промени финансовия отчет, могат също да включват издаване на отделен доклад до законодателя или друг подходящ орган в отчетната йерархия, относно ефекта на последващите събития върху финансовия отчет и одитния доклад.
Действия на одитора да не се разчита изцяло на одитния доклад (виж параграф 13(б))
А15. Когато одиторът е уведомил ръководството да не издава финансовия отчет и ръководството е съгласно с това искане, може да се наложи одиторът да изпълни допълнителни законови задължения.
А16. В случаите когато ръководството издаде финансовия отчет, независимо от уведомлението на одитора този отчет да не се издава за трети лица, действията на одитора да не се разчита изцяло на одитния доклад по финансовия отчет зависи от законовите му права и задължения. Следователно одиторът може да счете за целесъобразно да потърси мнението на юрист.
Факти, които стават известни на одитора след датата на издаване на финансовия отчет
Непроменен от страна на ръководството финансов отчет (виж параграф 15)
Въпроси, специфични за предприятия от публичния сектор
А17. В някои юрисдикции със закон или друг нормативен акт може да се забрани на предприятията от публичния сектор да издават изменени финансови отчети. В такива случаи действията, които одиторът е уместно да предприеме, включват докладване пред съответния законодателен орган.
Действия на одитора да не се разчита изцяло на одитния доклад (виж параграф 17)
А18. В случай че одиторът е на мнение, че ръководството или лицата, натоварени с общото управление, не са предприели необходимите стъпки да не разчитат изцяло на одитния доклад по първоначално издадения финансов отчет, независимо от факта, че одиторът е уведомил, че ще предприеме действия да предотврати това, действията му зависят от законовите права и задължения на одитора. Следователно одиторът може да счете за целесъобразно да потърси мнен
[1] Например, Международен счетоводен стандарт (МСС) 10 „Събития след отчетния период” разглежда третирането на събития във финансовия отчет, както благоприятни, така и неблагоприятни, възникващи в периода между датата на финансовия отчет (наричана „крайна дата на отчетния период” в МСС) и датата на одобрение на финансовия отчет за издаване.
[2] МОС 700 „Формулиране на становище и докладване по финансовите отчети”, параграф А38
[3] МОС 580 „Писмени изявления”
[4] Вж. МОС 706 „Параграфи за обръщане на внимание и параграфи по други въпроси в доклада на независимия одитор ”
[5] Вж. МОС 705 „Модификации на становището, изразено в доклада на независимия одитор”
[6] МОС 260 „Комуникация с лицата, натоварени с общо управление”, параграф 13
[7] Вж. МОС 200 „Общи цели на независимия одитор и на осъществяването на одит в съответствие с Международните одитни стандарти, параграф 2.
[8] МОС 700, параграф 41. В някои случаи закон или друг нормативен акт също така определят момента в процеса на финансовото отчитане , когато се очаква одитът да е завършен.
[9] МОС 210 „Договаряне на условията на одитните ангажименти”, параграф А23
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF " Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони"!