Фактуриране на субсидия за стопанисване на студентски стол, получавана от регистрирано по ДДС ФЛ
Христо Досев
на 26 Септ 2023
Въпрос:
➤ Физическо лице печели обществена поръчка за стопанисване на студентски стол към университет. Университетът издава на ФЛ ежемесечна фактура с ДДС за наем на обекта и превежда на ФЛ като субсидия 30% от използваните от студентите купони за храна. Дейността в заведението за обществено хранене се извършва от юридическо лице, регистрирано по ДДС. ФЛ също е регистрирано по ДДС и префактурира на ЮЛ наема на обекта. Относно субсидията обаче ЮЛ трябва ли да издаде фактура с 9% ДДС на стойност получената субсидия от ФЛ? ФЛ как трябва да декларира приходите и разходите си и как да се обложи с данък?
Отговор:
Ако въпросната субсидия от 30% от използваните от студентите купони за храна съгласно договорните условия трябва да се получи от действителният доставчик на услугата (в лицето на ЮЛ), а не от посредника (ФЛ), който преотдава дейността на трето лице, то според нас счетоводното представяне и данъчно отчитане на субсидията следва да бъде сходно с това, което е релевантно за компенсацията, която се отпускаше от Министерство на енергетиката на крайните небитови потребители на електрическа енергия, предоставени чрез самите доставчици на електроенергия. Тоест ако условията по отпускане на субсидията в конкретният случай имат същият икономически смисъл като компенсацията, отпускана за покриване разходите за електроенергия на небитовите крайни потребители, съвсем спокойно можем да ползваме принципите на счетоводно отчитане и данъчно облагане, дадени в Указание УК-3 от 29.12.2021 година за счетоводното отчитане на Програмата за компенсиране на небитови крайни клиенти на електрическа енергия с подпомагане от 110 лв./MWh (вижте го тук >>>).
За целите на счетоводната отчетност, субсидията която се отпуска от страна на университета, представлява правителствено дарение по смисъла на СС 20 Отчитане на правителствени дарения и оповестяване на правителствена помощ. При условие че в крайна сметка компенсацията се получава от ЮЛ, което действително стопанисва студентският стол, то тогава тази компенсация следва да се отчете като финансиране по реда на СС 20 от самото ЮЛ, докато ФЛ, което префактурира тази компенсация, не може да представи компенсацията като правителствено дарение (финансиране), а единствено следва я отчете като разчет – вземане от университета и респективно като намаляване на вземането от своя клиент за наем - ЮЛ. По този начин получаваната от университета субсидия няма да представлява доход на самото ФЛ, а от друга страна същата ще се отчете като приход от финансиране в съответствие с изискванията на СС 20 от ЮЛ, тъй като той е действителният доставчик на услугата за столово хранене, за който е предназначена въпросната субсидия от 30% от използваните от студентите купони за храна.
За целите на спазване изискванията на ЗДДС, въпросната субсидия не се оприличава като субсидии и финансирания, пряко свързани с доставката по смисъла на § 1, т. 15 от ДР на ЗДДС, тъй като съгласно дефиницията на това понятие "субсидии и финансирания, пряко свързани с доставка" са онези субсидии и финансирания, чието отпускане е пряко обвързано с цената на предоставяни стоки или услуги. Изрично в § 1, т. 15 от ДР на ЗДДС е разписано, че не са субсидии и финансирания, пряко свързани с доставка, субсидиите и финансиранията, предназначени единствено за покриване на загуби и финансиране на разходи. След като конкретната субсидия, превеждана от университета, има за цел да покрие разходите на предприятието, предоставящо студентското хранене в студентският стол, тогава тази субсидия не покрива изискванията на § 1, т. 15 от ДР на ЗДДС и поради тази причина същата не следва да изменя данъчната основа на доставката по реда на чл. 26, ал. 3, т. 2 от ЗДДС. От практична гледна точка документирането на субсидията следва да стане или извън фактурите, които ФЛ издава на ЮЛ, или да се вписва във фактурата като намаление на дължимата сума по съответната фактура, но не и като намаление на данъчната основа по облагаемите доставки.
За целите на счетоводната отчетност, субсидията която се отпуска от страна на университета, представлява правителствено дарение по смисъла на СС 20 Отчитане на правителствени дарения и оповестяване на правителствена помощ. При условие че в крайна сметка компенсацията се получава от ЮЛ, което действително стопанисва студентският стол, то тогава тази компенсация следва да се отчете като финансиране по реда на СС 20 от самото ЮЛ, докато ФЛ, което префактурира тази компенсация, не може да представи компенсацията като правителствено дарение (финансиране), а единствено следва я отчете като разчет – вземане от университета и респективно като намаляване на вземането от своя клиент за наем - ЮЛ. По този начин получаваната от университета субсидия няма да представлява доход на самото ФЛ, а от друга страна същата ще се отчете като приход от финансиране в съответствие с изискванията на СС 20 от ЮЛ, тъй като той е действителният доставчик на услугата за столово хранене, за който е предназначена въпросната субсидия от 30% от използваните от студентите купони за храна.
За целите на спазване изискванията на ЗДДС, въпросната субсидия не се оприличава като субсидии и финансирания, пряко свързани с доставката по смисъла на § 1, т. 15 от ДР на ЗДДС, тъй като съгласно дефиницията на това понятие "субсидии и финансирания, пряко свързани с доставка" са онези субсидии и финансирания, чието отпускане е пряко обвързано с цената на предоставяни стоки или услуги. Изрично в § 1, т. 15 от ДР на ЗДДС е разписано, че не са субсидии и финансирания, пряко свързани с доставка, субсидиите и финансиранията, предназначени единствено за покриване на загуби и финансиране на разходи. След като конкретната субсидия, превеждана от университета, има за цел да покрие разходите на предприятието, предоставящо студентското хранене в студентският стол, тогава тази субсидия не покрива изискванията на § 1, т. 15 от ДР на ЗДДС и поради тази причина същата не следва да изменя данъчната основа на доставката по реда на чл. 26, ал. 3, т. 2 от ЗДДС. От практична гледна точка документирането на субсидията следва да стане или извън фактурите, които ФЛ издава на ЮЛ, или да се вписва във фактурата като намаление на дължимата сума по съответната фактура, но не и като намаление на данъчната основа по облагаемите доставки.
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "Счетоводство и данъци: 17 експертни становища"!
Подобни статии от категория Доходи
04Февр2025
Деклариране в справка по чл. 73, ал. 1 или чл. 73а на наем, плащан на румънско ФЛ
от Елена Илиева
на 04 Февр 2025
03Февр2025
Преобразуване на счетоводен финансов резултат с доходи от държавни ценни книжа от Франция и Ангола
от Алиция Профирова
на 03 Февр 2025
13Ян2025
Подаване на справка по чл. 73, ал. 6 във връзка с код 111 и 109
от Елена Илиева
на 13 Ян 2025
10Ян2025
Задължения във връзка със заем, предоставен от ФЛ на ЕООД
от Христо Досев
на 10 Ян 2025