Изготвяне на консолидиран финансов отчет от предприятие майка, 75 на сто собственост на друго дружество
Отговор, предоставен от
Христо Досев
Христо Досев
на 21 Ноем 2024
Въпрос:
➤ Предприятие А притежава 75% от Предприятие Б, а Предприятие Б притежава 100% от Предприятие В. Предприятие А майка съставя консолидиран отчет, като обединява към своя годишен отчет и отчетите на Предприятие Б и Предприятие В. Следва ли и междинната майка, в случая Предприятие Б, също да изготви отделен консолидиран финансов отчет, като консолидира данните на Предприятие Б и Предприятие В?
Отговор:
Съгласно изискванията на чл. 27, т. 2 от Закона за счетоводството, предприятията съставят консолидиран финансов отчет към 31 декември на отчетния период, когато предприятието майка е дружество по дял трети на част втора от Търговския закон. За да разберем дали едно предприятие се явява предприятие майка, следва да се обърнем към дефиницията на това понятие, дадена в § 1, т. 18 от ДР на ЗСч. Съгласно цитираната счетоводна норма, "предприятие майка" е юридическо лице, което упражнява контрол спрямо едно или повече дъщерни предприятия. В конкретния случай, след като предприятие Б притежава 100% от капитала на предприятие В, то е напълно логично да обобщим, че предприятие Б упражнява контрол върху предприятие В, поради което предприятие Б се явява предприятие майка и същото има задължението да съставя консолидиран ГФО, спазвайки изискванията на чл. 27, т. 2 от ЗСч.
В приложимото ни счетоводно законодателство на две места са предвидени облекчения за съставяне на консолидирани ГФО. Едното е регламентирано в чл. 32 от ЗСч (А.), а другото е предвидено в СС 27 – Консолидирани финансови отчети и отчитане на инвестициите в дъщерни предприятия (Б.).
А. Съгласно чл. 32 от ЗСч., консолидиран финансов отчет може да не се съставя от предприятие майка на малка група, освен ако в групата има поне едно предприятие от обществен интерес[1]. Тоест ако предприятие Б е предприятие майка на малка икономическа група и тя и нейното дъщерно дружество В не се считат за предприятие от обществен интерес, дружество Б не е длъжно да съставя консолидиран ГФО и може доброволно да възприеме в своята счетоводна политика да не съставя такъв консолидиран финансов отчет.
Обръщам внимание че съгласно актуализирания текст на чл. 21, ал. 2 от ЗСч (в сила считано от 6 юли 2024 година) малки групи са групи предприятия, на които сумата от показателите съгласно годишните им финансови отчети на консолидирана основа, съставени към 31 декември на текущия отчетен период, не надхвърля праговете най-малко на два от следните три показателя:
- балансова стойност на активите - 10000000 лв.;
- нетни приходи от продажби - 20000000 лв.;
- средна численост на персонала за отчетния период - 50 души
Категориите на групите предприятия могат да се определят и по друг начин (по избор и преценка на предприятието майка) – съгласно чл. 21, ал. 5 от закона. Този втори начин се основава на сбора на стойностите на показателите съгласно индивидуалните годишни финансови отчети на предприятията от групата, съставени към 31 декември на текущия отчетен период. В този случай съответните критерии по отношение показателите за балансова стойност на активите и нетните приходи от продажби на групата следва да бъдат завишени с 20% спрямо регламентираните в чл. 21, ал. 2, 3 и 4 размери. В този смисъл малки групи ще бъдат онези групи предприятия, на които сборът на стойностите на показателите съгласно индивидуалните годишни финансови отчети на предприятията от групата, съставени към 31 декември, не надхвърля праговете най-малко на два от следните три показателя:
1. Балансова стойност на активите – 12000000 лева;
2. Нетни приходи от продажби – 24000000 лева;
3. Средна численост на персонала за отчетния период – 50 души.
Б. От своя страна освобождение от съставяне на консолидиран ГФО по реда на СС 27 се предвижда в различни хипотези, в зависимост от това дали предприятието майка на междинното предприятие майка е местно лице на България, на друга държава членка на ЕС или на трета държава. Тъй като в посоченото запитване не сте споменали дали предприятието майка – дружество А, е местно за лице на България или е местно лице на друга държава (друга държава членка на ЕС или трета държава), в следващите редове ще представим всички хипотези за освобождаване от съставянето на консолидирани финансови отчети, предвидени в СС 27 както следва:
I. Съгласно точка 5.1 от СС 27 предприятие майка не съставя консолидиран финансов отчет (освободено предприятие), когато то е и дъщерно предприятие, чието собствено предприятие майка е местно лице или предприятие майка от друга държава – членка на Европейския съюз, в един от следните случаи:
а) предприятието майка на освободеното предприятие притежава всички акции или дялове в освободеното предприятие, като не се вземат под внимание акциите или дяловете в освободеното предприятие, които се притежават от членовете на неговото административно ръководство и от членовете на неговия управителен или надзорен съвет по силата на закон или по силата на учредителния му акт;
б) предприятието майка на освободеното предприятие притежава 90 на сто или повече от акциите или дяловете в освободеното предприятие, като останалите акционери или съдружници в него са одобрили освобождаването.
II. Съгласно точка 5.3 от СС 27, предприятие майка има право да не съставя консолидиран финансов отчет, когато то е и дъщерно предприятие, чието собствено предприятие майка е местно лице или предприятие майка от друга държава членка на Европейския съюз, при условие че съдружниците или акционерите на освободеното предприятие, които притежават не по-малко от 10 на сто от записания капитал, когато предприятието е акционерно дружество или командитно дружество с акции, или не по-малко от 20 на сто от записания капитал, когато предприятието е с друга правна форма, не са поискали съставянето на консолидиран финансов отчет поне шест месеца преди края на отчетния период на текущия отчетен период.
Внимание: Освобождаването по точка 5.1 и точка 5.3 от СС 27 е допустимо, само ако са изпълнени едновременно следните условия:
а) освободеното предприятие майка и всички негови дъщерни предприятия са включени в консолидиран финансов отчет на по-голямо обединение от предприятия, чието предприятие майка е местно лице или от друга държава членка на Европейския съюз;
б) консолидираният финансов отчет по буква „а“ и годишният консолидиран доклад за дейността на по-голямото обединение от предприятия са съставени от предприятието майка на това обединение в съответствие със законодателството на държавата членка, където се намира седалището на предприятието, или в съответствие с Международните счетоводни стандарти.
III. Съгласно точка 5.4 от СС 27, предприятие майка има право да не съставя консолидиран финансов отчет, когато то е и дъщерно предприятие, чието собствено предприятие майка е от трета държава (не е местно лице или предприятие майка от друга държава членка на Европейския съюз), при условие че са изпълнени едновременно следните условия:
а) освободеното предприятие и всички негови дъщерни предприятия са включени в консолидиран финансов отчет на предприятие майка от трета страна;
б) консолидираният финансов отчет е съставен в съответствие с изискванията на националното счетоводно законодателство, законодателството на Европейския съюз, Международните счетоводни стандарти или по аналогичен на тях подход;
в) консолидираният финансов отчет на предприятието майка от третата страна е одитиран от един или повече одитори или одиторски дружества, лицензирани да извършват одит съгласно законодателството на държавата, приложимо към предприятието майка;
г) изпълнени са изискванията на точка 5.3 от СС 27.
IV. Съгласно точка 5.6 от СС 27, предприятие майка има право да не съставя консолидиран финансов отчет, ако:
а) всичките му дъщерни предприятия са незначителни, разглеждани поотделно и като цяло;
б) всичките му дъщерни предприятия могат да бъдат изключени от консолидационните процедури, тъй като отговарят на поне едно, от следните условия, регламентирани в точка 5.5 от СС 27, а именно:
– в изключително редки случаи, когато информацията, необходима за изготвянето на консолидираните финансови отчети, не може да бъде получена без прекомерни разходи или ненужно забавяне;
– акциите или дяловете на предприятието се притежават единствено с цел последващата им продажба;
– сериозни дългосрочни ограничения възпрепятстват предприятието майка да упражнява своите права върху активите на предприятието или да управлява предприятието, или да осъществява единно управление.
В приложимото ни счетоводно законодателство на две места са предвидени облекчения за съставяне на консолидирани ГФО. Едното е регламентирано в чл. 32 от ЗСч (А.), а другото е предвидено в СС 27 – Консолидирани финансови отчети и отчитане на инвестициите в дъщерни предприятия (Б.).
А. Съгласно чл. 32 от ЗСч., консолидиран финансов отчет може да не се съставя от предприятие майка на малка група, освен ако в групата има поне едно предприятие от обществен интерес[1]. Тоест ако предприятие Б е предприятие майка на малка икономическа група и тя и нейното дъщерно дружество В не се считат за предприятие от обществен интерес, дружество Б не е длъжно да съставя консолидиран ГФО и може доброволно да възприеме в своята счетоводна политика да не съставя такъв консолидиран финансов отчет.
Обръщам внимание че съгласно актуализирания текст на чл. 21, ал. 2 от ЗСч (в сила считано от 6 юли 2024 година) малки групи са групи предприятия, на които сумата от показателите съгласно годишните им финансови отчети на консолидирана основа, съставени към 31 декември на текущия отчетен период, не надхвърля праговете най-малко на два от следните три показателя:
- балансова стойност на активите - 10000000 лв.;
- нетни приходи от продажби - 20000000 лв.;
- средна численост на персонала за отчетния период - 50 души
Категориите на групите предприятия могат да се определят и по друг начин (по избор и преценка на предприятието майка) – съгласно чл. 21, ал. 5 от закона. Този втори начин се основава на сбора на стойностите на показателите съгласно индивидуалните годишни финансови отчети на предприятията от групата, съставени към 31 декември на текущия отчетен период. В този случай съответните критерии по отношение показателите за балансова стойност на активите и нетните приходи от продажби на групата следва да бъдат завишени с 20% спрямо регламентираните в чл. 21, ал. 2, 3 и 4 размери. В този смисъл малки групи ще бъдат онези групи предприятия, на които сборът на стойностите на показателите съгласно индивидуалните годишни финансови отчети на предприятията от групата, съставени към 31 декември, не надхвърля праговете най-малко на два от следните три показателя:
1. Балансова стойност на активите – 12000000 лева;
2. Нетни приходи от продажби – 24000000 лева;
3. Средна численост на персонала за отчетния период – 50 души.
Б. От своя страна освобождение от съставяне на консолидиран ГФО по реда на СС 27 се предвижда в различни хипотези, в зависимост от това дали предприятието майка на междинното предприятие майка е местно лице на България, на друга държава членка на ЕС или на трета държава. Тъй като в посоченото запитване не сте споменали дали предприятието майка – дружество А, е местно за лице на България или е местно лице на друга държава (друга държава членка на ЕС или трета държава), в следващите редове ще представим всички хипотези за освобождаване от съставянето на консолидирани финансови отчети, предвидени в СС 27 както следва:
I. Съгласно точка 5.1 от СС 27 предприятие майка не съставя консолидиран финансов отчет (освободено предприятие), когато то е и дъщерно предприятие, чието собствено предприятие майка е местно лице или предприятие майка от друга държава – членка на Европейския съюз, в един от следните случаи:
а) предприятието майка на освободеното предприятие притежава всички акции или дялове в освободеното предприятие, като не се вземат под внимание акциите или дяловете в освободеното предприятие, които се притежават от членовете на неговото административно ръководство и от членовете на неговия управителен или надзорен съвет по силата на закон или по силата на учредителния му акт;
б) предприятието майка на освободеното предприятие притежава 90 на сто или повече от акциите или дяловете в освободеното предприятие, като останалите акционери или съдружници в него са одобрили освобождаването.
II. Съгласно точка 5.3 от СС 27, предприятие майка има право да не съставя консолидиран финансов отчет, когато то е и дъщерно предприятие, чието собствено предприятие майка е местно лице или предприятие майка от друга държава членка на Европейския съюз, при условие че съдружниците или акционерите на освободеното предприятие, които притежават не по-малко от 10 на сто от записания капитал, когато предприятието е акционерно дружество или командитно дружество с акции, или не по-малко от 20 на сто от записания капитал, когато предприятието е с друга правна форма, не са поискали съставянето на консолидиран финансов отчет поне шест месеца преди края на отчетния период на текущия отчетен период.
Внимание: Освобождаването по точка 5.1 и точка 5.3 от СС 27 е допустимо, само ако са изпълнени едновременно следните условия:
а) освободеното предприятие майка и всички негови дъщерни предприятия са включени в консолидиран финансов отчет на по-голямо обединение от предприятия, чието предприятие майка е местно лице или от друга държава членка на Европейския съюз;
б) консолидираният финансов отчет по буква „а“ и годишният консолидиран доклад за дейността на по-голямото обединение от предприятия са съставени от предприятието майка на това обединение в съответствие със законодателството на държавата членка, където се намира седалището на предприятието, или в съответствие с Международните счетоводни стандарти.
III. Съгласно точка 5.4 от СС 27, предприятие майка има право да не съставя консолидиран финансов отчет, когато то е и дъщерно предприятие, чието собствено предприятие майка е от трета държава (не е местно лице или предприятие майка от друга държава членка на Европейския съюз), при условие че са изпълнени едновременно следните условия:
а) освободеното предприятие и всички негови дъщерни предприятия са включени в консолидиран финансов отчет на предприятие майка от трета страна;
б) консолидираният финансов отчет е съставен в съответствие с изискванията на националното счетоводно законодателство, законодателството на Европейския съюз, Международните счетоводни стандарти или по аналогичен на тях подход;
в) консолидираният финансов отчет на предприятието майка от третата страна е одитиран от един или повече одитори или одиторски дружества, лицензирани да извършват одит съгласно законодателството на държавата, приложимо към предприятието майка;
г) изпълнени са изискванията на точка 5.3 от СС 27.
IV. Съгласно точка 5.6 от СС 27, предприятие майка има право да не съставя консолидиран финансов отчет, ако:
а) всичките му дъщерни предприятия са незначителни, разглеждани поотделно и като цяло;
б) всичките му дъщерни предприятия могат да бъдат изключени от консолидационните процедури, тъй като отговарят на поне едно, от следните условия, регламентирани в точка 5.5 от СС 27, а именно:
– в изключително редки случаи, когато информацията, необходима за изготвянето на консолидираните финансови отчети, не може да бъде получена без прекомерни разходи или ненужно забавяне;
– акциите или дяловете на предприятието се притежават единствено с цел последващата им продажба;
– сериозни дългосрочни ограничения възпрепятстват предприятието майка да упражнява своите права върху активите на предприятието или да управлява предприятието, или да осъществява единно управление.
_______________________________
[1] 22. "Предприятия от обществен интерес" са:
а) предприятия, чиито прехвърлими ценни книжа са допуснати до търговия на регулирания пазар в държава - членка на Европейския съюз;
б) кредитни институции;
в) застрахователи и презастрахователи;
г) пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях фондове за допълнително пенсионно осигуряване и фондове за извършване на плащания;
д) инвестиционни посредници, които са големи предприятия по този закон;
е) колективни инвестиционни схеми и управляващи дружества по смисъла на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, които са големи предприятия по този закон;
ж) финансови институции по смисъла на Закона за кредитните институции, които са големи предприятия по този закон;
з) "Холдинг Български държавни железници" - ЕАД, и дъщерните му предприятия; Национална компания "Железопътна инфраструктура";
и) търговски дружества, чиято основна дейност е да произвеждат и/или да пренасят, и/или да продават електроенергия и/или топлоенергия и които са големи предприятия по този закон;
к) търговски дружества, чиято основна дейност е да внасят и/или пренасят, и/или разпределят и/или транзитират природен газ и които са големи предприятия по този закон;
л) ВиК оператори по смисъла на чл. 2, ал. 1 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги, които са средни и големи предприятия
[1] 22. "Предприятия от обществен интерес" са:
а) предприятия, чиито прехвърлими ценни книжа са допуснати до търговия на регулирания пазар в държава - членка на Европейския съюз;
б) кредитни институции;
в) застрахователи и презастрахователи;
г) пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях фондове за допълнително пенсионно осигуряване и фондове за извършване на плащания;
д) инвестиционни посредници, които са големи предприятия по този закон;
е) колективни инвестиционни схеми и управляващи дружества по смисъла на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, които са големи предприятия по този закон;
ж) финансови институции по смисъла на Закона за кредитните институции, които са големи предприятия по този закон;
з) "Холдинг Български държавни железници" - ЕАД, и дъщерните му предприятия; Национална компания "Железопътна инфраструктура";
и) търговски дружества, чиято основна дейност е да произвеждат и/или да пренасят, и/или да продават електроенергия и/или топлоенергия и които са големи предприятия по този закон;
к) търговски дружества, чиято основна дейност е да внасят и/или пренасят, и/или разпределят и/или транзитират природен газ и които са големи предприятия по този закон;
л) ВиК оператори по смисъла на чл. 2, ал. 1 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги, които са средни и големи предприятия
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF " Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони"!
Подобни статии от категория Счетоводни стандарти
25Септ2024
Отписване на несъбираемо вземане поради фалит на клиент
от Христо Досев
на 25 Септ 2024
10Юни2024
Третиране на приход за предоставяне на услуга, която в последствие се оказва непредоставена
от Мария Страшилова
на 10 Юни 2024
03Юни2024
Отписване на заем от банка, за който е прекратено изпълнително производство
от Елена Илиева
на 03 Юни 2024
08Май2024
Отчитане и представяне според НСС и МСС на обратно изкупени акции на дружество
от проф. д-р Стоян Дурин
на 08 Май 2024
16Апр2024
Корекция на счетоводна грешка, свързана с неотчетен приход през 2022 г.
от Елена Илиева
на 16 Апр 2024