Фактуриране на услуга, предоставена в Нидерландия, към предприятие от същата група, намиращо се в ОАЕ, но с регистрация по ДДС в Италия

Елена Илиева
на 09 Апр 2025

Въпрос:
Наш служител беше командирован в страна от ЕС - Нидерландия, за да обучи клиент на друго предприятие от нашата група да работи с инструменти, които преди това са им доставили. Ние трябва да издадем фактура за тази услуга на предприятието от нашата група, което се намира в ОАЕ, но има регистрация по ДДС в Италия. Правилно ли е:
1. Мястото на изпълнение да е Нидерландия, основание за неначисляване на ДДС - чл. 86, ал. 3 от ЗДДС във връзка с чл. 21, ал. 2 от ЗДДС?
2. Отразява се в дневник продажби - к.22 „ДО на доставки на услуги по чл. 21, ал. 2 ЗДДС с място на изпълнение на територията на друга държава“?
Трябва ли да подам VIES декларация като посоча италианския ДДС номер на нашия клиент? Крайният получател на услугата е трета фирма, за която не ни е известно дали има регистрация по ДДС в Холандия. Има ли нещо друго, което трябва да имам предвид при предоставяне на услуги към страни от ЕС?
1. Мястото на изпълнение да е Нидерландия, основание за неначисляване на ДДС - чл. 86, ал. 3 от ЗДДС във връзка с чл. 21, ал. 2 от ЗДДС?
2. Отразява се в дневник продажби - к.22 „ДО на доставки на услуги по чл. 21, ал. 2 ЗДДС с място на изпълнение на територията на друга държава“?
Трябва ли да подам VIES декларация като посоча италианския ДДС номер на нашия клиент? Крайният получател на услугата е трета фирма, за която не ни е известно дали има регистрация по ДДС в Холандия. Има ли нещо друго, което трябва да имам предвид при предоставяне на услуги към страни от ЕС?
Отговор:
Мястото на изпълнение на доставката на услуга за целите на ДДС - облагането се определя по реда на чл. 21, ал. 2 от ЗДДС и е там, където е установен получателят или негов постоянен обект, ако услугата се предоставя на постоянен обект, който се намира на място, което е различно от мястото, където получателят е установил независимата си икономическа дейност.
Във въпроса мястото на изпълнение на доставката на услугата не е определено правилно, тъй като няма данни получателят на услугата (дружеството от ОАЕ) да е установено в Нидерландия нито по седалище, нито по постоянен обект. Правилно е обаче заключението, че фактурата за извършената услуга към получателя от ОАЕ следва да се издаде без български данък на основание чл. 86, ал. 3 от ЗДДС във връзка с чл. 21, ал. 2 от ЗДДС, тъй като във всички случаи мястото на изпълнение на доставката е извън територията на България.
В конкретния казус остава единствено да се изясни, дали доставчикът следва да декларира доставката във ВИЕС-декларацията или не, т.е. да се определи дали доставката е с място на изпълнение на територията на друга държава членка или в трета страна, което е в пряка зависимост от местоустановяването на получателя или на негов постоянен обект, ако той разполага с такъв на територията на ЕС.
Съгласно чл. 11 от Регламент за изпълнение 2011/282/ЕС за прилагането на член 44 от Директива 2006/112/ЕО (съответстващ на чл. 21, ал. 2 от ЗДДС), „постоянен обект" е всеки обект, различен от мястото на установяване на стопанска дейност по член 10 от настоящия регламент, който се характеризира с достатъчно равнище на постоянство и има подходяща структура от гледна точка на човешките и техническите ресурси, за да може да получава и ползва услугите, доставени за собствените нужди на този обект. Притежанието на идентификационен номер по ДДС само по себе си не е достатъчно, за да се приеме, че данъчно задължено лице има постоянен обект.
Съгласно чл. 22 от регламента, с оглед да се определи постоянният обект на получателя, на който се предоставя услугата, доставчикът разглежда естеството и използването на предоставената услуга. В случай че естеството и използването на предоставените услуги не му позволяват да установи постоянния обект, на който са предоставени услугите, определяйки този постоянен обект, доставчикът обръща особено внимание на това дали в договора, във формуляра за поръчка и от идентификационния номер по ДДС, предоставен от държавата-членка на получателя и съобщен му от получателя, постоянният обект се определя като получател на услугите и дали постоянният обект е субектът, който плаща за услугите.
Когато постоянният обект на получателя, на когото са предоставени услугите, не може да бъде определен по смисъла на първата и втората алинея от настоящия параграф или когато услуги, попадащи в обхвата на член 44 от Директива 2006/112/ЕО, са доставени на данъчно задължено лице по силата на договор, обхващащ една или повече услуги, предназначени за използване по неустановим и количествено неизмерим начин, доставчикът на услуги може с пълно основание да счита, че услугите са доставени там, където получателят е установил стопанската си дейност.
В резюме на цитираните по-горе нормативни разпоредби, ако в договора, поръчката или по друг начин дружеството от ОАЕ изрично е заявило, че получава доставката под италианския си ДДС-номер, както и ако притежавате доказателства, че получателят има постоянен обект в Италия, който действително ползва услугата, която Вие предоставяте, следва да подадете ВИЕС-декларация, в която да посочите италианския данъчен номер на получателя.
Ако нямате основание да считате, че е налице постоянен обект на получателя в Италия, който участва в доставката (въпреки наличната ДДС-регистрация там), както и ако получателят не е заявил изрично, че получава услугата под италианския си ДДС номер можете да считате, че местоположението на получателя е там, където той е установил стопанската си дейност (предполагам, че това е ОАЕ) и за доставката не следва да се подава ВИЕС-декларация.
Във въпроса мястото на изпълнение на доставката на услугата не е определено правилно, тъй като няма данни получателят на услугата (дружеството от ОАЕ) да е установено в Нидерландия нито по седалище, нито по постоянен обект. Правилно е обаче заключението, че фактурата за извършената услуга към получателя от ОАЕ следва да се издаде без български данък на основание чл. 86, ал. 3 от ЗДДС във връзка с чл. 21, ал. 2 от ЗДДС, тъй като във всички случаи мястото на изпълнение на доставката е извън територията на България.
В конкретния казус остава единствено да се изясни, дали доставчикът следва да декларира доставката във ВИЕС-декларацията или не, т.е. да се определи дали доставката е с място на изпълнение на територията на друга държава членка или в трета страна, което е в пряка зависимост от местоустановяването на получателя или на негов постоянен обект, ако той разполага с такъв на територията на ЕС.
Съгласно чл. 11 от Регламент за изпълнение 2011/282/ЕС за прилагането на член 44 от Директива 2006/112/ЕО (съответстващ на чл. 21, ал. 2 от ЗДДС), „постоянен обект" е всеки обект, различен от мястото на установяване на стопанска дейност по член 10 от настоящия регламент, който се характеризира с достатъчно равнище на постоянство и има подходяща структура от гледна точка на човешките и техническите ресурси, за да може да получава и ползва услугите, доставени за собствените нужди на този обект. Притежанието на идентификационен номер по ДДС само по себе си не е достатъчно, за да се приеме, че данъчно задължено лице има постоянен обект.
Съгласно чл. 22 от регламента, с оглед да се определи постоянният обект на получателя, на който се предоставя услугата, доставчикът разглежда естеството и използването на предоставената услуга. В случай че естеството и използването на предоставените услуги не му позволяват да установи постоянния обект, на който са предоставени услугите, определяйки този постоянен обект, доставчикът обръща особено внимание на това дали в договора, във формуляра за поръчка и от идентификационния номер по ДДС, предоставен от държавата-членка на получателя и съобщен му от получателя, постоянният обект се определя като получател на услугите и дали постоянният обект е субектът, който плаща за услугите.
Когато постоянният обект на получателя, на когото са предоставени услугите, не може да бъде определен по смисъла на първата и втората алинея от настоящия параграф или когато услуги, попадащи в обхвата на член 44 от Директива 2006/112/ЕО, са доставени на данъчно задължено лице по силата на договор, обхващащ една или повече услуги, предназначени за използване по неустановим и количествено неизмерим начин, доставчикът на услуги може с пълно основание да счита, че услугите са доставени там, където получателят е установил стопанската си дейност.
В резюме на цитираните по-горе нормативни разпоредби, ако в договора, поръчката или по друг начин дружеството от ОАЕ изрично е заявило, че получава доставката под италианския си ДДС-номер, както и ако притежавате доказателства, че получателят има постоянен обект в Италия, който действително ползва услугата, която Вие предоставяте, следва да подадете ВИЕС-декларация, в която да посочите италианския данъчен номер на получателя.
Ако нямате основание да считате, че е налице постоянен обект на получателя в Италия, който участва в доставката (въпреки наличната ДДС-регистрация там), както и ако получателят не е заявил изрично, че получава услугата под италианския си ДДС номер можете да считате, че местоположението на получателя е там, където той е установил стопанската си дейност (предполагам, че това е ОАЕ) и за доставката не следва да се подава ВИЕС-декларация.

БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "Счетоводство и данъци: 17 експертни становища"!
Подобни статии от категория ЗДДС
28Апр2025
ДДС третиране на сделки с лек петрол между България и Унгария
от Ели Марова
на 28 Апр 2025
25Апр2025
Третиране по ЗДДС на международна доставка на слънчогледово семе
от Ели Марова
на 25 Апр 2025
11Апр2025
Регистрация по ДДС за фирма, занимаваща се с търговия с автомобили
от Ели Марова
на 11 Апр 2025
10Апр2025
Данъчно третиране на авансово плащане, внос и обратно начисляване на ДДС при доставка на отпадък
от Ели Марова
на 10 Апр 2025
04Апр2025
Подписване на констативен протокол при издаване на фактури на тримесечие
от Теодоси Георгиев
на 04 Апр 2025