Коментар по промените в ЗМДТ в сила от януари 2015
Отговор, предоставен от
PortalSchetovodstvo.bg
PortalSchetovodstvo.bg
10 Февр 2015
В ДВ бр. 105 от 2014 година е обнародва Закона за изменение и допълнение на ЗДДС, който въвежда, считано от 01.01.2015 година, редица промени в Закона за местните данъци и такси.
На първо място е направена промяна в чл. 3, с която се дава възможност декларациите по закона вече да се подават по електронен път с квалифициран електронен подпис (КЕП) или персонален идентификационен код (ПИК), издаден на данъчно задълженото юридическо/физическо лице от компетентната ТД на НАП.
На първо място е направена промяна в чл. 3, с която се дава възможност декларациите по закона вече да се подават по електронен път с квалифициран електронен подпис (КЕП) или персонален идентификационен код (ПИК), издаден на данъчно задълженото юридическо/физическо лице от компетентната ТД на НАП.
Създаден е нов чл. 5а, който предвижда общините ежедневно да подават по електронен път на Министерството на финансите, изброената в чл. 5а, ал. 1 информация, свързана с местните данъци и такси, която се отнася до:
• Идентификационните данни за задължените лица по този закон;
• Обектите на облагане с местни данъци и такси, данъчните им оценки и отчетните им стойности;
• Правата на собственост и ползване върху обектите на облагане;
• Данъчните облекчения и освобождавания по този закон;
• Размера на задълженията по видове данъци и такси, плащанията и непогасените задължения;
• Мерки за обезпечаване и събиране на вземанията по този закон;
• Други данни от значение за определянето, обезпечаването и събирането на местните данъци и такси.
Във връзка с данъка върху недвижимите имоти е променен чл. 19, ал. 1, с която промяна се въвежда нормативно определен срок – до 1 март на съответната година, в който срок общинската администрация следва да уведоми лицата за дължимия от тях данък върху недвижимите имоти.
Извършени са промени в чл. 28 по отношение сроковете за плащане на данъка върху недвижимите имоти, като вноските остават 2, но първата се прави до 30 юни (допреди срокът беше от 1 март до 30 юни), а втората – до 31 октомври, т.е. срокът се удължава с 1 ден. На предплатилите до 30 април се запазва правото да ползват 5% отстъпка от дължимия годишен данък.
По отношение на данъка при придобиване на имущества по дарение и по възмезден начин е прецизиран текстът на чл. 48, ал. 2.
В чл. 49 е създадена нова ал. 4 с която се предвиждат случаи, в които декларацията по чл. 49, ал. 3 не следва да се подава, а именно в случаите по чл. 44, ал. 5 и 6 и чл. 48, ал. 1, т. 5, 6, 8 и 9, както и за получени и предоставени дарения от юридически лица с нестопанска цел, регистрирани в Централния регистър на юридическите лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност.
Изменен е чл. 51 по отношение предоставяне на информация от страна на Министерството на вътрешните работи за регистрираните, отчислените и спрените от движение МПС като съгласно новите текстове тази информация следва да се предоставя ежедневно по електронен път на Министерството на финансите.
По отношение на данъка върху превозните средства са направени съществени промени в текстовете на чл. 54. Съгласно новата ал. 1 данъкът върху превозните средства следва да се определя от служител на общината въз основа на данните от регистъра на пътните превозни средства, поддържан от Министерството на вътрешните работи, информация, за който се получава ежедневно по електронен път от Министерството на финансите. Ето защо попадайки в хипотезата на чл. 54, ал. 1 от ЗМДТ, данъчно задължените лица няма да подават декларация по образец за притежаваните от тях превозни средства в двумесечен срок от тяхното придобиване.
В ал. 3 са посочени изключенията, в които не се прилага ал. 1 и когато собствениците на превозни средства следва да подават декларация в двумесечен срок от датата на регистрация на превозното средство при придобиването им. Това са случаите когато:
• Пътното превозно средство е придобито по наследство;
• Пътното превозно средство е собственост на повече от едно лице;
• Собственикът/собствениците на пътното превозно средство няма/нямат постоянен адрес, съответно седалище на територията на страната;
• Са налице основания за предявяване право на освобождаване от данък;
• Са налице основания за ползване на данъчни облекчения, с изключение на данъчното облекчение по чл. 59, ал. 2 и 3, когато в регистъра има данни за екологичната категория на превозното средство.
Направена е промяна в чл. 58, ал. 2 с която се освобождават от данък върху превозните средства мотоциклетите и мотопедите.
Също като при данъка върху недвижимите имоти е направена промяна в чл. 60, ал. 1 относно сроковете за плащане на данъка върху превозните средства, те стават за първата вноска – до 30 юни, а втората вноска – до 31 октомври.
Направени са промени в заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси (ДВ, бр. 101 от 2013 г.). С промяната на § 13 се отлага влизането в сила на чл. 67, ал. 2 от ЗМДТ за забрана на използването на данъчната оценка, балансовата стойност или пазарната цена на недвижимия имот като база за определяне на дължимата такса за битови отпадъци за от 01.01.20015 година на 01.01.2016 година. Посредством създадения нов § 13а се предвижда до 30 март 2015 година Министерският съвет съвместно с Националното сдружение на общините в Република България да разработи методика за изготвяне на план-сметката с необходимите разходи за дейностите и за видовете основи, които да служат за определяне размера на таксата за битови отпадъци, и да внесе в Народното събрание проект за изменение на чл. 66 и 67.
Автор: Христо Досев, д.е.с.
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF " Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони"!