Издаване на кредитно известие през 2024 г. за доставка, която е трябвало да се осъществи през 2023 г.
Отговор, предоставен от
Ели Марова Експерт - ДДС и Данъчно облагане и такси
Ели Марова Експерт - ДДС и Данъчно облагане и такси
на 10 Ян 2024
Въпрос:
➤ На 18.12.2023 г. фирмата ни е издала три фактури по износ на обща стойност около 200,000 лева, като очакването е било транспортът и износът да бъдат осъществени в рамките на 2023 г. Към 06.01.2024 г. износът още не е осъществен и продукцията е налична в складовете ни. Кой е най-правилният подход при този казус? Понеже софтуерът, с който разполагаме, не предоставя опция за анулиране, можем да издадем кредитни известия, но с дата през 2024 г. и по този начин ще нарушим поредността в дневниците, тъй като вече има издадени фактури с дата 2024 г. Какви биха били последствията за нас, ако фактурите са издадени 2023 г., а износът не е осъществен дори в първата седмица на 2024 г.?
Отговор:
Съгласно чл. 113, ал. 4 от ЗДДС фактурата се издава задължително не по-късно от 5 дни от датата на възникване на данъчното събитие за доставката, а в случаите на авансово плащане - не по-късно от 5 дни от датата на получаване на плащането. Често в търговската практика се налага издаване на фактура преди да възникне данъчното събитие или преди да се получи авансово плащане и ЗДДС не забранява това.
Съгласно чл. 115 от закона при развалянето на доставката или връщане/прихващане на авансово преведената сума доставчикът е длъжен да издаде известие към фактурата не по-късно от 5 дни от възникване на съответното обстоятелство.
В случая не става ясно защо сте издали предварително фактурата и дали има плащане по нея, но за да издадете кредитно известие, следва да е възникнало някое от обстоятелствата, изброени в чл. 115 от закона.
Ако доставката предстои, т.е. нямате разваляне на доставката и няма връщане на авансово преведена сума, тогава нямате основание да издадете кредитно известие.
Можете да отразите фактурата като авансова. При издаване на авансова фактура за износ преди да е възникнало данъчното събитие, не се изисква доказване на нулева ставка, както е за самата доставка, съгласно чл. 37, ал. 3 от закона. Това означава, че няма да има последствия, ако оставите фактурата, но я отчетете като авансова. Това обаче трябва да е съобразено с договореностите с клиентите относно плащанията.
Ако не е възможно да отчетете фактурата като авансова, тогава следва да я анулирате. Съгласно чл. 116, ал. 4 от закона когато погрешно съставени документи или поправени документи са отразени в отчетните регистри на доставчика или получателя, за анулирането се съставя и протокол - за всяка от страните. В случая, ако сте отразили фактурата в отчетните регистри, за анулирането трябва да издадете протокол. За издаването му не е нужен специален софтуер. Правилата за отразяване на анулираната фактура в дневника за продажби е описан в Приложение № 12 от ППЗДДС и зависи от периода в който се анулира.
Съгласно чл. 115 от закона при развалянето на доставката или връщане/прихващане на авансово преведената сума доставчикът е длъжен да издаде известие към фактурата не по-късно от 5 дни от възникване на съответното обстоятелство.
В случая не става ясно защо сте издали предварително фактурата и дали има плащане по нея, но за да издадете кредитно известие, следва да е възникнало някое от обстоятелствата, изброени в чл. 115 от закона.
Ако доставката предстои, т.е. нямате разваляне на доставката и няма връщане на авансово преведена сума, тогава нямате основание да издадете кредитно известие.
Можете да отразите фактурата като авансова. При издаване на авансова фактура за износ преди да е възникнало данъчното събитие, не се изисква доказване на нулева ставка, както е за самата доставка, съгласно чл. 37, ал. 3 от закона. Това означава, че няма да има последствия, ако оставите фактурата, но я отчетете като авансова. Това обаче трябва да е съобразено с договореностите с клиентите относно плащанията.
Ако не е възможно да отчетете фактурата като авансова, тогава следва да я анулирате. Съгласно чл. 116, ал. 4 от закона когато погрешно съставени документи или поправени документи са отразени в отчетните регистри на доставчика или получателя, за анулирането се съставя и протокол - за всяка от страните. В случая, ако сте отразили фактурата в отчетните регистри, за анулирането трябва да издадете протокол. За издаването му не е нужен специален софтуер. Правилата за отразяване на анулираната фактура в дневника за продажби е описан в Приложение № 12 от ППЗДДС и зависи от периода в който се анулира.
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF " Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони"!
Подобни статии от категория ЗДДС
20Дек2024
Начисляване на ДДС във фактура за услуга към турска фирма
от Теодоси Георгиев
на 20 Дек 2024
13Дек2024
Издаване на протокол по чл. 117 във връзка със застрахователни премии върху вземания
от Ели Марова
на 13 Дек 2024
11Дек2024
Протокол за ВОП при доставка от Полша на закупена от Китай акумулаторна батерия
от Ели Марова
на 11 Дек 2024
27Ноем2024
Включване в дневник за продажби на анулирани кредитно известие или фактура
от Теодоси Георгиев
на 27 Ноем 2024