Дължимост на ДДС за обезценени стоки при дерегистрация на дружество
Отговор, предоставен от
Ели Марова Експерт - ДДС и Данъчно облагане и такси
Ели Марова Експерт - ДДС и Данъчно облагане и такси
на 17 Юли 2024
Въпрос:
➤ Въпросът ми се отнася до задължителна дерегистрация на дружество по ЗДДС във връзка с прекратяване му в Търговския регистър и начислявана на ДДС за последния данъчен период на налични стоки и ДМА. Собствениците на дружеството поради напредване на възрастта се отказват от бизнеса и желаят да прекратят дейността на дружеството с ликвидация. Дружеството търгува със стоки за ремонт на бани като плочки, аксесоари, санитарен фаянс и др. подобни. Стоките са предимно от внос и са придобити пред 01.01.2019 година. При придобиването им са заведени с протокол за ВОП и е начислен данък 20%. Тези стоки понастоящем са изгубили първоначалните си качества и нямат атрактивен търговски вид, за да бъдат продадени, освен това са и демоде, а и размерите им не отговарят на сегашините стоки от подобен характер. Решихме да обезценим стоките и да направим разпродажба, но нещата не се получиха поради липса на интерес от купувачите. Интересува ни дължи ли се ДДС при дерегистрацията на дружеството за тези стоки, закупени преди 01.01.2019 г. и ако се дължи върху коя стойност новата обезценена стойност или първоначалната при придобиването им. Също дружеството притежава и магазин, придобит през 2008 година, чрез закупуване от предишен собственик притежаващ Нотариален акт 32/2000 г., т.е за сградата са изминали повече от 20 години от въвеждането ѝ в действие. В инвентарната книга сградата има балансова стойност, т.к. амортизационна норма е 4% за 25 години. Дължи ли се ДДС за сградата при дерегистрация на дружеството поради ликвидация.
Отговор:
Съгласно чл. 111, към датата на дерегистрацията се смята, че лицето извършва доставка по смисъла на закона на всички налични стоки и услуги, за които изцяло, частично или пропорционално на степента на използване за независима икономическа дейност, е ползвало данъчен кредит и които са:
1. активи по смисъла на Закона за счетоводството, или
2. активи по смисъла на Закона за корпоративното подоходно облагане, различни от тези по т. 1.
Данъчната основа на доставка на стоки и/или услуги по чл. 111 се определя по реда на чл. 27, ал. 5 и към началото на месеца, в който е прекратена регистрацията на лицето е равна на данъчната основа при придобиването или себестойността на стоката, а в случаите на внос - на данъчната основа при вноса или на направените преки разходи за придобиване на услугата, намалена с разходи за изхабяване предвид обичайния икономически живот на стоката или услугата. Когато данъчната основа не може да се определи по този ред, данъчната основа е пазарната цена.
Съгласно чл. 20, ал. 5 от ППЗДДС, за целите на определяне на данъчната основа по смисъла на чл. 27 от закона, за разход за изхабяване предвид обичайния икономически живот на стоки или услуги, които са дълготрайни активи по смисъла на закона, се взема предвид разход за изхабяването им като част от стойността на данъчната основа, за начисления данък върху която е приспаднат данъчен кредит, изчислен за всеки данъчен период по линейния метод за срока на полезния живот на стоката или услугата. При определяне на този срок следва да се вземе предвид периодът, през който се очаква стоката или услугата да бъде икономически използваема от едно или повече лица, но не по-кратък от 20 години за недвижимите имоти, съответно 5 години за останалите стоки и услуги. За стоки и услуги, за които данъчната основа не може да се определи по този ред, данъчната основа е пазарната цена.
Същият подход може да бъде използван и при определяне на разходите за изхабяване, които са активи по смисъла на ЗСч, но не са дълготрайни активи по смисъла на § 1, т. 83 от ДР на ЗДДС. В този смисъл, за стоките закупени преди 01.01.2019 г. би следвало да се признае разхода за изхабяване и да се обложи преоценената стойност.
Що се отнася до магазина, тъй като чл. 111, ал. 1 от ЗДДС определя, че към датата на дерегистрация се счита, че лицето извършва доставка на наличните стоки, то за старата сграда следва да се приложи чл.45, ал.3 от ЗДДС, освен ако не направите избор да е облагаема.
Съгласно чл. 79, ал. 8 от закона, корекции по ал. 2 се извършват и когато се прилага чл. 111, ал. 1 от ЗДДС предвид данъчния режим на доставката към датата на възникване на данъчното събитие. Ако изберете да приложите чл. 45, ал. 3 следва да се извърши корекция на ползвания данъчен кредит по чл. 79. Чл. 80, ал. 1, т. 3 определя, че корекции по чл. 79 не се извършват за недвижимите имоти, ако са изминали 20 години, считано от началото на годината на упражняване правото на данъчен кредит, съответно от началото на годината на фактическото използване, в случай че имотът не е използван повече от една година след годината на упражняване правото на данъчен кредит. Доколкото разбрам от въпроса, сградата е на повече от 20 г., но дружеството я придобива през 2008 г., което значи, че чл. 80, ал. 1, т. 3 е неприложим и следва да се направи корекция на данъчния кредит по реда на чл. 79.
Ако изберете доставката на сградата към датата на дерегистрацията да е облагаема, следва да се съобразите с правилото за определяне на разхода за изхабяване по чл. 20, ал. 5 от ППЗДДС.
1. активи по смисъла на Закона за счетоводството, или
2. активи по смисъла на Закона за корпоративното подоходно облагане, различни от тези по т. 1.
Данъчната основа на доставка на стоки и/или услуги по чл. 111 се определя по реда на чл. 27, ал. 5 и към началото на месеца, в който е прекратена регистрацията на лицето е равна на данъчната основа при придобиването или себестойността на стоката, а в случаите на внос - на данъчната основа при вноса или на направените преки разходи за придобиване на услугата, намалена с разходи за изхабяване предвид обичайния икономически живот на стоката или услугата. Когато данъчната основа не може да се определи по този ред, данъчната основа е пазарната цена.
Съгласно чл. 20, ал. 5 от ППЗДДС, за целите на определяне на данъчната основа по смисъла на чл. 27 от закона, за разход за изхабяване предвид обичайния икономически живот на стоки или услуги, които са дълготрайни активи по смисъла на закона, се взема предвид разход за изхабяването им като част от стойността на данъчната основа, за начисления данък върху която е приспаднат данъчен кредит, изчислен за всеки данъчен период по линейния метод за срока на полезния живот на стоката или услугата. При определяне на този срок следва да се вземе предвид периодът, през който се очаква стоката или услугата да бъде икономически използваема от едно или повече лица, но не по-кратък от 20 години за недвижимите имоти, съответно 5 години за останалите стоки и услуги. За стоки и услуги, за които данъчната основа не може да се определи по този ред, данъчната основа е пазарната цена.
Същият подход може да бъде използван и при определяне на разходите за изхабяване, които са активи по смисъла на ЗСч, но не са дълготрайни активи по смисъла на § 1, т. 83 от ДР на ЗДДС. В този смисъл, за стоките закупени преди 01.01.2019 г. би следвало да се признае разхода за изхабяване и да се обложи преоценената стойност.
Що се отнася до магазина, тъй като чл. 111, ал. 1 от ЗДДС определя, че към датата на дерегистрация се счита, че лицето извършва доставка на наличните стоки, то за старата сграда следва да се приложи чл.45, ал.3 от ЗДДС, освен ако не направите избор да е облагаема.
Съгласно чл. 79, ал. 8 от закона, корекции по ал. 2 се извършват и когато се прилага чл. 111, ал. 1 от ЗДДС предвид данъчния режим на доставката към датата на възникване на данъчното събитие. Ако изберете да приложите чл. 45, ал. 3 следва да се извърши корекция на ползвания данъчен кредит по чл. 79. Чл. 80, ал. 1, т. 3 определя, че корекции по чл. 79 не се извършват за недвижимите имоти, ако са изминали 20 години, считано от началото на годината на упражняване правото на данъчен кредит, съответно от началото на годината на фактическото използване, в случай че имотът не е използван повече от една година след годината на упражняване правото на данъчен кредит. Доколкото разбрам от въпроса, сградата е на повече от 20 г., но дружеството я придобива през 2008 г., което значи, че чл. 80, ал. 1, т. 3 е неприложим и следва да се направи корекция на данъчния кредит по реда на чл. 79.
Ако изберете доставката на сградата към датата на дерегистрацията да е облагаема, следва да се съобразите с правилото за определяне на разхода за изхабяване по чл. 20, ал. 5 от ППЗДДС.
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF " Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони"!
Подобни статии от категория ЗДДС
20Дек2024
Начисляване на ДДС във фактура за услуга към турска фирма
от Теодоси Георгиев
на 20 Дек 2024
17Дек2024
Отразяване в дневници по ДДС и справка-декларация на внос на товарен автомобил от Великобритания
от Ели Марова
на 17 Дек 2024
27Ноем2024
Включване на фактури в дневник продажби от ДЗЛ, регистрирано на основание чл. 97а, ал. 1 и 2 от ЗДДС
от Ели Марова
на 27 Ноем 2024
27Ноем2024
Включване в дневник за продажби на анулирани кредитно известие или фактура
от Теодоси Георгиев
на 27 Ноем 2024